Ten rok jest wyjątkowy w historii lotniska w Pyrzowicach. Padają kolejne rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów – dobowe, miesięczne i kwartalne. Według prognoz pięciomilionowy pasażer w tym roku ma pojawić się w Katowice Airport w pierwszej połowie listopada, a cały 2023 r. ma zostać zamknięty liczbą ponad 5,5 mln obsłużonych podróżnych. Z kolei prognoza na rok 2024 mówi już o ponad 6 milionach pasażerów.
Nic zatem dziwnego, że lotnisko w Pyrzowicach musi się rozwijać. Budowa dużego, nowoczesnego terminalu jest wręcz koniecznością. O szczegółach na razie na lotnisku nie chcą mówić, wiadomo na razie tylko, że nowy terminal będzie połączony ze stacją kolejową podziemnym tunelem. Koniecznością są także inwestycje w pozostałą infrastrukturę. W Pyrzowicach, przy nowym rondzie, za 15 milionów złotych powstaje już pierwszy z zaplanowanych parkingów – na 757 miejsc. Jego budowa ma się zakończyć przed przyszłorocznym sezonem wakacyjnym. Jak zapewniają w Pyrzowicach, bezpłatny transfer z nowego parkingu pod terminal pasażerski zapewnią dwa elektryczne busy.
Budowa kolejnego parkingu w Pyrzowicach, na 900 miejsc, rozpocznie się jeszcze w tym roku.
– Przed wakacjami 2024 będziemy mieli 1500 nowych miejsc parkingowych – zapowiada Piotr Adamczyk, rzecznik pyrzowickiego lotniska.
W planach jest także parking wielopoziomowy, który powstanie po północnej stronie nowego ronda. Jak mówił niedawno prezes GTL Artur Tomasik, nowa infrastruktura pozwoli spółce zwiększyć przychody z usług pozalotniskowych i jest to „jeden z celów na najbliższe lata”. Zlikwidowany zostanie za to „czarterowy” parking P2, ponieważ w pobliżu będzie budowany nowy terminal. W Pyrzowicach powstanie ponadto centrum przesiadkowe dla podróżnych, którzy na lotnisko przyjeżdżać będą autobusami.
Jedną z największych inwestycji w Pyrzowicach będzie budowa nowoczesnego, mulitimodalnego węzła przeładunkowego, która kosztować będzie niemal 100 milionów złotych. Węzeł umożliwi przeładunek towarów i paliwa lotniczego, a także zaopatrywanie w paliwo wszystkich samolotów operujących z Katowice Airport. Co więcej, nowa infrastruktura dostosowana będzie do obsługi paliw alternatywnych. Z pyrzowickiego węzła korzystać będzie nie tylko cywilny transport, ale także wojsko – nic zatem dziwnego, że z inwestycja jest dofinansowana z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility.
– Projekt multimodalnego węzła jest już gotowy, jeszcze w tym roku chcemy wyłonić wykonawcę, a prace budowlane powinny rozpocząć się w drugim kwartale przyszłego roku. Węzeł ma być gotowy w 2026 roku – wyjaśnia Piotr Adamczyk.
----------------------------------------------------
Podoba Ci się ten artykuł? Zapisz się do newslettera ŚLĄZAGA, a będziesz mieć pewność, że nie przegapisz innych naszych ciekawych tekstów. Zapisy: www.slazag.pl/newsletter
Może Cię zainteresować: