Najbrzydsza stacja kolejowa w śląskim mieście - w Mysłowicach - przejdzie metamorfozę. Ale budynek dworca - już nie

Stacja i dworzec w Mysłowicach nie wyglądają dziś dobrze. Budynek dworca od kilku lat jest zamknięty na cztery spusty. Perony stacji mają zostać wyremontowane, ale projekt PKP PLK wart 17 milionów zł nie obejmuje liftingu dworca.

Mysłowice to stacja węzłowa łącząca linie kolejowe nr 138 i 134, obsługująca zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Kiedyś tętniąca życiem, w końcu leży na ważnej trasie Katowice-Kraków, dziś nie jest wykorzystywana przez wielu podróżnych (dane PKP mówią o 600 dziennie), choć zatrzymują się tu pociągi Kolei Śląskich, Polregio i niektóre Intercity. Trudno się dziwić, wygląda jak obraz nędzy i rozpaczy, mimo wyremontowanego peronu nr 1, a "wisienką na torcie" jej upadku jest zamknięty na cztery spusty 13 lat temu budynek dworca z połowy XIX wieku, świadek rozwoju miasta.

Modernizacja stacji kolejowej Mysłowice nie obejmuje budynku dworca

PKP PLK wdrożyło jednak projekt modernizacji stacji Mysłowice. Nie obejmuje on jednak żadnych prac związanych z budynkiem dworca.

Prace na stacji Mysłowice zaczęły się od przebudowy peronu nr 3. W pierwszej kolejności budowlańcy rozbiorą jedną krawędź obiektu, zbudują szyb windowy i wyremontują wiatę. Prace zaplanowano też w przejściu pod torami od strony ul. Oświęcimskiej.

W czasie przebudowy stacja będzie dostępna dla podróżnych, a ruch pociągów zostanie poprowadzony zgodnie z rozkładem jazdy. - Pasażerów prosimy o sprawdzanie komunikatów umieszczonych w gablotach informacyjnych na stacji - apeluje PKP.

W czerwcu 2025 roku, po udostępnieniu nowej krawędzi peronu, roboty rozpoczną się na sąsiedniej części oraz na peronie nr 2.

Dzięki zaplanowanym pracom, stacja Mysłowice ma zostać przystosowana do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację ułatwią windy. Prace będą wykonane w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.

Przejście podziemne będzie odnowione

- Dwa perony zostaną przebudowane, a wiaty przejdą renowację. - Wymienimy dachy, oczyścimy i odmalujemy konstrukcje stalowe. Stację wyposażymy w jasne oświetlenie i nowe nagłośnienie. Odnowimy też przejście podziemne i zamontujemy monitoring, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w drodze na perony i na drugą stronę miasta. Prace wykonaliśmy już na peronie nr 1, gdzie wymieniliśmy nawierzchnię i odnowiliśmy wiatę, zamontowaliśmy ławki i gabloty informacyjne - informuje PKP PLK.

Codzienne podróże ułatwią czytelna informacja pasażerska oraz wyświetlacze z informacjami o pociągach.

Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. ma wartość prawie 14 mln zł netto ze środków budżetowych. Wszystkie roboty przewidziano do końca 2025 r.

A co z budynkiem dworca? Chce go przejąć, wraz z przyległą, sporą działką, miasto Mysłowice. Nie wiadomo jeszcze, co na taki pomysł powie PKP.

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza - Milówka

Może Cię zainteresować:

Budowa S1: kiedy pojedziemy nową ekspresówką? GDDKiA: Najpierw zostaną oddane południowe odcinki. Zdjęcia

Autor: Grzegorz Lisiecki

25/03/2025

Mysłowice stare miasto z rura parkiem 13

Może Cię zainteresować:

Oto najbardziej kuriozalna budowla w dziejach Śląska. Zamiast zburzonych kamienic, ich atrapa ze złomu

Autor: Marcin Zasada

08/01/2024

Spoleczny budynek wielorodzinny myslowice 4

Może Cię zainteresować:

Budownictwo komunalne XXI wieku? W Mysłowicach powstał najnowocześniejszy w Polsce społeczny budynek wielorodzinny

Autor: Szymon Karpe

16/12/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama