Metropolia szuka nowych przewoźników. Komunalne PKM-y nie dają rady

Zarząd Transportu Metropolitalnego rzuca „koło ratunkowe” komunalnym PKM-om, które z powodu braku kierowców nie radzą sobie z obsługą połączeń autobusowych w miastach Górnego Śląska i Zagłębia. Właśnie ogłosił warty ponad 300 mln zł przetarg, który ma wyłonić przewoźników, gotowych zapewnić połączenia na 17 liniach w 16 miejscowościach regionu.

fot ZTM
Autobus ZTM

Zarząd Transportu Metropolitalnego poszukuje przewoźników, którzy będą w stanie od 1 czerwca włączyć się do obsługi komunikacji miejskiej w regionie. Ogłoszony właśnie w tej sprawie przetarg to jedno z największych takich postępowań w kraju. Jego wartość opiewa na 308 mln zł, a jego zakres to co najmniej 25 mln wozokilometrów, które przewoźnicy mieliby wykonać w czasie 8 lat.

Nowe kontrakty mają zapewnić obsługę połączeń na 17 liniach w 16 miejscowościach regionu – m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach i Zabrzu. Jak szacuje ZTM do realizacji zadania potrzebne będzie prawie 40 autobusów.

ZTM wskazuje na trzy główne powody ogłoszenia przetargu. Pierwszym jest chęć uruchomienia nowych linii autobusowych, m.in. linii metropolitalnych M12 (z Katowic przez Mikołów i Łaziska Górne do Wyr) oraz M13 (ma połączyć Katowice i Mysłowice ze strefą ekonomiczną w Sosnowcu). Drugim jest konieczność zabezpieczenia „puli pracy przewozowej” na zaplanowane w przyszłym roku zmiany w układzie połączeń – zarówno na Śląsku, jak i Zagłębiu. Trzecim jest zaś chęć odciążenia gminnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, które borykają się z trudną sytuacją kadrową wśród kierowców, czego efekty widzą pasażerowie w postaci licznie odwoływanych kursów.

– To jedno z największych postępowań w kraju. I na tej wartości wcale nie musi się skończyć, ponieważ w dokumentacji przetargowej przewidujemy prawo opcji, czyli potencjalnego zwiększenia zamówienia – wskazuje dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.

Przewoźnicy mogą składać oferty do 27 stycznia 2023 r. Z racji tego, że w przetargu wydzielone zostały dwa segmenty wyłonionych zostanie dwóch zwycięzców. Kontrakty będą obowiązywać od 1 czerwca 2023 r. przez 8 lat.

Bogusław Molecki

Może Cię zainteresować:

Dr Bogusław Molecki: Na terenie Metropolii ludzie nie widzą powodu, by przenieść się z aut do transportu zbiorowego

Autor: Michał Wroński

06/12/2022

Autobus ZTM

Może Cię zainteresować:

Nowości w taryfie ZTM-u. Ceny biletów od stycznia będą się zaczynały od... złotówki. Tyle ma kosztować 5-minutowa podróż

Autor: Michał Wroński

16/12/2022

Tramwaj zimą

Może Cię zainteresować:

Prezydenci miast w GZM nie zgodzili się na podwyższenie składki na transport publiczny. Plan B to cięcia w siatce połączeń

Autor: Michał Wroński

16/12/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon