Każdy z pasażerów korzystających z lotniska w Pyrzowicach z pewnością kojarzy biało-niebieską konstrukcję z wielką kulą na samym szczycie stojącą w dawnej wojskowej części portu, po północnej stronie pasa startowego. To wieża radarowa, która obecnie jest wykorzystywana przez kontrolerów ruchu lotniczego. Obiekt jednak jest już wysłużony. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej stwierdziła, że osiągnął zakładany okres eksploatacji, dlatego gdy przed kilkoma laty budowano nową wieżę kontroli, to już planowano zastąpienie go nową wieżą.
Miejsce pod nowy radar wyznaczono poza terenem lotniska, na oddalonej od niego o ok. 5 kilometrów Dziewiczej Górze w Sączowie w gminie Bobrowniki, którą przecina na pół autostrada A1. Jej szczyt znajduje się na wysokości 352 m n.p.m. Przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej i budowę ogłoszono pod koniec 2021 roku, natomiast jego rozstrzygnięcie nastąpiło we wrześniu 2022 r. Wykonawcy dostali 30 miesięcy na realizację inwestycji.
W pobliżu węzła A1 i S1 powstaje nowa wieża radarowa
Prace budowlane są już na zaawansowanym etapie. Nowa stacja radiolokacyjna będzie posiadać inną konstrukcję, niż ta stojąca na lotnisku. Anteny radaru wtórnego (MSSR mod-S) i pierwotnego (PSR) zostaną umieszczone na betonowej, wysokiej na 35 metrów wieży i przykryte 11-metrową kopułą ochronną. Całość będzie więc mieć wysokość 46 metrów, czyli tyle, ile mierzy nowa wieża kontroli lotów Katowice Airport. Chociaż roboty jeszcze trwają, to już nowy obiekt widać z daleka, a jego wielkość dodatkowo potęguje położenie na dużym wzgórzu. Inna będzie także kolorystyka - ponieważ nowy radar ze względu na swoje rozmiary będzie przeszkodą lotniczą, zostanie pomalowany w biało-czerwone barwy i zostanie na nim umieszczenie czerwone oświetlenie przeszkodowe.
Przy wieży ma powstać również budynek ośrodka radiolokacyjnego wyposażony we wszystkie niezbędne instalacje. Kompleks będzie posiadał bezpośrednie połączenie światłowodowe i radiowe z wieżą kontroli lotów na lotnisku w Pyrzowicach, a także łącze radiowe metroethernet z Ośrodkiem Kontroli Ruchu Lotniczego w Poznaniu. Na wypadek przerw w dostawach prądu stacja radarowa będzie posiadać awaryjne źródło zasilania w postaci agregatu prądotwórczego, który zapewni ciągłą pracę znajdujące się tam aparatury.
Stacja radiolokacyjna będzie pełnić tę samą funkcję, co obecna. Jej zadaniem będzie kontrola zbliżania do lotniska, a także pozyskiwanie informacji o pozycji statków powietrznych, ich wysokości oraz dodatkowych danych przydatnych cywilnym służbom operacyjnym. Obiekt poprawi pokrycie radiolokacyjne polskiej przestrzeni powietrznej.
Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum firm GISS sp. z o.o., ELDIS Padrubice s.r.o. i Open Mind sp. z o.o. na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Termin zakończenia prac wyznaczono na pierwszy kwartał 2025 roku.
Może Cię zainteresować: