Metropolia buduje velostrady. Ominie działkę „lex deweloper” w Katowicach-Burowcu?

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje wybudować 120 km rowerowych velostrad. Podpisano umowy na wykonanie koncepcji technicznych dwóch tras: Katowice - Sosnowiec i Katowice - Mysłowice. Co z odcinkiem, który ma prowadzić sporną działką dewelopera w katowickim Burowcu? - Koncepcja przebiegu velostrady z Katowic do Sosnowca ma także zawierać alternatywne rozwiązania punktowych kolizji - tłumaczy Witold Trólka z biura prasowego GZM.

FB: Miasto Jaworzno
Velostrada w Jaworznie

W ciągu dziesięciu miesięcy powinny powstać koncepcje techniczne dwóch odcinków rowerowych velostrad na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Mowa o trasach Katowice - Sosnowiec i Katowice - Mysłowice. We wtorek, 4 lipca, biuro prasowe Metropolii poinformowało o podpisaniu umów z wykonawcą, który został wyłoniony w przetargu.

Volostrada Katowice - Sosnowiec ma mieć długość 9,4 km. Koncepcja obejmuje 5,8 km, ponieważ pozostałe odcinki są na innym etapie przygotowania.

- Trasa tej velostrady ma przebiegać od katowickich Bulwarów Rawy w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Heinricha Dietla, nieopodal ul. Stefana Żeromskiego - informuje GZM.

Z kolei velostrada Katowice - Mysłowice ma mieć długość 9,1 km. Koncepcja obejmuje 4,7 km.

- Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach-Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej nieopodal Doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ul. Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda rot. Witolda Pileckiego - wskazuje GZM.

Prace budowlane na terenie Katowic powinny rozpocząć się w trzecim kwartale 2023 roku.

Metropolia ominie działkę „lex deweloper”?

Według przedstawionej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię mapie velostrada Katowice - Sosnowiec ma przebiegać przez działkę, co do której od wielu miesięcy toczy się spór.

Grupa Pietrzak - deweloper - chce tam wybudować osiedle, wykorzystując do tego tryb „lex deweloper”, który umożliwia m.in. pominięcie obowiązującego tam studium i planu zagospodarowania. Przeciwko protestują okoliczni mieszkańcy. Wskazują, że to teren, który powinien zostać przeznaczony pod velostradę i cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

Rada Miasta Katowice dopiero za drugim razem wydała zezwolenie na budowę osiedla. Decyzja została jednak zablokowana przez nadzór prawny wojewody, który wytknął błędy w złożonej dokumentacji. Kolejny etap to Wojewódzki Sąd Administracyjny.

Nawet gdyby inwestycja została ostatecznie zablokowana, to działka wciąż należy do dewelopera. Jak wybudować na niej velostradę?

- Koncepcja przebiegu velostrady z Katowic do Sosnowca ma także zawierać alternatywne rozwiązania punktowych kolizji. Co do przebiegu przez Burowiec, od początku braliśmy pod uwagę, oprócz pierwotnego, również alternatywne warianty przebiegu trasy. Przewiduje to porozumienie, które w 2022 roku podpisaliśmy z miastami Katowice i Sosnowiec. Każda propozycja przebiegu velostrady wymaga konsultacji, a potem realizacja przebiega w ścisłej współpracy - tłumaczy Witold Trólka z biura prasowego GZM. - W przypadku odcinka przebiegającego przez Burowiec mamy do dyspozycji podłużny teren miejski, pozwalający na wytyczenie wariantu przebiegu bezpośrednio przy działkach pokolejowych, należących do prywatnego właściciela - dodaje.

Kolejne przetargi dot. velostrad w 2023 roku

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje wybudować 120 km rowerowych velostrad, co jest jednym z jej strategicznych działań. Mają one spełniać funkcję transportową, a nie tylko rekreacyjną, aby umożliwić dojazd jednośladami np. do szkoły, pracy czy urzędów.

- Velostrady zintegrują jeszcze bardziej miasta i gminy. Dotychczas miasta GZM budowały lokalne drogi, realizując tylko nieliczne inicjatywy z miastami sąsiednimi tłumaczył Kazimierz Karolczak, przewodniczący Metropolii, kiedy ogłaszano plany związane z velostradami. - Zanim powstała Metropolia, było to trudne zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Dzięki temu, że działamy razem w ramach GZM, realizacja tego typu ponadlokalnych inwestycji jest zdecydowanie usprawniona. Powstanie velostrad zostanie w całości sfinansowane z budżetu Metropolii i dotacji zewnętrznych, o które będziemy się ubiegać na ten cel - podkreślił.

W 2023 roku mają zostać ogłoszone przetargi na wykonanie koncepcji technicznych kolejnych dwóch velostrad:

  • Katowice - Siemianowice Śląskie - Chorzów - Bytom - Piekary Śląskie,
  • Tarnowskie Góry - Bytom.
Małgorzata Mańka Szulik

Może Cię zainteresować:

Największa szansa na zmianę władzy w Zabrzu. Gdzie prezydenci i burmistrzowie nie mogą spać spokojnie?

Autor: Patryk Osadnik

05/07/2023

Wisława Szymborska

Może Cię zainteresować:

O co chodzi z Wisławą Szymborską i Szombierkami Bytom? "Odkąd wypadły, nie mam o futbolu nic do powiedzenia"

Autor: Patryk Osadnik

04/07/2023

Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Lotnisko w Pyrzowicach bije rekord za rekordem. Tylu pasażerów jednego dnia jeszcze nie było

Autor: Patryk Osadnik

04/07/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon