We wrześniu rozpoczęliśmy modernizację szlaku z Katowic Szopienic Południowych do Katowic Piotrowic. Pierwszy etap prac na tym odcinku zakłada m.in. przebudowę obiektów inżynieryjnych.
Na ul. Granicznej prowadziliśmy przekopy kontrolne, usunęliśmy nawierzchnię drogową, zamontowaliśmy wygrodzenia, wzmocniliśmy nasyp kolejowy oraz zabezpieczyliśmy czynne tory. Następnie zdemontowaliśmy przęsło obiektu wraz z przyczółkiem i nasypem. Prowadzimy dalsze prace rozbiórkowe, a wkrótce rozpoczniemy fundamentowanie i palowania pod nową część wiaduktu. Od 2 grudnia piesi mogą przechodzić pod obiektem, natomiast wyłączona z użytkowania została kładka dla pieszych na ul. Paderewskiego. Kładkę zdemontujemy, a w jej miejscu wybudujemy bezpieczne przejście podziemne, prowadzące do nowego przystanku kolejowego Katowice Uniwersytet.
5 grudnia 2024 r. zamknięte zostało przejście dla pieszych pod wiaduktem na ul. Kłodnicką. Związane jest to z rozbiórką obiektu. Ten etap robót został zaplanowany przez wykonawcę na ok. 6 tygodni. Po tym czasie droga pod obiektem ponownie zostanie udostępniona mieszkańcom. Aktualnie piesi mogą korzystać z przejść nad torami przy ul. Ligockiej oraz pod torami łączącego ul. Gdańską i Zadole.
Na ul. Mikołowskiej – po wprowadzeniu tymczasowej organizacji ruchu drogowego i wykonaniu przekopów kontrolnych – zamontowaliśmy wygrodzenia i zdemontowaliśmy stare odwodnienie obiektu. Następnie, zbudowaliśmy podpory tymczasowe na potrzeby rozbiórki i zdemontowaliśmy konstrukcję stalową wiaduktu kolejowego. W dalszym ciągu prowadzone będą prace rozbiórkowe oraz rozpocznie się fundamentowanie pod nowe podpory obiektu. Piesi będą korzystać z przejścia pod wiaduktem tak długo, jak będą na to pozwalały prowadzone prace. Jednocześnie prowadzone są prace rozbiórkowe przy wiaduktach na ul. Przodowników oraz Załęskiej.
Na szlaku
Będzin –
Katowice Szopienice
Południowe ułożyliśmy
już nowe tory na przebudowywanym wiadukcie kolejowym linii towarowej
nr 654, 657, który zlokalizowany jest w pobliżu ul. Wiosny Ludów w
Katowicach. Postępują także prace w Sosnowcu – budowa nowego
przystanku kolejowego Sosnowiec
Środula wraz z
przejściem podziemnym oraz przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul.
Nowopogońską.
Pierwsze efekty inwestycji odczuwają podróżni oraz kierujący samochodami na trasie Tychy – most Wisła (Goczałkowice). Pasażerowie korzystają już z nowych peronów na przystankach Goczałkowice oraz Piasek. Zamontowaliśmy na nich nowe wiaty, ławki, czytelną informację pasażerską oraz jasne oświetlenie. Wkrótce rozpocznie się budowa peronów przy drugim torze. Po modernizacji otwarte zostały trzy przejazdy kolejowo-drogowe: przy ul. Dworcowej w Piasku, przy ul. Bieruńskiej w Pszczynie oraz przy ul. Szkolnej w Goczałkowicach. Wymiana torów oraz nawierzchni drogowej zwiększyła bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Od 13 grudnia, w związku z rozpoczęciem budowy wiaduktu kolejowego przy ul. Dworcowej i Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie, wprowadzone zostały zmiany w organizacji ruchu. Ulica została zamknięta dla samochodów. Kierowcy skorzystają z przejazdów na ul. Katowickiej, Bieruńskiej i Bielskiej. Piesi początkowo będą korzystali z przejścia przy obecnym przejeździe kolejowo-drogowym na ul. Dworcowej, a docelowo planuje się przygotowanie bezpiecznego przejścia tymczasowego. Organizacja ruchu została uzgodniona z miastem, zarządcą dróg i policją.
Na ostatnim odcinku – między Zabrzegiem a Zebrzydowicami – trwają prace przygotowawcze przed rozpoczęciem budowy ponad 600-metrowego mostu kolejowego w Zebrzydowicach. Kontynuujemy prace torowe na stacjach Chybie, Pruchna oraz Zebrzydowice. Rozpoczęliśmy także budowę nowego wiaduktu drogowego w stacji Chybie.
W związku z szerokim zakresem realizowanych prac, od 15 grudnia wprowadzone zostaną zmiany w ruchu kolejowym. 2 pociągi PKP Intercity będą mieć postój w stacji Katowice Ligota z pominięciem Katowic. Przywrócona natomiast zostanie relacja Lubliniec – Katowice – Lubliniec. Dwie pary pociągów będą kursować na całej trasie, pozostałe – w skróconej relacji od i do stacji Chorzów Batory.
Prace na
odcinkach Będzin – Katowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg –
Zebrzydowice realizujemy w ramach jednej z największych inwestycji
kolejowych w historii województwa śląskiego. Projekt wart 7 mld
złotych jest dofinansowany przez Unię Europejską w ramach
instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.