Kosmiczne nowe pociągi PKP Intercity będą jeździć też przez Katowice. Ale trochę na nie poczekamy

Spółka PKP Intercity rozstrzygnęła przetarg na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150. W sumie będą kosztować ponad 6 mld zł (z opcją). Wyprodukują je poznańskie zakłady Cegielski. Już wiadomo, na jakich trasach będą jeździć kosmiczne pociągi. Wśród nich są te przebiegające przez Katowice oraz inne miasta w woj. śląskim. Zamówione pociągi mają nowoczesny design. Zobaczcie sami.

Pod koniec 2022 roku PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 300 wagonów w nowym designie, z opcją na kolejnych 150. Rok później przewoźnik otworzył oferty złożone przez dwóch producentów: H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania oraz NEWAG z Nowego Sącza. Finalnie wybrano poznańską firmę.

Na realizację projektu PKP Intercity, po uzyskaniu wymaganych zgód korporacyjnych, zabezpieczyło kwotę 4 238 580 000,00 zł brutto. Przewoźnik będzie mógł skorzystać z prawa opcji i zamówić dodatkowych 150 wagonów. Wówczas kwota zamówienia zwiększy się do 6 357 870 000,00 zł brutto.

- Właśnie rozstrzygnęliśmy największy w historii spółki przetarg pod względem liczby pojazdów. Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – mówi Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity.

Nowe wagony będą wykorzystywane w pociągach klasy średniej

W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu:

  • 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
  • 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
  • 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
  • 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
  • 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
  • 38 wagonów restauracyjnych;
  • 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.

W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)

- Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę – wyjaśnia Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity.

Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy.

Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy:

  • Warszawa – Poznań – Berlin,
  • Warszawa – Poznań – Szczecin,
  • Warszawa – Katowice – Bohumin,
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin,
  • Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin,
  • Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga,
  • Kraków/Wrocław – Bohumin.

Kosmiczny design nowych pociągów PKP Intercity

Jak twierdzą przedstawiciele PKP Intercity, nowe wagony wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce.

Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Pociągi zyskają bardziej przytulne oraz komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem. Zostaną także wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z

  • WiFi,
  • systemu indywidualnego oświetlenia,
  • gniazd elektrycznych,
  • USB.

Komfortową podróż ma zapewnić też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Zastosowano system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny.

Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe. Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami.

Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.

Pociag Kolei Śląskich w Katowicach

Może Cię zainteresować:

Od 1 marca 2024 r. wspólny bilet w Metropolii. W tle przebudowa węzła w Katowicach

Autor: Michał Wroński

28/02/2024

CPK Spotkanie z ministrem Laskiem Sala Sejmu Śląskiego

Może Cię zainteresować:

Budowa śląskiej „szprychy” kolei do CPK nie jest pewna. Ale... pewne nie jest też wycofanie się z niej

Autor: Michał Wroński

28/02/2024

Katowice lata60 archiwalne dworcowa 04 fortepan

Może Cię zainteresować:

Niesamowite zdjęcia Katowic z lat 50. i 60. z węgierskiego archiwum. Dworcowa, Mariacka, Rynek. Podróż w czasie

Autor: Katarzyna Pachelska

28/02/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon