Mieszkańcy Łazisk Górnych oraz ościennych miejscowości chcą znów jeździć do Tychów pociągiem. Apel o przywrócenie linii 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice

Łaziska Górne od wielu lat starają się o przywrócenie ruchu kolejowego w dzielnicy Łaziska Średnie. Podczas ostatniej, nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej Łazisk Górnych radni jednogłośnie przyjęli projekt burmistrza Aleksandra Wyry, który dotyczy wznowienia przewozów pasażerskich na linii 169 Tychy – Orzesze Jaśkowice. Rada Miasta wystosowała apel do Marszałka Województwa Śląskiego, przewodniczącego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz przedstawicieli Tychów. Podobne apele płyną od przedstawicieli Gminy Wyry, Orzesza i Tychów. Czy mieszkańcy Łazisk i sąsiednich miejscowości w końcu nie będą musieli dojeżdżać do pobliskich Tychów przez Mikołów lub Kobiór?

R. Mendakiewicz
Dworzec PKP Łaziska Średnie

Linia 169

Linia 169 łącząca Tychy z Orzeszem-Jaśkowicami rozpoczęła funkcjonowanie już pod koniec lat 60. XIX wieku. W Łaziskach Górnych ruch obsługiwał dworzec w dzielnicy Łaziska Średnie. W latach 90. XX wieku częstotliwość kursów na linii wynosiła 22 pociągi na dobę. W 2001 roku PKP zdecydowało zlikwidować połączenie. Mieszkańcy Łazisk zostali zmuszeni do pokonywania trasy do Tychów samochodami lub autobusami (z przesiadką – bezpośrednie połączenie autobusowe też zostało zlikwidowane).

Co ciekawe, nie oznacza to, że przez Łaziska Średnie w ogóle nie jeżdżą pociągi. Linia obsługuje ruch towarowy. Na trasie jest cała potrzebna infrastruktura, brakuje tylko pociągów, które mogłyby się zatrzymywać przy łaziskim dworcu i na przystanku w Wyrach. W ostatnich latach ruch został wznowiony czasowo - na 2 dni w październiku 2018 roku i w 2022 roku na czas przebudowy wiaduktu kolejowego w Mikołowie. W obu przypadkach kursy cieszyły się sporą ilością chętnych pasażerów. Do Tychów z Łazisk Średnich można było dojechać w 8 minut (autobusami jedzie się prawie godzinę), z kolei do Katowic w 28 minut.

Apel rady miasta

Podczas sesji Rady Miasta Łaziska Górne, która odbyła się 20 sierpnia, radni jednogłośnie przyjęli projekt burmistrza Aleksandra Wyry. Projekt dotyczył wystosowania apelu do władz Metropolii oraz województwa śląskiego o przywrócenie ruchu pasażerskiego na linii 169 Tychy – Orzesze-Jaśkowice. W liście padają argumenty związanie nie tylko z wygodą mieszkańców, ale także ekologią i względami ekonomicznymi. Do głosu z Łazisk dołączają także przedstawiciele gminy Wyry, Orzesza oraz Tychów. Tam rady też jednogłośnie podjęły uchwały zawierające apel do marszałka i przewodniczącego GZM. Poniżej znajdziecie treść apelu wystosowanego przez przedstawicieli Łazisk Górnych:

Apel dotyczący przywrócenia przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 169 Tychy - Orzesze Jaśkowice

"Rada Miejska w Łaziskach Górnych zwraca się z apelem do Marszałka Województwa Śląskiego oraz Przewodniczącego Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (dalej także GZM) o podjęcie działań w celu przywrócenia przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 169 Tychy - Orzesze Jaśkowice.


Przedmiotowa linia powstała już w latach 70. XIX wieku. Przewozy pasażerskie realizowano tu nieprzerwanie od 1884 roku. Zupełnie niedawno, bo w latach 90. XX w., częstotliwość kursów wynosiła 22 pociągi na dobę. W czerwcu 2001 roku decyzja Polskich Kolei Państwowych połączenie nr 153a Tychy – Orzesze Jaśkowice zostało zlikwidowane, a mieszkańcy Miasta Łaziska Górne oraz Południowej części powiatu mikołowskiego zostali zmuszeni do Korzystania z motoryzacji indywidualnej lub autobusowego transportu zbiorowego.

Apel Rady Miejskiej w Łaziskach Górnych, aby po dwóch dekadach reaktywować wspomniane połączenie kolejowe, nie tylko związany jest z lokalnymi potrzebami komunikacyjnymi, ale też wpisuje się w projektowany i rozwijany system transportu kolejowego województwa śląskiego, w tym Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Linia kolejowa nr 169 jest w pełni dostosowana do wykonywania przewozów pasażerskich. W Orzeszu, Łaziskach Górnych, Wyrach i Tychach znajduje się infrastruktura niezbędna do obsługi podróżujących. W tej chwili na stałe korzystają z niej PKP Intercity S.A. oraz Polregio S.A. oraz przewoźnicy towarowi. Natomiast Koleje Śląskie Sp. z o. o. korzystały z linii czasowo w roku 2022, w związku z remontami odcinków infrastruktury kolejowej w Mikołowie czy Łaziskach Górnych. Spotkało się to z ogromnym zainteresowaniem podróżnych w naszym mieście.


W województwie śląskim zachodzi proces suburbanizacji w ramach i wokół Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Jej mieszkańcy coraz częściej wybierają jako miejsce zamieszkania Południową cześć powiatu mikołowskiego. Przy czym chcą utrzymywać relacje zawodowe czy edukacyjne ze ścisłym obszarem GZM. Przewozy pasażerskie na linii kolejowej nr 169 pomiędzy stacjami węzłowymi w Orzeszu Jaśkowicach, a przede wszystkim Tychach, zwiększa dopływy pasażerów podróżujących do Katowic i centrum GZM.

Przywrócenie przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 169 istotnie zwiększy integrację komunikacyjną podregionu tyskiego GZM oraz otworzy nowe potoki pasażerskie, np. pomiędzy aglomeracją rybnicką a Tychami. Zwiększy to także motywację mieszkańców Miasta Łaziska Górne, jak również mieszkańców Południowej części powiatu mikołowskiego do podróży Kolejami Śląskimi pomiędzy domem a swoim miejscem pracy lub nauki.


Zwiększenie oferty przewozowej Spółki Koleje Śląskie, przy wykorzystaniu linii kolejowej nr 169, przyczyni się do poprawienia wskaźnika wykorzystania kolei, który jest jednym 𝑧 wyznaczników realizacji celów strategicznych Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego "Śląskie 2030" - Zielone Śląskie, tj. Celu Strategicznego C - Województwo śląskie regionem o wysokiej jakości środowiska w ramach Celu Operacyjnego 3.2. Efektywna infrastruktura, także Regionalnego Planu Transportowego dla Województwa Śląskiego w zakresie Celu strategicznego 2 - Transport przyjazny mieszkańcom i Celu szczegółowego 2.1. - Zwiększenie dostępności transportowej. Województwo śląskie charakteryzuje się największa w kraju gęstością sieci kolejowej, ale wskaźnik wykorzystania kolei w naszym regionie (2020: 3,6; 2021: 4,3; 2022: 6,2; 2023: 6,8) jest znacznie poniżej średniej krajowej (2020: 5,5; 2021: 6,4; 2022: 9,1, 2023: 9,9).

Reaktywacja przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 169 wpisuje się także w Priorytet B – Mobilność i dostępność Strategii Rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii na lata 2022-2027 z perspektywą do 2035 r. w ramach celu B.3. Rozwój transportu szynowego.


Coraz większa świadomość nieekologicznego ruchu samochodowego t mieszkańców GZM i województwa śląskiego wyznacza pozytywny trend do odbudowy lokalnych połączeń kolejowych, które zasilą regionalne potoki pasażerów.
Rada Miejska w Łaziskach Górnych wyraża przekonanie, że reaktywacja przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 169 będzie kolejnym przyczynkiem do rozwoju transportu szynowego w województwie śląskim."

Tramwaj gliwice Jakub Halor

Może Cię zainteresować:

Historii gliwickich tramwajów ciąg dalszy. Opinia Czytelnika: Pomimo wprowadzenia na szeroką skalę ITS, [...] przestrzenie miejskie zdominowały parkujące samochody

Autor: Redakcja

26/08/2024

Tramwaj Linia 4 Gliwice

Może Cię zainteresować:

Gliwickie tramwaje przetrwały dwie wojny światowe, Powstania Śląskie i zmianę ustrojową po 89. roku, za to nie przetrwały Zygmunta Frankiewicza. Obchody 130-lecia tramwajów w Gliwicach

Autor: Arkadiusz Szymczak

20/08/2024

Halda Skalny Łaziska

Może Cię zainteresować:

Witamy we "wrotach piekieł". Wycieczka po Łaziskach Górnych na festiwalu „Kierunek GZM”

Autor: Michał Wroński

28/06/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon