Na terenie dawnej KWK Wieczorek ma powstać HUB Gamingowo-Technologiczny. Niedawno Urząd Miasta Katowice pochwalił się rozstrzygnięciem konkursu na jego koncepcję. Pierwszym etapem realizacji tego projektu ma być adaptacja istniejących budynków. Wokół szybów Pułaski i Poniatowski mają jednak docelowo znaleźć się hale produkcyjne oraz studia dla telewizji czy branży e-sportowej, a także biurowce - na początek dla około 2 800 pracowników.
"Musimy myśleć o rozwoju Kolei Metropolitalnej"
Podczas rozmów o przyszłości HUB-u wiele osób podkreślało, że atutem Nikiszowca w tym przypadku jest położenie pośrodku układu drogowego, który zapewnia dobre połączenie z Krakowem, Wrocławiem oraz miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (A4, DK79, DK86). Problem leży w tym, że lokalne ulice już teraz bywają zakorkowane w kierunku wjazdów na A4, DK79 i DK86, a sama zabytkowa dzielnica dużo traci na braku ogólnodostępnego, dużego parkingu i setkach samochodów, które parkują pomiędzy familokami.
Stworzenie miejsc pracy - początkowo dla około 2 800 osób - sprawi najprawdopodobniej, że całą okolice zaleją samochody. Dlaczego? Górnicy, którzy pracowali w KWK Wieczorek (Giesche), dawniej mieszkali na Nikiszowcu i mogli przyjść na zmianę piechotą lub dojeżdżali legendarnym Balkanem, czyli koleją wąskotorową, która została zlikwidowana w latach 70. Dziś można tutaj dojechać samochodem lub autobusem, który i tak stoi w korkach, a siatka połączeń zdaniem mieszkańców pozostawia wiele do życzenia.
- Za KWK Wieczorek znajduje się ślad kolejowy, który biegnie zarówno w kierunku Szopienic, jak i Ligoty. Już w kampanii przed ostatnimi wyborami samorządowymi proponowaliśmy, aby biegła tamtędy kolej miejska, a teraz mowa o Kolei Metropolitalnej - zaproponował Jarosław Makowski, katowicki radny oraz mieszkaniec Nikiszowca.
- Nie wyobrażam sobie, aby przy zwiększaniu liczby mieszkańców tej części Katowic, a także liczby osób, które będą tutaj dojeżdżać do pracy, pozostać przy obecnej infrastrukturze transportowej. HUB mógłby być impulsem do jej poprawy. Musimy myśleć o rozwoju Kolei Metropolitalnej - dodał.
Nikiszowiec w koncepcji Kolei Metropolitalnej
Sprawdziliśmy, że zgodnie z przygotowaną przez ekspertów z Politechniki Śląskiej koncepcją Kolei Metropolitalnej jeden z przystanków mógłby znaleźć się w rejonie Nikiszowca. Kolejny w rejonie Giszowca.
- Studium wykonalności uszczegółowi założenia przedstawione w koncepcji, jak również przedstawi rekomendowane rozwiązania wraz z uzasadnieniem ich celowości oraz szacunkowymi kosztami ich realizacji. Na tym etapie prac jest jeszcze za wcześnie, by odnieść się do szczegółów związanych np. ze wskazaniem lokalizacji przystanków - informuje Kamila Rożnowska, rzeczniczka Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Pierwsza część studium wykonalności Kolei Metropolitalnej ma zostać opublikowana już w 2022 roku. Całość powinniśmy poznać w roku 2024. Zawarte w niej zostaną cztery warianty rozwoju tego projektu - od podstawowego do najbardziej rozbudowanego. Łączny koszt realizacji w latach 2019-2039 oszacowano na 16 miliardów złotych.
Należy podkreślić, że plany te wciąż pozostają bardzo niesprecyzowane, a najgłośniejszym pomysłem, jaki zawarto w koncepcji Kolei Metropolitalnej, jest budowa monorail, czyli nadziemnej kolei jednoszynowej z Katowic i Sosnowca do Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach.
Więcej połączeń autobusowych w rejonie Nikiszowca
Niedawno w okolicy zabytkowego Nikiszowca powstał Nowy Nikiszowiec, czyli zupełnie nowe osiedle deweloperskie. Dla jego mieszkańców problemem bardzo szybko okazał się transport publiczny, a właściwie jego brak. Zarząd Transportu Metropolitalnego zmienił jednak trasę linii 674 oraz 672N w taki sposób, aby obsługiwała także tamtejszy przystanek.
Jak ustaliliśmy, ZTM planuje kolejne zmiany dotyczące transportu w rejonie Nowego Nikiszowca, Nikiszowca oraz Janowa.
- Zaplanowaliśmy reorganizację linii 930 - autobusy będą kursować częściej. Dzięki zmianie trasy mieszkańcy nowopowstałej dzielnicy Nowy Nikiszowiec będą mogli korzystać nie tylko z bezpośrednich połączeń do centrum Katowic, ale także do Centrum Przesiadkowego na Zawodziu - informuje rzecznik ZTM Michał Wawrzaszek.
Obecnie linia 930 obsługuje przystanki: Nikiszowiec Pętla - Nikiszowiec Szpital - Nikiszowiec Kościół - Janów Zamkowa Skwer - Janów Spółdzielnia Inwalidów - Janów Lwowska Szkoła - Wilhelmina Skrzyżowanie - Katowice Strefa Kultury - Katowice Strefa Kultury NOSPR - Katowice Aleja Korfantego - Katowice Mickiewicza - Katowice Dworzec. Wkrótce okaże się, jak zmieni się jej trasa.