Koleje Śląskie w 2024 roku przewiozły blisko 22 mln pasażerów

Koleje Śląskie podsumowują 2024 rok. Regionalny przewoźnik z satysfakcją stwierdza, że mimo utrudnień spowodowanych przebudową Katowickiego Węzła Kolejowego, utrzymał rekordowy poziom blisko 22 mln przewiezionych pasażerów z 2023 roku. Oznacza to, że drugi rok z rzędu statystycznie każdy mieszkaniec województwa śląskiego pięciokrotnie skorzystał z przejazdu pociągiem Kolei Śląskich.

Koleje Śląskie
Koleje Śląskie

Co jeszcze wynika z kolejowych statystyk? Że w 2024 roku częściej niż rok wcześniej podróżowaliśmy pociągami do turystycznych miejscowości: Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego. Pociągi Kolei Śląskich w ubiegłym roku przejechały 8,7 mln pociągokilometrów – o ponad 7 proc. więcej niż w 2023. Ten dystans wystarczyłby, aby objechać Polskę wzdłuż granic 2,5 tys. razy. Z kolei średnia długość trasy, którą pokonał statystyczny pasażer Kolei Śląskich w 2024 roku wyniosła 41,7 km. To mniej więcej dystans między Katowicami a Zawierciem.

Najpopularniejsze stacje i połączenia Kolei Śląskich

Największą popularnością 202 roku cieszyła się linia S1: Gliwice – Częstochowa. Pociągi Kolei Śląskich przewiozły tu 9,3 mln pasażerów. Na podium znalazła się także linia S5 Katowice – Zwardoń z 4,2 mln podróżnych oraz linia S4, łącząca stolicę województwa z Tychami – 1,4 mln pasażerów.

Podobnie jak w latach ubiegłych pasażerowie najczęściej rozpoczynali podróż na stacji w Katowicach – 5,8 mln podróżnych, oraz w Gliwicach i w Częstochowie – kolejno: 1 mln oraz 0,9 mln pasażerów.

Dane pochodzą z liczników zamontowanych w pojazdach, a na sumę składa się liczba podróżnych wchodzących do pociągów na poszczególnych dworcach, stacjach i przystankach.

Najpopularniejszym połączeniem w całej ofercie Kolei Śląskich był przyspieszony pociąg relacji Gliwice – Częstochowa (14:58 – 16:49) – średnia dobowa liczba podróżnych przekroczyła 700 osób.

Rekordowe pierwsze półrocze i skutki przebudowy PKP PLK

– Analizując frekwencję w poszczególnych miesiącach, można zobaczyć zdecydowany wzrost podróżnych rok do roku w pierwszym półroczu 2024 roku. Od stycznia do czerwca podróż pociągami Kolei Śląskich wybrało o ponad 600 tys. pasażerów więcej niż rok wcześniej – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. We wrześniu rozpoczęła się przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego prowadzona przez PKP PLK. Utrudnienia związane z remontami – zamykanie kolejnych torów na stacji w Katowicach i innych miejscach zmniejszyły liczbę kursujących pociągów.

– Mniej pociągów na kluczowych połączeniach to mniej pasażerów. Od jesieni liczba podróżnych zmalała średnio o 10 proc. miesięcznie – informuje Bartłomiej Wnuk i dodaje, że najwięcej pasażerów zrezygnowało z transportu kolejowego na terenie województwa śląskiego właśnie we wrześniu, kiedy rozpoczęły się prace prowadzone przez PKP PLK. Liczniki zamontowane w pojazdach odnotowały wtedy 1,6 mln pasażerów – o 0,2 mln mniej niż w analogicznym okresie w 2023 roku.

– Koleje Śląskie minimalizują utrudnienia związane z przebudową prowadzoną przez PKP PLK, między innymi dzięki współpracy z innymi przewoźnikami i wzajemnym honorowaniu biletów na odcinkach objętych remontem. Pomiędzy Mysłowicami, Sosnowcem, Tychami i Gliwicami a Katowicach, posiadacze biletów Kolei Śląskich mogą korzystać z autobusów i tramwajów ZTM oraz połączeń Polregio i Intercity – wylicza rzecznik Kolei Śląskich.

Tabor, który nie może przejechać przez stację Katowice, Koleje Śląskie kierują natomiast w inne rejony województwa śląskiego, uruchamiając nowe połączenia i wzmacniając te, które cieszą się rosnącą popularnością wśród pasażerów, jak linia S17 Gliwice – Rybnik.

Pociągami Kolei Śląskich coraz częściej jeździmy w góry

Pasażerowie Kolei Śląskich coraz częściej wybierają pociągi jako środek transportu do turystycznych miejscowości. Z połączeń w kierunku Wisły, Ustronia, Zwardonia i Zakopanego w ubiegłym roku skorzystało łącznie prawie 3 mln osób, czyli o ponad 640 tys. pasażerów więcej niż w 2023 roku. W minionym roku pociągi na trasie Katowice – Zwardoń przewiozły 1,69 mln podróżnych, co stanowi wzrost o prawie 250 tys. pasażerów w porównaniu do 2023 roku. Z kolei na trasie Katowice – Wisła Głębce liczba podróżnych wzrosła o 400 tys. i w 2024 roku wyniosła 1,2 mln. Pasażerowie częściej korzystali także z bezpośrednich połączeń do Zakopanego. Pociągami Kolei Śląskich do stolicy Tatr w 2024 roku wybrało się prawie 28 tys. podróżnych, podczas gdy rok wcześniej było ich niespełna 24 tys.

– Cieszymy się, że coraz więcej osób wybiera pociągi Koleje Śląskie jako wygodny i ekologiczny środek transportu do turystycznych miejscowości. Staramy się wzmocnić ten trend, dlatego wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 15 grudnia 2024 roku, uruchomiliśmy nową weekendową linię S77 z Raciborza do Wisły Głębce i zwiększyliśmy liczbę połączeń do Zakopanego – dodaje rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon