Na drogach zaczyna się Generalny Pomiar Ruchu 2025. Operatorów będzie wspierać sztuczna inteligencja

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczyna „wielkie liczenie”. – Ruszamy z Generalnym Pomiarem Ruchu 2025 – zapowiadają w GDDKiA. Wyniki opublikowane zostaną w 2026 roku – w 100-lecie wykonania pierwszego, generalnego pomiaru ruchu drogowego na ówczesnej sieci dróg państwowych o nawierzchni twardej w Polsce.

W 1926 roku pomiarów dokonywali dróżnicy bądź nadzorcy mostów. W specjalnych książeczkach zaznaczali, ile pojazdów i jakiego rodzaju przejeżdżało przez dany punkt. Wyróżniano wówczas tylko dwie podstawowe kategorie – konne i mechaniczne. Od roku 1926 pomiary wykonywano co 4 lata. Po II wojnie światowej pomiary ruchu drogowego wznowiono w 1954 roku, a od 1965 roku prowadzone są co 5 lat – zgodnie z metodyką wypracowaną przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Z zebranych danych skorzysta wiele instytucji

Generalny Pomiar Ruchu jest podstawowym źródłem informacji o ruchu na drogach krajowych i wojewódzkich.

– Pozyskiwane na jego podstawie dane są niezbędne do zarządzania, utrzymania i planowania rozwoju sieci drogowej – podkreślają w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pomiary prowadzone są na całej sieci dróg krajowych i wojewódzkich. Wyjątek stanowią te odcinki dróg, za które odpowiadają władze miast na prawach powiatu. Zebrane dane są wykorzystywane między innymi przy planowaniu rozwoju sieci transportowych, tworzeniu i ocenie prognoz ruchu, zarządzaniu ruchem czy podejmowaniu decyzji związanych na przykład z ustalaniem priorytetów inwestycyjnych. Co więcej, parametry ruchu określane w ramach GPR są elementem prac i analiz związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego. Są też źródłem analiz ekonomicznych i ocen prowadzonych inwestycji.

Z wyników pomiarów korzysta wiele instytucji, na przykład Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Centralny Port Komunikacyjny, Urząd Transportu Kolejowego i PKP Polskie Linie Kolejowe, ale także policja, samorządy, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Główny Urząd Statystyczny czy uczelnie.

Sztuczna inteligencja wesprze operatorów

W jaki sposób GDDKiA uzyska dane? Z pomiarów automatycznych i półautomatycznych, które prowadzone są przez cały rok, ale także metodą wideorejestracji – tego typu pomiary przeprowadzane będą w ciągu kilku wybranych dni.

– W pomiarach automatycznych stosowane są liczniki ruchu drogowego o odpowiednio wysokiej dokładności rejestracji i klasyfikacji pojazdów, a w pomiarach półautomatycznych, ze względu na niższą dokładność pracy urządzenia lub inny od wymaganego typ klasyfikacji pojazdów, praca licznika wspomagana jest pomiarem wideo – informuje GDDKiA. – Z kolei pomiary metodą wideorejestracji korzystają z kamer instalowanych przy drogach, które rejestrują ruch w wybranych dniach pomiarowych. Następnie na podstawie obrazu zarejestrowanego przez kamery określana jest liczba przejeżdżających pojazdów – z wykorzystaniem sztucznej inteligencji lub poprzez odpowiednio przeszkolonych operatorów.

Co istotne, pomiary dotyczą wyłącznie zliczania pojazdów przejeżdżających przez dany przekrój pomiarowy oraz określania ich sylwetek. Nie dostarczają informacji o trasach, jakimi poruszają się pojazdy, więc rejestrowanie numerów tablic rejestracyjnych nie jest konieczne.

Na potrzeby przeprowadzenia GPR sieć dróg krajowych podzielono na odcinki pomiarowe. Ich granice znajdują się:

  • na skrzyżowaniach z drogami krajowymi i wojewódzkimi,
  • na granicach miejscowości mających ponad 10 tysięcy mieszkańców,
  • na skrzyżowaniach z ważnymi drogami lokalnymi,
  • w miejscach, które ze względu na swoją specyfikę mają duży wpływ na ruch (chodzi na przykład o duże obszary inwestycyjne, ośrodki rekreacyjne, zakłady przemysłowe czy centra handlowe).

