Rozbudowa bazy technicznej samolotów pyrzowickiego lotniska została podzielona na dwie części. Na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2022 roku zakończono budowę nowej, przedhangarowej płyty postojowej samolotów o powierzchni ponad 6,4 ha. Płyta posiada dziewięć stanowisk dla średniodystansowych samolotów o wielkości Airbusa A320/Boeinga 737 (określanymi w lotniczej nomenklaturze kodem C). Prace wykonała firma Silesia Invest.
Największy hangar w Pyrzowicach
Drugą cześć inwestycji stanowiła budowa samego hangaru, która rozpoczęła się w drugim kwartale 2021 roku. Wykonawcą była firma Promus z Rudy Śląskiej. Nowy hangar, dodajmy, jest największym obiektem tego typu w Pyrzowicach. Ma ponad 9,2 tys. metrów kwadratowych powierzchni, a jego kubatura to około 122 tys. metrów sześciennych. Wysokość? 17,6 metra. Główna, czteroskrzydła brama ma 88 metrów długości.
Główną część nowego hangaru tworzą dwie zatoki serwisowe – w każdej z nich zmieści się samolot wielkości Airbusa A321neo. Są też magazyny, narzędziownie i warsztaty, na przykład kompozytownia czy malarnia. Nie zabrakło rozwiniętego zaplecza socjalnego i biurowego. Obiekt oficjalnie oddano do użytku w czwartek, 7 lipca.
Najemcą trzeciego hangaru została linia lotnicza Wizz Air. – Katowice Airport to miejsce, gdzie rozpoczęła się historia Wizz Air. Nasz pierwszy lot odbył się z Katowic do Londynu Luton w 2004 roku. Od tego czasu linia przewiozła ponad 270 milionów pasażerów i powiększyła flotę do 157 samolotów Airbus A320, A321ceo i A321neo – powiedział Robert Carey, prezydent Wizz Air. – Współpraca z Katowice Airport z powodzeniem trwa już 18 lat. Doceniamy profesjonalizm i doświadczenie firm Katowice Airport oraz GTL SA, dzięki którym ta imponująca inwestycja została sfinalizowana pomimo trudnego czasu pandemii. Dla Wizz Air oznacza to kolejne możliwości rozwoju – dodał.
Najlepsza infrastruktura w Polsce
Co istotne, wśród trzynastu polskich lotnisk to właśnie Katowice Airport dysponuje obecnie najlepiej rozwiniętą infrastrukturą do obsługi technicznej samolotów. W Pyrzowicach są już trzy hangary o łącznej powierzchni użytkowej 22,2 tys. metrów kwadratowych i kubaturze 287 tys. metrów sześciennych. Dostępnych jest sześć zatok serwisowych dla samolotów kodu C. Organizacje specjalizujące się w obsłudze technicznej samolotów, które korzystają z hangarów w Pyrzowicach, oferują między innymi liniowe przeglądy samolotów trwające kilka godzin, szybkie wymiany silników turbowentylatorowych czy duże, bazowe obsługi typu C-Check lub D-Check, które zajmują nawet kilka tygodni.
– Trzeci hangar to nowe miejsca pracy, to dalsza dywersyfikacja infrastruktury i kolejny element tworzenia z Pyrzowic portu wielofunkcyjnego, to także wzmocnienie efektu synergii pomiędzy biznesem a nauką, ponieważ na Politechnice Śląskiej cały czas kształcone są kadry na potrzeby firm zajmujących się obsługą techniczną samolotów – zaznaczył Artur Tomasik, prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego Katowice Airport. – Realizacja inwestycji o wartości ponad 110 mln zł brutto, która obejmowała budowę trzeciego hangaru i przedhangarowej płyty postojowej, w bardzo trudnym dla lotnictwa czasie, była możliwa dzięki profesjonalizmowi i doświadczeniu zespołu GTL SA, fachowości wykonawców, a także zaufaniu akcjonariuszy naszej spółki – dodał.