Zarząd Transportu Metropolitalnego poszukuje przewoźników, którzy będą w stanie od 1 czerwca włączyć się do obsługi komunikacji miejskiej w regionie. Ogłoszony właśnie w tej sprawie przetarg to jedno z największych takich postępowań w kraju. Jego wartość opiewa na 308 mln zł, a jego zakres to co najmniej 25 mln wozokilometrów, które przewoźnicy mieliby wykonać w czasie 8 lat.
Nowe kontrakty mają zapewnić obsługę połączeń na 17 liniach w 16 miejscowościach regionu – m.in. w Chorzowie, Dąbrowie Górniczej, Gliwicach, Katowicach, Mikołowie, Mysłowicach, Orzeszu, Rudzińcu, Siemianowicach Śląskich, Sosnowcu, Świętochłowicach, Tychach, Wyrach i Zabrzu. Jak szacuje ZTM do realizacji zadania potrzebne będzie prawie 40 autobusów.
ZTM wskazuje na trzy główne powody ogłoszenia przetargu. Pierwszym jest chęć uruchomienia nowych linii autobusowych, m.in. linii metropolitalnych M12 (z Katowic przez Mikołów i Łaziska Górne do Wyr) oraz M13 (ma połączyć Katowice i Mysłowice ze strefą ekonomiczną w Sosnowcu). Drugim jest konieczność zabezpieczenia „puli pracy przewozowej” na zaplanowane w przyszłym roku zmiany w układzie połączeń – zarówno na Śląsku, jak i Zagłębiu. Trzecim jest zaś chęć odciążenia gminnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej, które borykają się z trudną sytuacją kadrową wśród kierowców, czego efekty widzą pasażerowie w postaci licznie odwoływanych kursów.
– To jedno z największych postępowań w kraju. I na tej wartości wcale nie musi się skończyć, ponieważ w dokumentacji przetargowej przewidujemy prawo opcji, czyli potencjalnego zwiększenia zamówienia – wskazuje dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.
Przewoźnicy mogą składać oferty do 27 stycznia 2023 r. Z racji tego, że w przetargu wydzielone zostały dwa segmenty wyłonionych zostanie dwóch zwycięzców. Kontrakty będą obowiązywać od 1 czerwca 2023 r. przez 8 lat.