Metropolia uruchomi długoterminowy wynajem rowerów elektrycznych. Przetarg już rozstrzygnięty

Jeszcze przed wiosną będziemy mogli wypożyczyć komunalny rower elektryczny. Na miesiąc, na kwartał, albo nawet na cały rok. Rowerów na początek ma być 250, ale Górnośląsko- Zagłębiowska Metropolia nie wyklucza, że ich liczba może się podwoić. Podobny system działa w Krakowie, gdzie ze względu na duże zainteresowanie systemem konieczne było… losowanie.

M. Wroński
Metrorower stacja Katowice

Elektryka „na mieście” nie wypożyczysz. Weźmiesz go sobie do domu

Długoterminowy wynajem elektryków ma być dopełnieniem uruchomionego w lutym Metroroweru, który akurat kończy swój pierwszy wiosenno – jesienny sezon (na zimę pozostanie połowa z dostępnych do tej pory rowerów).

Oba systemy wiele jednak dzieli. Po pierwsze to, że elektrycznych jednośladów nie spotkamy w stacjach „na mieście” – aby je wypożyczyć, trzeba będzie podpisać umowę ze spółką Serwis GZM i od niej następnie odebrać pojazd. Po drugie, różny będzie operator obu systemów. O ile dla Metroroweru jest nim Nextbike Polska, to w przypadku wynajmu długoterminowego będzie nim spółka BikeU. GZM właśnie jej ofertę uznał za najkorzystniejszą w zakończonym postępowaniu przetargowym. I wreszcie różna będzie też skala obu systemów. O ile w Metrorowerze do dyspozycji użytkowników jest 7000 jednośladów, to w systemie najmu długoterminowego będzie ich 250.

- W ramach prawa opcji GZM ma prawo domówienia kolejnych 250 jednośladów – zaznaczył w środę (20 listopada) podczas sesji zgromadzenia GZM przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak.

Na miesiąc, na kwartał, albo na rok. Na cennik jeszcze poczekamy

Kiedy będzie można wypożyczyć pierwsze elektryki? Zgodnie z zapisami przetargu, realizacja zamówienia ma nastąpić maksymalnie w ciągu 120 dni od daty podpisania umowy (a to ma stać się „niebawem”), choć wykonawca może uczynić to szybciej. W razie skorzystania przez GZM z prawa opcji termin realizacji wynosi natomiast 90 dni od daty zawiadomienia wykonawcy. W praktyce zatem „elektryki” powinny być dostępne z początkiem wiosny, choć w GZM mają nadzieję, że nastąpi to jeszcze zimą.

Elektryki będzie można wypożyczyć na miesiąc, na kwartał i na rok. Na razie nie wiadomo jeszcze, na jakich zasadach będzie się to odbywać i jaki będzie koszt wynajmu dla użytkowników. W GZM słyszymy, że prace nad regulaminem i cennikiem trwają.

Podobny system został uruchomiony w poprzednim roku w Krakowie, gdzie do dyspozycji użytkowników jest obecnie 500 „elektryków” i tyle samo rowerów tradycyjnych. Można je wypożyczać na co najmniej miesiąc, a maksymalnie na najwyżej trzy, a użytkownicy w pakiecie otrzymują też serwis techniczny. Rowery mogą wypożyczyć osoby pełnoletnie, mieszkające w Krakowie, korzystanie jest ograniczone do terenu miasta i wąskiej „strefy buforowej” wokół, zaś koszt różni się w zależności nie tylko od okresu abonamentu, ale także obecności lub braku limitu zasięgu (np. miesięczny koszt „elektryka” z limitem 900 km wynosi 79 zł, ale już bez takiego limitu – 499 zł, przy 3 miesiącach jest to odpowiednio 237 zł i 1497 zł).

Już w pierwszym sezonie pod Wawelem chętnych do skorzystania z systemu było kilka razy więcej, niż wynosiła liczba dostępnych jednośladów, więc skończyło się na tym, że przeprowadzono losowanie, podczas którego ustalona została kolejność zawierania umów z użytkownikami systemu. Może u nas też tak się skończy – żartują (a może i nie) w GZM.

Metrorower parking

Może Cię zainteresować:

Półtora miliona kilometrów w trzy miesiące? Od 1 grudnia liczba miejskich rowerów w Metropolii spadnie jednak o połowę

Autor: Michał Wroński

31/10/2024

Rower metropolitalny kazimierz karolczak

Może Cię zainteresować:

Metropolia z największym systemem roweru miejskiego w Polsce. Pierwsze jazdy w marcu. A ceny?

Autor: Michał Wroński

31/10/2023

Hulajnogi katowice

Może Cię zainteresować:

Reguły gry dla elektrycznych hulajnóg określają miasta. O ile tylko chcą to robić

Autor: Michał Wroński

09/08/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon