Metrorower w GZM wystartował. Jakie korzyści? Gdzie warto się udać? Zapytaliśmy rowerowych speców. Znamy TOP 10 miejsc na koło

W niedzielę 25 lutego 2024 r. wystartował metrorower w GZM. O głos w dyskusji poprosiliśmy naszych czytelników i rowerowych speców. Znamy TOP 10 polecanych miejsc, gdzie warto się udać na kole. Jakie korzyści z roweru metropolitalnego?

Metrorower w GZM. Jakie korzyści?

W opiniach internautów, których zapytaliśmy o zdanie oraz naszych rowerowych speców, startujący dziś metrorower jest bardzo dobrą inicjatywą, poszerzającą zakres usług metropolii. Stwarza realną alternatywę dla innych środków transportu, nie tylko na weekendowy relaks. Jakie wnioski wysuwają się z tych głosów?

System rowerów metropolitalnych to dobry przykład, gdzie miasta i gminy metropolii powinny szukać wspólnych rozwiązań w zakresie usług publicznych. Nie należy traktować metroroweru wyłącznie jako atrakcji o funkcjach rekreacyjnych, ale jako praktyczny środek transportu na co dzień. Metrorower zwiększa wygodę użytkowników, którzy nie muszą się już martwić, czy pozostali w obrębie swojego miasta. Ze względu na specyfikę urbanistyczną aglomeracji, bywa to zagwozdką w przypadku rowerów miejskich. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter).

- Idea metroroweru GZM jest znakomitym pomysłem. Każde działanie, które sprawia, że mieszkańcy przesiadają się z indywidualnego transportu samochodowego na transport publiczny oraz rowery jest godne wsparcia. Szczególnie rower jawi się jako najlepszy środek transportu na odległość do 5 km przez większą część roku. Metrorower to spore ułatwienie dla tych, którzy chcą korzystać z wypożyczalni - mówi w rozmowie z nami dr Ryszard Kulik, pasjonat rowerowy, psycholog i publicysta.

Jak dodał, osobiście ceni i wybiera przede wszystkim miejsca atrakcyjne i wartościowe przyrodniczo, m.in. Las Murckowski i inne kompleksy leśne południowych dzielnic Katowic, czy Uroczysko Buczyna w Chorzowie. Ryszard Kulik zwraca uwagę, że w tym przypadku mówimy oczywiście o rekreacyjnym wykorzystaniu metroroweru. - Moim zdaniem metrorower trzeba promować przede wszystkim jako środek do transportu codziennego, niekoniecznie rekreacyjnego - dodaje.

,,W Parku Śląskim można spędzić cały dzień!"

Radny Świętochłowic Łukasz Respondek, znany miłośnik Parku Śląskiego, oczywiście w pierwszej kolejności poleca wszystkim ulubione przez siebie miejsce. - Jeżeli chodzi o ścieżki rowerowe w Parku Śląskim można spędzić cały dzień, korzystając w międzyczasie ze sporej liczby atrakcji.

- Transport to w ogóle dobry przykład, jak te usługi publiczne w GZM powinny być spinane w jeden system. Nieraz zdarzało się do tej pory, że na chorzowskich stacjach zostawiano rowery z Katowic. Dla rowerzystów, którzy nie muszą znać ścisłych granic pomiędzy miastami, rodziło to pewien problem. Rower metropolitalny to przede wszystkim wygoda dla mieszkańców.

Zdaniem Łukasza Respondka, udostępnienie roweru dla tak dużego obszaru i liczby potencjalnych użytkowników, to dobry sposób na propagowanie turystyki rowerowej i ograniczanie niskiej emisji. - Może się to okazać rozwiązanie kluczowe jeśli chodzi o walkę ze spalinami samochodowymi. W mojej ocenie byłby to największy zysk roweru metropolitalnego - dodaje.

A może mostem do Czeladzi na Stare Miasto?

Radny Czeladzi Wojciech Maćkowski, jako rowerzysta lubiący szczególnie dłuższe trasy, zachęca na początek do skorzystania z 12-kilometrowej trasy ścieżek miejskich wzdłuż głównych ciągów ulicznych. W rozmowie z nami Wojciech Maćkowski zwraca uwagę przede wszystkim na nadzieje i korzyści związane z budową velostrad. W tym tygodniu dowiedzieliśmy się, że Czeladź otrzyma ponad ćwierć miliona złotych wsparcia z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na przygotowanie programu funkcjonalno-użytkowego części velostrady nr 7, która powstanie zgodnie z przebiegiem dawnej linii kolejowej.

- To bardzo fajna idea, dzięki velostradom rowerzyści mogą szybciej się poruszać. W Czeladzi zaplanowano ostatnio trasę o długości ponad 5 km, aż do granicy z Będzinem. A po Czeladzi, Będzinie, Sosnowcu, jest gdzie jeździć.

Co poleca rowerzystom? Trasę z Zagłębia do Parku Śląskiego i przejazd z Siemianowic Śląskich mostem nad Brynicą do Starego Miasta w Czeladzi. Szczególnie atrakcyjny dla turystów odwiedzających Czeladź ,,na kole" może być także kompleks byłej elektrowni kopalni Saturn.

Gdzie warto się udać na kole? TOP 10 miejsc

Park Śląski

Park Śląski
Park Śląski

Las Murckowski

Las Murckowski
Las Murckowski

Uroczysko Buczyna

Uroczysko Buczyna
Uroczysko Buczyna

Góra św. Doroty w Będzinie-Grodźcu

Kościół św. Doroty na szczycie góry
Kościół św. Doroty na szczycie góry

Bażantarnia w Siemianowicach Śląskich

Bażantaria Siemianowice Śląskie
Bażantaria fot. Poznaj Śląsk

Piaśnicki Zameczek

Pałac w Świętochłowicach-Piaśnikach
Pałac w Świętochłowicach-Piaśnikach

Żabie Doły

Żabie Doły
Żabie Doły

Stare Miasto w Czeladzi

Stare Miasto w Czeladzi
Stare Miasto w Czeladzi

Pumptrack w Tychach

Pumptruck Tychy
Pumptrack Tychy

Galeria Saturn w Czeladzi

Galeria Elektrownia w Czeladzi
Galeria Elektrownia w Czeladzi
Metrorower katowice

Może Cię zainteresować:

Metrorower w całości będzie gotowy od 1 sierpnia. Tymczasem na velostrady poczekamy latami

Autor: Michał Wroński

24/02/2024

Metrorower

Może Cię zainteresować:

Velostrada w Czeladzi. Jest finansowe wsparcie z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii: powstanie program funkcjonalno-użytkowy

Autor: Redakcja

23/02/2024

Metrorower

Może Cię zainteresować:

W niedzielę 25 lutego 2024 r. w GZM startuje Metrorower. Wszystko, co musisz wiedzieć, by w końcu się nim karnąć

Autor: Michał Wroński

23/02/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon