Budowana stacja znajduje się w pobliżu lotniska w Pyrzowicach i, jak podkreślają w PKP PLK, jest ważnym elementem całej inwestycji. Prace postępują zgodnie z planem – widać już konstrukcje peronów i przejścia podziemnego. W Pyrzowicach, na drodze wojewódzkiej 913, powstaje nowy wiadukt kolejowy, który zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Dodajmy, że pod wiaduktem poprowadzone zostaną droga, chodnik oraz ścieżka rowerowa.
Wiadukty, perony, centrum sterowania
Z
kolei na odcinku od Tarnowskich Gór do Siewierza układany jest tor,
powstają ponadto bezkolizyjne skrzyżowania kolejowo-drogowe.
Wybudowano wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim – nad DW 908, a
także 57-metrowy wiadukt kolejowy nad autostradą A1. – Etap prac
na tym odcinku zaplanowany jest do końca roku. W 2023 r. prace będą
realizowane na linii od Siewierza do Zawiercia – informuje
Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP PLK SA.
Nowe
perony widać na stacji Siewierz oraz przystankach Miasteczko Śląskie
Centrum i Mierzęcice. Powstaje również lokalne centrum sterowania
w Siewierzu, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej
linii.
W stacji Zawiercie wybudowano nowy peron nr 3, który będzie połączony z istniejącym już przejściem podziemnym. Wybudowane windy mają ułatwić podróżowanie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na peronie zamontowane zostaną nowe ławki, oświetlenie i nagłośnienie. Czytelne oznakowanie ma z kolei ułatwić komunikację, a o bezpieczeństwo zadba monitoring. Polskie Linie Kolejowe zakończyły już prace torowe na łącznicy oraz na moście kolejowym w Zawierciu.
Inwestycja za 660 milionów złotych
Nowa linia ma zapewnić szybko dojazd do Pyrzowic od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia. Przewidywany czas dojazdu z Zawiercia do lotniska to 23 minuty, a z Tarnowskich Gór – niecałe 20 minut. Natomiast podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około godziny. Podróżowanie ułatwią nowe przystanki – Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice i Zawiercie Kądzielów, a także zmodernizowane perony na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz i Poręba. Co istotne, wszystkie będą dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Przypomnijmy,
że w ramach inwestycji zostanie odbudowany 30-kilometrowy, nieczynny
odcinek toru między Tarnowskimi Górami a Siewierzem. Rewitalizacja
i elektryfikacja dotyczyć będzie ok. 48 kilometrów linii
kolejowej. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością
do 140 km/h, a towarowe – do 80 km/h. Inwestycja o nazwie
„Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr
182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” obejmuje w sumie 59 obiektów i
38 przejazdów kolejowo-drogowych. Jej wartość to 660 mln zł
netto. Dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł.
Zakończenie
prac zaplanowane jest na IV kwartał 2023 roku.