Pomiary? Od samochodów po hulajnogi

Najważniejszą zebraną informacją będzie Średni Dobowy Ruch Roczny (SDRR). Dane pokażą, ile średnio pojazdów i jakiego rodzaju porusza się w ciągu 24 godzin danym odcinkiem drogi.

Generalny Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie też mierzyć:

  • średni dobowy ruch w typowe dni robocze (wtorek, środa, czwartek),
  • średni dobowy ruch letni (lipiec, sierpień),
  • średni ruch dzienny (od godziny 6 do 18),
  • średni ruch wieczorny (od 18 do 22),
  • średni ruch nocny (od 22 do 6).

Dane będą obliczane między innymi także w dla poszczególnych odcinków, klas technicznych dróg, województw czy całego kraju. Zliczane będą także poszczególne kategorie pojazdów:

  • samochody osobowe,
  • motocykle i motorowery,
  • lekkie samochody ciężarowe (dostawcze),
  • mikrobusy,
  • samochody ciężarowe bez przyczep,
  • samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami,
  • autobusy,
  • ciągniki rolnicze,
  • rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego.

Dodajmy, że w około 300 punktach realizowany będzie pomiar rozszerzony, uwzględniający bardziej szczegółową klasyfikację pojazdów – między innymi samochody ciężarowe w zależności od typu podwozia czy samochody elektryczne.

Mat. GDDKiA

Dane poznamy za kilkanaście miesięcy

Pomiary automatyczne na „krajówkach” prowadzone są – na wybranych stanowiskach – przez cały rok, zaś pierwsze pomiary wideo rozpoczną się 23 stycznia. Za ich przeprowadzenie odpowiadać będą podmioty wyłonione w przetargach zorganizowanych przez szesnaście oddziałów GDDKiA.

– Dla dróg krajowych przewidziano maksymalnie 9 dni pomiarowych (dla każdego dnia wyznaczono 3 daty realizacji pomiarów), w których prowadzone będą pomiary wideo (24- lub 16-godzinne). W zależności m.in. od natężenia ruchu na danym odcinku, liczba dni pomiarowych może być mniejsza. W przypadku dróg krajowych sieć drogowa została podzielona na ponad 2,4 tys. odcinków pomiarowych, z czego ponad 10 proc. stanowią odcinki z pomiarem automatycznym lub półautomatycznym. Punkty pomiarowe, w których prowadzone będą pomiary wideo, zostaną dodatkowo oznaczone specjalnymi tabliczkami – wyjaśnia GDDKiA.

Z kolei w przypadku dróg wojewódzkich pierwsze pomiary zaplanowane są na marzec, a liczba dni pomiarowych będzie wynosić 5, 2 lub 1, zależnie od natężenia ruchu i znaczenia danego odcinka.

Kiedy poznamy wyniki GPR 2025? Jak informuje GDDKiA, pierwsza, wstępna publikacja zatytułowana „Synteza wyników GPR 2025 na drogach krajowych” planowana jest w drugim kwartale 2026 roku. Podobnie rzecz się będzie miała w przypadku dróg wojewódzkich. Ostateczny dokument pod nazwą „Ruch Drogowy 2025” powinien być dostępny w drugiej połowie 2026 roku.

Beskidzka Droga Integracyjna zacznie się w Bielsku-Białej

Może Cię zainteresować:

Szybciej do Krakowa i Zakopanego? Powstanie Beskidzka Droga Integracyjna. Ale najpierw przeprowadzone zostaną geologiczne badania

Autor: Grzegorz Lisiecki

14/01/2025

Koniec prac na DW 948

Może Cię zainteresować:

W Beskidy pojedziemy szybciej i bezpieczniej. Zakończyła się modernizacja DW 948, a prace kosztowały ponad 278 milionów złotych

Autor: Redakcja

06/12/2024

Pałac Kota, Katowice

Może Cię zainteresować:

Katowice. Hiszpanie zmieniają dawną siedzibę PKO przy ul. Warszawskiej w Pałac Kota, miejsce z restauracjami, barami, jazz clubem, dyskoteką i kawiarnią

Autor: Katarzyna Pachelska

14/01/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon