W czwartek, 16 lutego, zaczęto przywracać działanie systemu ŚKUP. Udało się dzięki stworzeniu bezpiecznej infrastruktury informatycznej, a także odtworzeniu baz danych na podstawie kopi zapasowych. Poszczególne elementy systemu - m.in. kasowniki w pojazdach, automaty biletowe, system informacji pasażerskiej etc. - mają być uruchamiane stopniowo.
- Przywrócenie działania systemu to proces - wyjaśnia Łukasz Zych z biura prasowego GZM. - Powoli zmierzamy do jego końca. Dziś (16 lutego) w ciągu dnia pasażerowie będą mogli zauważać działanie poszczególnych części systemu - zapewnia.
Dla pasażerów dziurkacze. Długopis trzeba mieć własny
Przypomnijmy, że do awarii systemu ŚKUP doszło w środę, 8 lutego, o poranku. Przestały działać kasowniki w pojazdach, automaty biletowe, strona internetowa, system informacji pasażerskiej oraz aplikacja Mobilny ŚKUP. Z czasem Związek Transportu Metropolitalnego potwierdził nasze informacje, że doszło do ataku hakerskiego, który złamał zabezpieczenia systemu.
- Nic nie wskazuje na to, aby dane pasażerów zostały w jakikolwiek sposób naruszone lub zagrożone. System, który uległ atakowi, nie przechowuje tego typu zasobów informacji. Bezpieczne są również pieniądze zgromadzone w elektronicznej portmonetce kart ŚKUP - po przywróceniu systemu, będą dostępne dla pasażerów - zapewnia biuro prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Może Cię zainteresować:
Najdroższy tłusty czwartek od lat. Pączki podrożały wraz ze wzrostem cen produktów i energii
Prezydent Katowic Marcin Krupa zaapelował o wprowadzenie na czas awarii darmowego transportu publicznego. Nie spotkało się to jednak z akceptacją zdecydowanej większości gmin, na których terenie działa ZTM.
- Mamy świadomość, że awaria spowodowała utrudnienia w zakupie biletów. Nie ma jednak wpływu na kursowanie autobusów, trolejbusów i tramwajów. Poziom realizacji kursów wynosi 99,7 proc. i nie odbiega od poziomu realizacji przed awarią systemu ŚKUP (...) - Pamiętajmy, że bezpłatne przejazdy dla pasażerów nie oznaczają, że organizacja komunikacji miejskiej jest darmowa. Według naszych szacunków koszt bezpłatnych przejazdów to około 600 tys. złotych dziennie mniej na utrzymanie transportu publicznego - tłumaczy Łukasz Zych.
Pasażerom zaproponowano więc zakup biletów elektronicznych przez zewnętrzne aplikacje mobilne (SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade), a także biletów papierowych, które można skasować np. przy pomocy dziurkacza lub zapisując własnym długopisem datę oraz godzinę na jego odwrocie.
Może Cię zainteresować: