W środę, 8 lutego, o poranku doszło do awarii systemu ŚKUP. Przestały działać kasowniki w pojazdach, automaty biletowe, strona internetowa, system informacji pasażerskiej oraz aplikacja Mobilny ŚKUP. Z czasem Związek Transportu Metropolitalnego potwierdził nasze informacje, że doszło do ataku hakerskiego, który złamał zabezpieczenia systemu.
Nie będzie darmowego transportu z powodu awarii ŚKUP
Prezydent Marcin Krupa zaapelował o wprowadzenie darmowego transportu publicznego do momentu usunięcia awarii systemu ŚKUP.
- Obecna sytuacja negatywnie wpływa na nasze wspólne szerokie działania ukierunkowane na promowanie transportu miejskiego. Katowice w ostatnich latach kosztem ponad 200 mln złotych wybudowały cztery centra przesiadkowe, zakupiły sto nowych autobusów, budują nowa linię tramwajową, a także prowadzą szereg działań zachęcających mieszkańców do zmiany nawyków i częstszego korzystania z komunikacji miejskiej. Niestety poważna awaria skutkująca ograniczeniami dla pasażerów, (...) prowadzi do chaosu informacyjnego, a także niweczy nasze wcześniejsze wspólne działania - podkreślił Marcin Krupa.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia uznała jednak, że nie ma podstaw do tego, aby zrezygnować z pobierania opłat od pasażerów. Przeciwko wprowadzeniu takiego rozwiązania w konsultacjach opowiedziała się większość przedstawicieli gmin.
- Mamy świadomość, że awaria spowodowała utrudnienia w zakupie biletów. Nie ma jednak wpływu na kursowanie autobusów, trolejbusów i tramwajów. Poziom realizacji kursów wynosi 99,7 proc. i nie odbiega od poziomu realizacji przed awarią systemu ŚKUP. Co istotne jeszcze przed awarią 85 proc. pasażerów korzystało przede wszystkim z kanałów sprzedaży, których nie dotknęła awaria. Pasażerowie najczęściej korzystali z biletów papierowych (50 proc.) oraz kupowanych w aplikacjach mobilnych (35 proc.) - przekazał Łukasz Zych.
- Pamiętajmy, że bezpłatne przejazdy dla pasażerów nie oznaczają, że organizacja komunikacji miejskiej jest darmowa. Według naszych szacunków koszt bezpłatnych przejazdów to około 600 tys. złotych dziennie mniej na utrzymanie transportu publicznego. Kwoty tego rzędu wymagają nowelizacji budżetu GZM, na którą musi się zgodzić zgromadzenie Metropolii, złożone z przedstawicieli wszystkich 41 gmin. W efekcie straty te i tak byłyby pokryte ze środków przeznaczonych na realizację innych, ważnych dla mieszkańców Metropolii celów. Za wszelkie niedogodności wynikłe z awarii pasażerów przepraszamy i prosimy o wyrozumiałość - dodał.
Bilety można kasować dziurkaczem i długopisem
Obecnie bilety jednorazowe w wersji elektronicznej można kupić za pośrednictwem aplikacji mobilnych: SkyCash, mPay, moBilet, zBiletem.pl i JakDojade. Z kolei papierowe w kioskach oznaczonych logiem ŚKUP, punktach obsługi pasażera, u kierowców oraz w kilkunastu działających biletomatach.
- Kasować bilety papierowe należy w tradycyjnych kasownikach znajdujących się w pojazdach. W sytuacji, kiedy - z jakichkolwiek powodów - nie jest to możliwe, należy udać się do kierowcy, który skasuje bilet poprzez jego stosowne oznaczenie (...) Pasażerowie, którzy korzystają z tramwaju, mogą skasować bilet w awaryjnie zamontowanych kasownikach dziurkujących. Na czas awarii czasowo wprowadzono jeszcze jedną, ostatnią alternatywę dla wyżej wskazanych możliwość skasowania biletu - datę oraz godzinę skasowania biletu można samemu nanieść długopisem na jego odwrocie - wskazuje biuro prasowe GZM.
Bilety średniookresowe można także kupić za pośrednictwem aplikacji mobilnych. Bilety długookresowe w punktach obsługi pasażera oraz przelewem na odpowiedni numer konta, wpisując w tytule numer karty ŚKUP. Szczegóły znajdują się w zamieszonym poniżej poście Transportu GZM na Facebooku.