Lotnisko w Pyrzowicach: 1,5 miliarda złotych na inwestycje w latach 2024-28. Najważniejsza z nich to nowy terminal za 950 milionów złotych

W 2028 roku z siatki połączeń Katowice Airport powinno skorzystać około 7,5 mln podróżnych, natomiast granica 10 mln pasażerów może zostać przekroczona w 2033 roku. Lotnisko musi być więc przygotowane do obsługi coraz większej liczby osób. Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, spółka zarządzająca Katowice Airport, pochwaliło się swoim programem inwestycyjnym na lata 2024-28, który obejmuje rozbudowę wszystkich stref lotniska. Kluczową inwestycją będzie budowa nowego terminalu.

Program inwestycyjny Katowice Airport dotyczyć będzie rozbudowy nie tylko strefy pasażerskiej, ale także cargo i obsługi technicznej samolotów. To nie wszystko, ponieważ GTL planuje rozwinąć czwarty obszar działalności – przy lotnisku powstanie, w oparciu o bocznicę kolejową, węzeł do przeładunku towarów i paliw. Ale największym i zarazem najkosztowniejszym projektem zaplanowanym w programie inwestycyjnym na lata 2024-2028 jest budowa głównego terminalu pasażerskiego.

10 milionów pasażerów w 2033 roku?

Jak informuje GTL, koncepcja rozbudowy strefy pasażerskiej została przygotowana we współpracy z Arup – globalną firmą, która zatrudnia 18 tysięcy inżynierów, projektantów, planistów i konsultantów w 90 biurach na całym świecie. Arup, specjalizujący się w przygotowywaniu skomplikowanych projektów infrastrukturalnych, w Polsce jest od 1998 roku i odpowiada między innymi za planowanie rozwoju lotnisk dla ok. 85 proc. ruchu lotniczego w kraju. (Interesujesz się Śląskiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter).

Inwestycje w Pyrzowicach są niejako wymuszone rosnącym ruchem – nowe prognozy opracowane przez GTL SA i walidowane przez firmę Arup zakładają, że już w 2028 roku z siatki połączeń Katowice Airport powinno skorzystać ok. 7,5 mln podróżnych, a granica 10 milionów pasażerów może zostać przekroczona w 2033 roku. Podobnie zakłada również Urząd Lotnictwa Cywilnego w swojej prognozie ruchu lotniczego dla Polski na lata 2022-2040, która została przedstawiona we wrześniu 2023 roku. Według ULC katowickie lotnisko znajdzie się w wśród trzech polskich portów regionalnych, które do 2040 roku przekroczą granicę 10 mln podróżnych obsłużonych w skali roku.

Nowy terminal, nowy układ drogowy

Nowy terminal pasażerski będzie miał 49 tys. mkw. powierzchni. Wyposażony zostanie w rękawy i będzie połączony około 270-metrowym tunelem ze stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko”. Pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową zaplanowano centrum przesiadkowe dla autobusowej komunikacji publicznej, autokarów i busów.

– Nowy terminal powstanie na wschód od obecnie istniejących terminali pasażerskich, w miejscu, gdzie aktualnie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku – wyjaśnia Piotr Adamczyk, rzecznik pyrzowickiego lotniska.

Główny terminal pasażerski będzie budynkiem dwukondygnacyjnym. Na poziomie zero znajdzie się strefa odprawy biletowo-bagażowej oraz hala przylotów, z kolei na poziomie +1 zlokalizowana będzie centralna kontrola bezpieczeństwa, strefa kontroli paszportowej i hala odlotów. Przed terminalem powstanie nowy układ drogowy, z nowymi bramkami wjazdowymi i wyjazdowymi oraz strefą Kiss & Fly.

Modułowa rozbudowa, rosnąca „przepustowość”. I parkingi

W 2028 roku, po oddaniu do użytku pierwszej części głównego terminalu pasażerskiego, całkowita powierzchnia infrastruktury terminalowej Katowice Airport wynosić będzie 83 tys. mkw., co umożliwi obsługiwanie w komfortowych warunkach około 8 mln podróżnych w skali roku. W kolejnych latach rozbudowa terminalu będzie kontynuowana tak, aby w 2032 roku powierzchnia infrastruktury terminalowej wzrosła do 96 tys. mkw., co pozwoli osiągnąć „przepustowość” na poziomie 10 mln podróżnych rocznie.

Co istotne, po 2032 roku – o ile pojawi się taka potrzeba – terminal główny będzie można rozbudować modułowo na wschód, w pierwszej fazie osiągając przepustowość całej infrastruktury terminalowej na poziomie 12 milionów pasażerów rocznie, a w drugiej fazie nawet 15 milionów podróżnych.

Przy lotnisku powstają już nowe miejsca parkingowe. Te, które są dostępne obecnie mogą pomieścić około 5,5 tys. samochodów. W najbliższych latach powstanie ok. 8 tys. nowych miejsc parkingowych – 6,5 tys. znajdzie się na parkingach terenowych. Powstanie także parking wielopoziomowy, w pierwszej fazie na 1500 miejsc. Obiekt zostanie wybudowany przy nowym rondzie. Wielopoziomowy parking z głównym terminalem połączony zostanie za pomocą oszklonego pirsu.

Hangar H4, drugi terminal towarowy, węzeł przeładunkowy

Jak informuje GTL, budowę hangaru H4 zaplanowano pomiędzy hangarem H3 a wieżą kontroli lotniska Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Będzie to taki sam obiekt, jak hangar H3, a jego powierzchnia wyniesie ok. 9,2 tys. mkw. Znajdą się tu dwie zatoki do serwisowania samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321neo.

– Drugi terminal towarowy powstanie w południowo-wschodniej części lotniska, w strefie cargo. Planowana powierzchnia obiektu to ok. 10 tys. mkw. Po oddaniu drugiego budynku cargo, roczna przepustowość infrastruktury terminalowej do obsługi ładunków w Katowice Airport wyniesie ok. 75 tys. ton – zaznacza Piotr Adamczyk.

Przy lotnisku, w południowo-wschodniej części, powstanie również multimodalny węzeł do przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową. Front rozładowczy sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m sześc. każdy i dwoma stanowiskami do rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. Powstanie także bocznica kolejowa łącząca katowickie lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.

Warto przypomnieć, że z węzła, który ma być gotowy najpóźniej w czerwcu 2026 roku, korzystać będzie mogło także wojsko.

Dodajmy, że budowa terminalu wymusi przeniesienie Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej do nowej siedziby. W tej sytuacji GTL zaplanowało budowę nowego centrum zarządzania kryzysowego, którego centralnym punktem będzie właśnie siedziba strażaków o powierzchni 1,7 tys. mkw. Wiadomo już, że obiekt znajdzie się pomiędzy drogami kołowania Alfa, Echo 2, Delta i Hotel 4. Z kolei budowa parkingu wielopoziomowego będzie wymagała przeniesienia zaplecza działów transportu i eksploatacji lotniska, dysponujących m.in. sprzętem do zimowego i letniego utrzymania nawierzchni lotniskowych oraz obszarów trawiastych na działkę zlokalizowaną w południowo-wschodniej części lotniska.

Rozwój lotniska to więcej miejsc pracy

Szacunkowy koszt programu inwestycyjnego Katowice Airport na lata 2024-2028 to ok. 1,5 mld zł. Sama budowa nowego głównego terminalu pasażerskiego to ok. 950 milionów złotych. GTL SA planuje sfinansować projekt ze środków własnych, kredytu komercyjnego, podniesienia kapitału oraz dotacji z Unii Europejskiej.

– Przygotowaliśmy kompleksowy program rozbudowy infrastruktury katowickiego lotniska, w ramach którego stawiamy na pogłębienie dywersyfikacji dostarczanej infrastruktury. Nasz cel to wzmocnienie portu we wszystkich obszarach działalności, czyli w obsłudze ruchu pasażerskiego, serwisowaniu statków powietrznych oraz cargo lotniczym – podkreśla Artur Tomasik, prezes GTL SA.

Realizacja przedstawionych w programie inwestycji pozwoli sprostać wymogom rosnącego ruchu pasażerskiego, a także oczekiwaniom naszych kontrahentów zajmujących się obsługą techniczną samolotów i transportem cargo. Nowa infrastruktura to także wzrost zatrudnienia. Szacujemy, że do 2030 roku we wszystkich firmach i instytucjach państwowych działających na terenie portu będzie pracowało ok. 8 tys. osób – dodaje prezes Tomasik.

– Katowice potrzebują nowoczesnego terminala, zaplanowanego tak, aby swoją funkcjonalnością i elastycznością zapewniał możliwość obsługi dynamicznie – i często nieprzewidywalnie – zmieniającego się ruchu. Jednocześnie, dbając o zrównoważony rozwój, należy uważnie gospodarować środkami – dlatego nowy terminal zintegrowany będzie ze zrewitalizowaną tkanką Terminala B. Zadanie było trudne, ale w naszej ocenie warte podjęcia wyzwania, z którego realizacji będą zadowoleni pasażerowie i pracownicy śląskiego lotniska – mówi z kolei Ireneusz Kołodziej z firmy Arup.
Statystyki pasażerskie Katowice Airport podsumowanie 2023

Może Cię zainteresować:

Rekordowy rok 2023 w Pyrzowicach: na lotnisku obsłużono 5,6 mln pasażerów. To wynik lepszy od prognoz. W tym roku będzie 6 milionów?

Autor: Grzegorz Lisiecki

18/01/2024

Lotnisko w Pyrzowicach22

Może Cię zainteresować:

Paczkomat stanął w terminalu lotniska Katowice Airport. „To ważne ułatwienie dla podróżujących”

Autor: Grzegorz Lisiecki

15/01/2024

Wezel multimodalny w Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Lotnisko w Pyrzowicach: przetarg na wykonawcę inwestycji za niemal 100 mln zł. Z nowoczesnego węzła przeładunkowego korzystać będzie także wojsko

Autor: Grzegorz Lisiecki

15/12/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon