Średnie natężenie ruchu na autostradzie A4 Katowice-Kraków w 2021 roku wyniosło 42,9 tys. pojazdów na dobę. To nadal o około 6 proc. mniej niż w 2019 roku przed pandemią COVID-19, ale o 17,5 proc. więcej niż w roku 2020, kiedy zaczęły się w Polsce problemy związane z koronawirusem.
- Ruch samochodów osobowych wzrósł w roku 2021 w stosunku do 2020 roku o 18,2 proc. i wyniósł ok. 35,2 tys. pojazdów na dobę, natomiast ruch pojazdów ciężarowych wyniósł 7,6 tys. pojazdów na dobę i był o 14,6 proc. wyższy niż w roku 2020 - czytamy w komunikacie Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady.
- Przychody z tytułu poboru opłat w 2021 roku były o 24,5 proc. wyższe niż w 2020 roku i wyniosły 355,7 mln złotych. Przychody z tytułu opłat za przejazd samochodami osobowymi wyniosły 224,7 mln złotych, czyli o 31,3 proc. więcej niż w roku 2020, a przychody z tytułu poboru opłat za przejazd samochodami ciężarowymi były o 14,4 proc. wyższe niż w roku 2020 i wyniosły blisko 131 mln złotych - informuje Stalexport.
Przychody z poboru opłat znacząco wzrosły, ponieważ w czasie pandemii COVID-19 dwa razy podniesiono stawki za przejazd autostradą A4. W październiku 2020 roku z 10 do 12 złotych w przypadku stawki regularnej i z 7 do 8 złotych w przypadku stawki dla użytkowników płatności automatycznych. W październiku 2021 roku stawka dla użytkowników płatności automatycznych wzrosła już z 8 do 9 złotych. Podniesiono także opłaty za przejazd pojazdami kategorii drugiej i trzeciej z 20 do 22 złotych i zniesiono stawki preferencyjnej dla pojazdów ciężarowych.
Dla przykładu przejazd samochodem osobowym z Katowic do Krakowa i z powrotem to obecnie, 9 marca 2022 roku, koszt 48 lub 36 - w przypadku płatności automatycznych - złotych.
Kilkadziesiąt milionów złotych na inwestycje
Na inwestycje w 2021 roku Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady przeznaczyła 50,2 mln złotych, czyli o ponad 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Były to wydatki związane głównie z odwodnieniem małopolskiego odcinka autostrady, modernizacją przepustów pod jezdnią, a także korektą układów drogowych na dojazdach do placów poboru opłat.
- W minionym roku kontynuowane były także działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice-Kraków. Videotolling, czyli pobór opłat oparty o odczyt tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem aplikacji mobilnych, rozszerzono o nową aplikację IKO PKO Banku Polskiego, a dodatkowo powiązano go także z kartami flotowymi ORLEN. W styczniu 2022 roku uruchomiono jeszcze jedną aplikację - mPay - czytamy w komunikacie Stalexportu.
Ponadto zmieniona została organizacja ruchu na placach poboru opłat, uruchomiono dodatkowe bramki przeznaczone do płatności automatycznych, a także zamontowano zewnętrzne czytniki kart bankowych i flotowych na kabinach inkasentów.
- Rok 2021, podobnie jak 2020, upłynął w cieniu ciągłej niepewności gospodarczej i społecznej związanej z pojawianiem się kolejnych fal pandemii koronawirusa, ograniczaniem i rozluźnianiem aktywności bardzo wielu branż gospodarki, co oczywiście wpłynęło także na funkcjonowanie naszego najważniejszego przedsięwzięcia - autostrady A4 Katowice-Kraków - ocenił Emil Wąsacz, prezes zarządu Stalexport Autostrady S.A. oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A.
- Mając nadzieję na powrót do normalności nie zwalniamy tempa w zakresie realizacji inwestycji, na które przewidujemy w tym roku wydatki rzędu około 76,5 mln złotych, a na prace utrzymaniowe 72,4 mln złotych. Prowadzić będziemy modernizację odwodnienia autostrady oraz przepustów, w planach mamy także remonty nawierzchni jezdni na węzłach autostradowych, remonty niektórych obiektów mostowych oraz ekranów akustycznych - dodał.
Już prowadzone są rozmowy z kolejnymi partnerami, którzy mogą dołączyć do oferty videotollingu.