Budimex informuje, że zakończył modernizację węzła kolejowego Czechowice- Dziedzice. Inwestor - PKP Polskie Linie kolejowe - przeprowadził odbiór końcowy odcinka kolejowego Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg.
Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice zakończyła się
W ramach kontraktu Budimex:
- wykonał lub przebudował m.in. 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty,
- wymienił ok. 47 km torów i 56 km sieci trakcyjnej.
Modernizacji zostały poddane 3 przejazdy kolejowo-drogowe oraz perony na stacjach
- Czechowice-Dziedzice,
- Goczałkowice Zdrój,
- Zabrzeg.
W ramach trwającego 4 lata kontraktu o wartość 1,5 mld zł powstało nowoczesne Lokalne Centrum Sterowania (LCS). Wszystkie prace były prowadzone pod czynnym ruchem kolejowym. (Interesujesz się Śląskiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter)
– Modernizacja tego ważnego dla całego regionu węzła znacząco zwiększy komfort pasażerów podróżujących na trasie z Katowic do Zebrzydowic, Cieszyna oraz Beskidów. Poprawa przepustowości odcinka zwiększy także konkurencyjność transportu towarów niskoemisyjnym środkiem lokomocji, jakiem jest kolej – mówi Maciej Olek, członek zarządu, Budimex SA.
Przebudowano 23 obiekty inżynieryjne
Dzięki tej modernizacji składy pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Generalny wykonawca wybudował cztery tory główne, cztery dodatkowe oraz osiem bocznicowych, a wymiana 119 rozjazdów zapewnia płynny przejazd pociągów przez znajdujące się na odcinku stacje i przystanki. Aby były one bezpieczne, wykonano przebudowę 23 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów, przepustów, przejść pod torami oraz przejazdów kolejowo-drogowych.
- Szczególnym wyróżnikiem tej inwestycji są dwa nowe obiekty mostowe nad Wisłą – dodaje Maciej Olek.
Stacja kolejowa w Czechowicach-Dziedzicach jak nowa
W ramach kontaktu firma przeprowadziła m.in. modernizację stacji w Czechowicach-Dziedzicach. Zyskała ona nowe zadaszone perony z wyposażeniem takim jak ławki, czytelne oznakowania oraz oświetlenie, przy zachowaniu odrestaurowanej zabytkowej wiaty przeniesionej na koniec jednego z peronów. Nowe przejście podziemne oraz windy pozwalają na łatwe i bezpieczne dotarcie na peron. Zadbano także o estetykę miejsca. Przejścia pod torami pokryły murale nawiązujące do historii kolei oraz miasta.
– Ukończenie w wyznaczonym terminie dużej, obejmującej wykonanie tak wielu prac inwestycji, jest dla nas prawdziwym powodem do dumy. Udało nam dotrzymać terminu pomimo tego, że podczas realizacji projektu musieliśmy niespodziewanie zmagać się z niedogodnościami spowodowanymi epidemią COVID-19, a także tymi, jakie wyniknęły w następstwie wybuchu konfliktu zbrojnego za naszą wschodnią granicą, czyli ogromnymi trudnościami na rynku pracy – mówi Wojciech Głuc, dyrektor kontraktu, Budimex.
Szczególnym wyzwaniem prowadzonych prac była woda. - Wzmocniliśmy cały teren pod przyległymi szlakami oraz obszar węzła kolejowego wraz z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym – w tym celu zabudowaliśmy 670 km długości pali wzmacniających teren i zabezpieczających przed osiadaniem – dodaje Wojciech Głuc.
Spółka Budimex to generalny wykonawca wielu kontraktów kolejowych. W ostatnim czasie Spółka podpisała umowę na budowę linii kolejowej Rail Baltica na Łotwie. Innym, dużym projektem realizowanym przez Budimex, jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia - obecnie jednego z największych placów budowy na terenie nie tylko stolicy, ale i całej Polski. Po ukończeniu budowy Warszawa Zachodnia będzie największą stacją kolejową w kraju, przez którą będzie przejeżdżać ok. 1 200 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych dziennie. Największa inwestycja PKP PLK o wartości niemal 2 mld złotych jest niemal ukończona. Oprócz tego Budimex realizuje obecnie dla PKP PLK inwestycje kolejowe w Porcie Gdynia, na stacji Ełk, oraz na liniach: Nowy Targ – Rabka i Pszczyna-Żory.
Może Cię zainteresować: