Metropolia dokłada się do inwestycji w Kolei Plus. Zapłaci też za kursowanie pociągów

W niespełna pół godziny pociągiem z Tychów przez Murcki do centrum Katowic, w 23 minuty z Bytomia do Katowic przez Rudę Śląską Chebzie, przywrócenie po ponad 20 lat przerwy ruchu kolejowego między centrum Dąbrowy Górniczej a Strzemieszycami – takie mają być wymierne efekty realizacji w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii sześciu inwestycji z programu Kolej Plus. Dziś podpisano umowy na realizację inwestycji z rządowego programu Kolej Plus.

M. Wroński
Pociąg Kolei Śląskich na stacji Ruda Chebzie

- Dziś jest najlepszy dowód, że to był bardzo dobry pomysł – stwierdził Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii komentując fakt, że w tej sali samej urzędu wojewódzkiego, gdzie kilka lat temu prezydent podpisał ustawę metropolitalną, właśnie teraz podpisane zostały umowy na realizację sześciu inwestycji z rządowego programu Kolej Plus.

Strategia Metropolii poskutkowała. Przebiła rywali poziomem finansowania

Bo choć formalnie stronami umowy z PKP Polskie Linie Kolejowe są zrzeszone w GZM miasta, to kluczowe znaczenie mają tu wyłożone przez Metropolię pieniądze. Ta zaś wyłożyła ich więcej niż oczekiwał rząd, który był gotów pokryć 85 proc. kosztów inwestycji, ale o to właśnie chodziło. By większym wkładem własnym (nie na poziomie 15 proc., ale 23 proc. lub 25 proc.) zdystansować pozostałe, ubiegające się o dofinansowanie, projekty z innych regionów Polski i wyprzedzić je w rankingu. I ten zamysł sprawił, że wszystkie sześć zgłoszonych przez GZM inwestycji w linie zostały zaklasyfikowanych do rządowego wsparcia.

- To, że tyle projektów z województwa śląskiego zostało przyjętych do realizacji wynika ze strategii, którą państwo przyjęliście – powiedział wprost podczas poniedziałkowej (5 grudnia) uroczystości w Urzędzie Wojewódzkim Arnold Bresch, członek PKP PLK.

- Państwo doskonale przemyśleliście zasady konkursu i metody, które pomogą osiągnąć w nim sukces – potwierdził Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Oczywiście to, że Metropolia mogła zdecydować się na taką strategię, wynikało wprost z tego, że ustawa metropolitalna zagwarantowała jej dodatkowe wpływy (z podatku PIT) do budżetu i stąd też taka ocena przewodniczącego Karolczaka.

Nowe tory i przystanki. W niektóre miejsca kolej wróci po 20 latach przerwy

W sumie, w ciągu najbliższych sześciu lat (do roku 2029), dzięki pieniądzom z rządu i Metropolii na terenie miast GZM w ramach programu Kolej Plus ma zostać zrealizowanych sześć inwestycji.

Będą to:

  1. dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami, co pozwoli zwiększyć przepustowość linii prowadzącej ze stolicy województwa w stronę Rybnika i Raciborza. W ramach zadania wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej. Powstaną nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza.
  2. odbudowa (wraz z elektryfikacją) rozebranej linii kolejowej Pyskowic – Pyskowice Miasto, co pozwoli na przywrócenie tam po 20 latach ruchu kolejowego. Do Katowic przez Gliwice mieszkańcy centrum Pyskowic mają dojechać koleją w ok. 45 min.
  3. przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota (m.in. za sprawą budowy mijanki w Murckach). Szacowany czas przejazdu z Tychów do Katowic ma wynieść 29 minut.
  4. odtworzeniu ruchu pasażerskiego pomiędzy Gliwicami a centrum Katowic przez południowe dzielnice Zabrza, Rudy Śląskiej i Chorzowa. W ramach projektu wybudowanych zostanie 7 nowych stacji i przystanków w Gliwicach, Zabrzu, Rudzie Śląskiej i Chorzowie. Pociągi z Rudy Kochłowice mają dojechać do Katowic w 18 min.
  5. odtworzenie, po 20 latach przerwy, bezpośredniego połączenia centrum Dąbrowy Górniczej ze Strzemieszycami i Sławkowem. W ramach zadania zostanie odbudowany przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń i rozbudowany przystanek w Gołonogu.
  6. budowa linii kolejowej między Bytomiem a Rudą Śląską Chebziem, przez Orzegów. Projekt zakłada budowę dwóch nowych przystanków kolejowych (po jednym w Rudzie Śląskiej i Bytomiu), budowę 5 km nowych linii kolejowych oraz modernizację 4 km linii. Podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Śląskiej Chebzie ma zająć 10 minut, do Katowic podróżni Bytomia mają dojechać w ten sposób w 23 minuty.
Kolej Plus w Metropolii
Na terenie GZM w ramach programu Kolej Plus ma zostać zrealizowanych sześć inwestycji. Fot. M. Wroński

Metropolia dokłada się do torów, ale zapłaci też za jazdę pociągów

Nowe, czy odbudowane, tory to jedno, a pociągi, które na nie wyjadą – to drugie. Zgodnie z zasadami programu Kolej Plus korzystające z niego samorządy muszą zagwarantować, że na liniach objętych programem kursować będzie nie mniej niż cztery pary pociągów na dobę. I taka deklaracja ze strony samorządów naszego regionu padła. Oczywiście może ich być więcej, a wręcz byłoby to wskazane, gdyż 4 połączenia dziennie to nie jest oferta, która mogłaby przyciągnąć pasażerów.

Ile pociągów faktycznie będzie jeździć na sześciu wymienionych powyżej liniach? Tego przedstawiciele Metropolii na razie konkretnie nie określają, choć zapewniają, że będzie ich więcej niż wymagane cztery pary na dobę. Jeszcze jedno jest też pewne – to Metropolia zapłaci za ich kursowanie (przypomnijmy, za większość połączeń regionalnych w województwie płaci urząd marszałkowski).

Program dla Śląska i Zagłębia
Pociągi PKP Intercity

Może Cię zainteresować:

Czy na pewno jest sens budować dwie linie kolejowe z Katowic do Jastrzębia – Zdroju?

Autor: Michał Wroński

18/11/2022

Kolej do Pyrzowic

Może Cię zainteresować:

Michał Wroński: Linia kolejowa do Pyrzowic nie powinna służyć głównie... dojazdom do lotniska

Autor: Michał Wroński

25/10/2022

Kolej w Katowicach Szopienicach

Może Cię zainteresować:

180 lat temu ruszyła kolej z Wrocławia do Oławy. Później dotarła do Gliwic, Świętochłowic i Mysłowic

Autor: Michał Wroński

11/06/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon