Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym także lotniczego paliwa, pozwalając na tankowanie wszystkich samolotów operujących z katowickiego lotniska. Infrastruktura będzie przystosowana także do obsługi paliw alternatywnych. Co istotne, węzeł będzie miał podwójne zastosowanie: cywilno-wojskowe, co ma znaczenie przy zabezpieczeniu dostaw i zachowania ciągłości działań militarnych operacji.
Nowoczesny węzeł
– Nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego, zarówno cywilnych, jak i wojskowych oraz firm prowadzących działalność w regionie – wyjaśnia Piotr Adamczyk, rzecznik pyrzowickiego lotniska.
Dodajmy, że w ramach inwestycji powstanie kolejowa bocznica łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową poprzez linię nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry. Najważniejszym elementem nowej infrastruktury będzie trzytorowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw. Obok znajdą się trzy zbiorniki o pojemności po 1000 m sześc., a także dwa stanowiska rozładunku autocystern. W części węzła, która znajdzie się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)
Wykonawca w styczniu?
– W Katowice Airport od ponad 15 lat stawiamy na dywersyfikację infrastruktury. Dzięki konsekwentnie realizowanemu programowi inwestycyjnemu obsługujemy nie tylko ruch pasażerski, dysponujemy także największą wśród polskich lotnisk regionalnych bazą do obsługi technicznej samolotów i nowoczesną strefą cargo. Budowa węzła umożliwi rozpoczęcie działalności w czwartym obszarze, który związany jest z magazynowaniem i dystrybucją paliwa lotniczego – podkreśla Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
Inwestycja o nazwie „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice” kosztować będzie 95,5 mln złotych i ma zakończyć się do 30 czerwca 2026 roku. Jest współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility. Przetarg na wykonawcę ma zostać rozstrzygnięty w styczniu.