Mysłowice to stacja węzłowa łącząca linie kolejowe nr 138 i 134, obsługująca zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Kiedyś tętniąca życiem, w końcu leży na ważnej trasie Katowice-Kraków, dziś nie jest wykorzystywana przez wielu podróżnych (dane PKP mówią o 600 dziennie), choć zatrzymują się tu pociągi Kolei Śląskich, Polregio i niektóre Intercity. Trudno się dziwić, wygląda jak obraz nędzy i rozpaczy, mimo wyremontowanego peronu nr 1, a "wisienką na torcie" jej upadku jest zamknięty na cztery spusty 13 lat temu budynek dworca z połowy XIX wieku, świadek rozwoju miasta.
Modernizacja stacji kolejowej Mysłowice nie obejmuje budynku dworca
PKP PLK wdrożyło jednak projekt modernizacji stacji Mysłowice. Nie obejmuje on jednak żadnych prac związanych z budynkiem dworca.
Prace na stacji Mysłowice zaczęły się od przebudowy peronu nr 3. W pierwszej kolejności budowlańcy rozbiorą jedną krawędź obiektu, zbudują szyb windowy i wyremontują wiatę. Prace zaplanowano też w przejściu pod torami od strony ul. Oświęcimskiej.
W czasie przebudowy stacja będzie dostępna dla podróżnych, a ruch pociągów zostanie poprowadzony zgodnie z rozkładem jazdy. - Pasażerów prosimy o sprawdzanie komunikatów umieszczonych w gablotach informacyjnych na stacji - apeluje PKP.
W czerwcu 2025 roku, po udostępnieniu nowej krawędzi peronu, roboty rozpoczną się na sąsiedniej części oraz na peronie nr 2.
Dzięki zaplanowanym pracom, stacja Mysłowice ma zostać przystosowana do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację ułatwią windy. Prace będą wykonane w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków.
Przejście podziemne będzie odnowione
- Dwa perony zostaną przebudowane, a wiaty przejdą renowację. - Wymienimy dachy, oczyścimy i odmalujemy konstrukcje stalowe. Stację wyposażymy w jasne oświetlenie i nowe nagłośnienie. Odnowimy też przejście podziemne i zamontujemy monitoring, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w drodze na perony i na drugą stronę miasta. Prace wykonaliśmy już na peronie nr 1, gdzie wymieniliśmy nawierzchnię i odnowiliśmy wiatę, zamontowaliśmy ławki i gabloty informacyjne - informuje PKP PLK.
Codzienne podróże ułatwią czytelna informacja pasażerska oraz wyświetlacze z informacjami o pociągach.
Inwestycja Polskich Linii Kolejowych S.A. ma wartość prawie 14 mln zł netto ze środków budżetowych. Wszystkie roboty przewidziano do końca 2025 r.
A co z budynkiem dworca? Chce go przejąć, wraz z przyległą, sporą działką, miasto Mysłowice. Nie wiadomo jeszcze, co na taki pomysł powie PKP.