General Aviation, czyli lotnictwo ogólne, obejmuje cały ruch lotniczy, zarówno prywatny, jak i komercyjny z wyjątkiem lotów rozkładowych oraz wojskowych. W nowoczesnym obiekcie, który powstaje przy płycie postojowej nr 4 – w południowo-zachodniej części Katowice Airport, przeznaczonej do obsługi lotnictwa ogólnego będzie można hangarować śmigłowce, a także samoloty biznesowe o kodzie referencyjnym od A do C, czyli od najmniejszych, o rozpiętości skrzydeł do 15 metrów do Airbusów A320 czy Boeingów 737.
Infrastruktura dla różnych segmentów branży lotniczej
Hangar będzie miał 5453 metrów kwadratowych powierzchni, 133 metry szerokości, 41 metrów głębokości oraz 11 metrów wysokości. Tworzyć go będą trzy niezależne segmenty. Wiadomo, że obiekt ma być oddany do użytku w pierwszym kwartale 2025 roku. Głównym wykonawcą tej inwestycji jest firma Promus.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, spółka zarządzająca Katowice Airport, stara się od lat różnicować zarówno działalność lotniska, jak i jego infrastrukturę.
– Dzięki tej strategii w Pyrzowicach powstało lotnisko wielofunkcyjne, w którym już teraz można obsługiwać nie tylko ruch pasażerski, ale także towarowy oraz prowadzić przeglądy techniczne samolotów. Powstająca w południowo-zachodniej części portu strefa General Aviation, to kolejny etap w procesie budowy w Katowice Airport szerokiej oferty infrastrukturalnej dla podmiotów reprezentujących różne segmenty branży lotniczej – zaznacza Piotr Adamczyk, rzecznik pyrzowickiego lotniska.
Najlepsze biznesowe lotnisko w naszej części Europy?
Warto dodać, że już teraz GTL oferuje kompleksowe usługi dla klientów biznesowych oraz samolotów typu business jet. W terminalach pasażerskich funkcjonują dwa przejścia fast track – przyspieszające proces kontroli bezpieczeństwa, a także dwa saloniki biznesowe. Dział Klientów Biznesowych GTL SA oferuje m.in. asystę podczas odprawy klientów oraz prywatny transport pomiędzy terminalami a samolotami. Ponadto GTL SA dysponuje certyfikatem i zezwoleniem umożliwiającym obsługę naziemną samolotów General Aviation.
– W Katowice Airport stawiamy na dywersyfikację działalności w oparciu o optymalne wykorzystanie infrastruktury. Dlatego od wielu lat inwestujemy również w rozwój usług w obszarze General Aviation. Naszą ambicją jest stworzenie w Pyrzowicach jednego z najlepszych lotnisk w tym segmencie w naszej części Europy. Cieszę się, że klienci GTL SA doceniają te starania, o czym świadczy fakt, że zdecydowali się na budowę hangaru dla samolotów biznesowych na katowickim lotnisku – mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.