Projekt „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym Katowice” ma zostać zakończony w 2026 roku. Całkowity budżet szacowany jest na 95,5 mln złotych – do 50 procent kosztów kwalifikowanych to dotacja z Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021-2027 Military Mobility.
Przygotowania trwały cztery lata
Węzeł będzie umożliwiał przeładunek towarów i paliwa lotniczego, a także zaopatrywanie w paliwo wszystkich samolotów operujących z Katowice Airport. Nowa infrastruktura dostosowana będzie do obsługi paliw alternatywnych. Z pyrzowickiego węzła korzystać będzie nie tylko cywilny transport, ale także wojsko. Będzie to umożliwiało zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań podczas ewentualnych operacji wojskowych. W ramach inwestycji powstanie bocznica kolejowa łącząca Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry. Sercem inwestycji będzie kolejowy front rozładowczy do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, który sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 metrów sześciennych i dwoma stanowiskami rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
– Od 4 lat konsekwentnie realizujemy projekt budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w Katowice Airport – mówi Artur Tomasik prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego. – W styczniu 2019 roku kupiliśmy od Agencji Mienia Wojskowego działkę o powierzchni 5,5 ha przylegającą do południowo-wschodniej części lotniska, na której kiedyś funkcjonowała wojskowa baza paliw. W tym miejscu powstanie pyrzowicki węzeł multimodalny, ale najpierw, od września 2019 do czerwca 2022 roku, przeprowadziliśmy remediację tego terenu, czyli usunęliśmy zanieczyszczenia zalegające w glebie. Na ten cel pozyskaliśmy pożyczkę o wartości pięciu milionów złotych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Równolegle pracowaliśmy nad projektem węzła multimodalnego. Szukaliśmy także możliwości pozyskania dofinansowania na to zadanie, co ostatecznie zakończyło się sukcesem i nasz projekt został pozytywnie oceniony przez Komisję Europejską i Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska – dodaje.
Kolejny krok w rozwoju lotniska
Jak podkreśla prezes GTL, realizacja tej inwestycji nie byłaby możliwa bez modernizacji linii kolejowej nr 182 Zawiercie – Tarnowskiego Góry, która także dofinansowana jest ze źródeł Unii Europejskiej. – Przywrócenie ruchu pociągów na tej linii pomoże zmniejszyć poziom wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców powiatów zawierciańskiego, będzińskiego i tarnogórskiego, poprawi skomunikowanie portu z konurbacją za pomocą transportu zbiorowego i będzie miało niebagatelny wpływ na rozwój działalności logistycznej wokół Katowice Airport – zaznacza Tomasik.
– Military Mobility jest ważnym elementem CEF (Connecting Europe Facility), instrumentu „Łącząc Europę” Unii Europejskiej, którego celem jest dostosowanie Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania. Lotnisko w Katowicach spełnia jego kryteria i ma wkład w realizację jego celów. Gratuluję GTL SA otrzymania wsparcia w ramach tego instrumentu, liczę na sprawną budowę węzła przeładunkowego – powiedział Morten Jensen, kierownik Wydziału w Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA).