We wtorek, 16 stycznia, gościem red. Marcina Zasady w Rozmowie Dnia Radia Piekary był Przemysław Koperski (Nowa Lewica), wiceminister infrastruktury. Jak przyznał, jest zwolennikiem opcji darmowych autostrad w Polsce – dla samochodów do 3,5 tony. Wcześniej obiecywał to minister poprzedniego rządu – Andrzej Adamczyk, choć potem okazało się, że chodziło mu dopiero o rok 2027, kiedy to wygaśnie koncesja Stalexportu na zarządzanie odcinkiem A4 z Katowic do Krakowa.
Darmowe autostrady zwiększą bezpieczeństwo
Czy w nowym rządzie również przeważa pogląd, że autostrady powinny być darmowe?
– Mogę powiedzieć, jaki jest mój pogląd, bo oczywiście w tej sprawie dopiero podjęta zostanie decyzja – zaznacza Przemysław Koperski. – A mój pogląd jest taki, że wszystkie autostrady w Polsce powinny być zarządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i powinny być dla mieszkańców Polski bezpłatne. To zwiększy bezpieczeństwo. Chcielibyśmy podróżować tymi najlepszymi trasami, a może być to barierą dla wielu osób, w sytuacji, kiedy trzeba uiścić opłatę. Te wypadki, do których dochodzi na drogach podrzędnych można częściowo zniwelować, jeśli przerzucimy ruch na drogi wyższego rzędu – uważa.
Jak jednak dodaje, warto się zastanowić, czy autostrady powinny być bezpłatne dla wszystkich korzystających, czy na przykład tylko dla obywateli Unii Europejskiej. Co zatem z mieszkającymi w Polsce Ukraińcami? – Moim zdaniem te osoby, które mają zarejestrowane samochody poza Unią Europejską nie powinny korzystać bezpłatnie z polskich autostrad – uważa Koperski.
Centralny Port Komunikacyjny? Poczekajmy na audyt
Co z Centralnym Portem Komunikacyjnym, jedną najbardziej kontrowersyjnych inwestycji zapowiadanych przez rząd PiS?
– Jesteśmy mieszkańcami województwa śląskiego, mamy świetne lotnisko w Pyrzowicach, rewelacyjnie położone, z ponad trzykilometrowym pasem startowym. Niedaleko jest lotnisko w Krakowie, warto więc może zastanowić się, czy nie zrobić szybkiego połączenie kolejowego między Katowicami a Krakowem, między tymi dwoma lotniskami tak, żeby można było uzyskać taki duoport, który byłby w stanie obsługiwać pasażerów na większą skalę niż regionalna – zaznacza wiceminister infrastruktury.
– Jeśli chodzi o samo CPK, to minister Lasek audytuje ten projekt, a gdy raport zostanie przedstawiony pewnie wtedy premier i Rada Ministrów podejmą decyzję co dalej. Ja uważam, że nie można realizować tej inwestycji kosztem lotnisk regionalnych, takich jak Pyrzowice. Uważam, że nasz region ma potencjał, aby stać się dużym hubem lotniskowym, kolejowym – podkreśla Przemysław Koperski.
Jak dodaje, „raport otwarcia” ministra Laska w sprawie CPK będzie miał istotne znaczenie, ale… – Trzeba też wrócić do słów Donalda Tuska, który mówił, że te inwestycje nie będą realizowane na krzywdzie ludzkiej. Nie wyobrażam sobie, żeby przebieg kolei dużych prędkości był oderwaniu od propozycji władz samorządowych – zaznacza.
Samorządy chcą lotniska w Pyrzowicach
Pomysł powstania CPK oznaczał też narzucenie centralnego sposobu zarządzania – między innymi lotniskiem w Pyrzowicach. Nic zatem dziwnego, że przejęcie Katowice Airport od Węglokoksu to postulat samorządowców – nie tylko województwa, ale i władz Katowic. Czy w nowej sytuacji politycznej jest to możliwe?
– Wszelkim działaniom ze strony samorządów, które zwiększają jego kontrolę i współdecydowanie o tak ważnych ośrodkach jak port lotniczy, trzeba sprzyjać – mówił w Radiu Piekary Koperski. – Jeśli będą takie możliwości prawne, to uważam, że samorząd mógłby przejąć większy pakiet akcji, chociaż nie wykluczam również działania ze strony Polskich Portów Lotniczych, bo ta spółka ma środki finansowe na różnego rodzaju inwestycje. W tej sprawie czeka mnie jeszcze spotkanie z prezydentem Katowic i marszałkiem województwa, nie mówiąc już o samym GTL – dodawał.
Może Cię zainteresować: