Ministerstwo wskazało cztery miasta. Wśród nich Katowice
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych obowiązuje już od ponad sześciu lat. Trzy lata temu ją znowelizowano, a Ministerstwo Klimatu i Środowiska pracuje obecnie nad kolejnym pakietem zmian w tym dokumencie.
Zakładają one m.in., że najbardziej narażone na zanieczyszczenie powietrza miasta będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu. Jak doprecyzowuje resort, obowiązek ten będzie dotyczył wyłącznie miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu.
- Obecnie, według danych za 2023 r. obowiązkiem tym objęte zostaną 4 polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice – wskazuje MKiŚ.
Dodajmy, że Warszawa – jako jedyne polskie miasto – zdecydowało się wprowadzić już takie rozwiązanie, a strefa w stolicy zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. na terenie większości Śródmieścia i fragmentów przylegających dzielnic.
Projekt
nowelizacji przewiduje, że samorządy
w dalszym ciągu same będą określać zasady funkcjonowania stref
czystego transportu, w tym ich
zakres
terytorialny, a
warunkiem
utworzenia stref będzie
przeprowadzenie
kompleksowych konsultacji z mieszkańcami uchwały w
tej sprawie. Gminy
miałyby również możliwość
podjęcia uchwały o zniesieniu strefy czystego transportu, w
przypadku, gdy na terenie miasta przez trzy kolejne lata nie zostaną
odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w
powietrzu.
Jak działa strefa czystego transportu? Na dniach przekonają się o tym w Warszawie
W myśl obecnie obowiązujących przepisów rada gminy może ustanowić na określonym przez siebie obszarze strefę czystego transportu, do której nie będą mogły wjeżdżać inne pojazdy niż:
- elektryczne,
- napędzane wodorem,
- napędzane gazem ziemnym,
- wyłączone przez radnych spod zakazu.
Z mocy ustawy z regulacji tych wyłączone są m.in.:
- pojazdy policji,
- pojazdy straży granicznej,
- pojazdy służb ratowniczych,
- pojazdy wojskowe,
- pojazdy rządowe,
- autobusy szkolne,
- autobusy zeroemisyjne.
Rada gminy może dopuścić wjazd do strefy – między godziną 9 a 17 w okresie nie dłuższym niż 3 lata od dnia jej ustanowienia – także innych pojazdów oraz korzystających z wyłączeń pod warunkiem uiszczenia opłaty.
Nie wszystkie ograniczenia muszą być wprowadzone w jednym terminie. I tak do warszawskiej SCT będą mogły wjechać pojazdy o wszystkich rodzajach napędu, czyli także benzynowe, diesle, hybrydy, czy z instalacjami LPG – pod warunkiem spełniania określonej normy emisji spalin silnika. Na początek ograniczony zostanie wjazd pojazdów z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starszych niż 27 lat lub niespełniających normy Euro 2 oraz pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG) starszych niż 19 lat lub niespełniających normy EURO 4. Wymagania stawiane samochodom będą systematycznie zaostrzone, począwszy od 2026 r. co dwa lata i w roku 2032 r. do strefy będą mogły wjechać tylko „benzyniaki” spełniające normę Euro6 nie starsze niż 18 lat oraz diesle spełniające normę Euro6d mające nie więcej niż 12 lat.
Stołeczny
projekt wprowadził
ulgę dla mieszkańców Warszawy płacących w niej podatki (będą
mieli trzy i pół roku na dostosowanie się do wymogów strefy),
a także dodatkowy
wyjątek dla osób, które do końca 2023 r. ukończyły 70. rok
życia.
Miasta GZM-u czeka powszechna wymiana autobusów
Kolejną z wprowadzanych na mocy planowanej nowelizacji zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma być obowiązek zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych przez miasta liczące powyżej 100 000 mieszkańców oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Jak szacuje resort, okres wymiany floty będzie wynosił 16 lat.
- Wprowadzane zmiany przyczynią się do poprawy jakości powietrza poprzez redukcję emisji pochodzących z transportu (…) transport jest drugim źródłem emisji zanieczyszczeń powietrza w Polsce. W dużych miastach, np. w kwestii tlenków azotu, pierwszą – tłumaczy MKiŚ.
Podkreśla też, że projekt nowelizacji jest związany z realizacją dwóch kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Może Cię zainteresować: