W środę, 8 lutego, o poranku doszło do awarii systemu ŚKUP. Przestały działać kasowniki w pojazdach, automaty biletowe, strona internetowa, system informacji pasażerskiej oraz aplikacja Mobilny ŚKUP. Z czasem Związek Transportu Metropolitalnego potwierdził nasze informacje, że doszło do ataku hakerskiego, który złamał zabezpieczenia systemu.
- Nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP - po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów - zapewnia biuro prasowe Górnośląskio-Zagłębiowskiej Metropolii.
Kiedy wróci ŚKUP? Nie wiadomo
W poniedziałek, 13 lutego, ponownie zapytaliśmy biuro prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskie Metropolii o to, kiedy pasażerowie będą mogli ponownie skorzystać z systemu ŚKUP.
- Udało się odtworzyć bezpieczną infrastrukturę informatyczną. Trzeba przenieść do niej gigantyczną ilość danych i upewnić się, że wszystko działa jak należy. Robimy postępy, ale awaria trwa i nie wiadomo, kiedy zostanie usunięta - przekazuje Łukasz Zych z biura prasowe GZM.
Jak zapewnia, informatycy pracują dniami i nocami, aby z problemem uporać się jak najszybciej. System jest przywracany na podstawie tworzonych codziennie kopi zapasowych, a to proces czasochłonny.
Cyberatakiem na system ŚKUP zajmują się śledczy z Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.