DK 46 ma 270 kilometrów długości i przebiega przez województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie. Łączy Kotlinę Kłodzką i południowo-zachodnią część województwa opolskiego z Opolem, Lublińcem oraz Częstochową. Część wschodnia DK46 w województwie śląskim, o długości ponad 49 kilometrów, stanowi z kolei istotne połączenie pomiędzy DK91 w Częstochowie i DK78 w kierunku województwa świętokrzyskiego.
Prawie 15 kilometrów za ponad 100 milionów złotych
Od 2023 roku prowadzona jest przebudowa dwóch odcinków drogi krajowej nr 46, a wykonawcą robót jest firma Adac-Lewar z Przystajni. Odcinek pomiędzy Janowem a Lgoczanką ma długość 6,9 km, natomiast wartość umowy na jego przebudowę to niemal 51 milionów złotych. Z kolei odcinek Lelów – Nakło ma 7,7 kilometra, a koszt inwestycji w tym przypadku to ponad 53 mln zł.
Podczas prac przebudowane zostały skrzyżowania z drogami poprzecznymi, wybudowane zatoki autobusowe, chodniki i drogi dla rowerzystów. Zamontowano ponadto oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oboma odcinkami będzie można przejechać wiosną.
– Niestety, pomimo znacznego zaawansowania robót sięgającego ponad 90 proc., aura zimowa uniemożliwia szybsze dokończenie rozbudowy i przystąpienie do odbioru inwestycji. Z uwagi na ograniczenia technologiczne, pozostałą część prac oraz badań jakościowych będziemy mogli przeprowadzić po okresie zimowym – podkreślają w GDDKiA
Do badania jakości drogi potrzeba jest lepsza pogoda
Na odcinku Janów – Lgoczanka główne prace zostały już zakończone, trwają jednak ostatnie badania laboratoryjne warstw bitumicznych jezdni. Potem przeprowadzone zostanie badanie szorstkości nawierzchni, ale może się ono odbyć przy dodatniej temperaturze i na suchej nawierzchni. Wyniki tego badania określają cechy antypoślizgowe nawierzchni, pozwolą więc na potwierdzenie, czy z drogi można będzie bezpiecznie korzystać.
Jak informuje GDDKiA, do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego trafiły już wnioski o dopuszczenie do użytkowania kolejnych obiektów inżynierskich – dwóch otwartych zbiorników kanalizacji deszczowej i przepustów pod drogą.
– Wykonawca musi jeszcze dokończyć ustawianie nowego oznakowania pionowego oraz malowanie oznakowania poziomego (do jego wykonania potrzebne są dobre warunki pogodowe). Całkowite zakończenie prac i usunięcie ograniczeń w ruchu będzie możliwe po wykonaniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, poprzedzonej pozytywnym wynikiem kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego – wyjaśniają w GDDKiA.
Na tym odcinku przebudowane zostały dwa skrzyżowania – na przecięciu z drogą gminną do miejscowości Hucisko i Góry Gorzkowskie, a także z drogą powiatową Bystrzanowice – Mzurów – Niegowa. Wybudowano lub przebudowano sześć zatok autobusowych i dwa miejsca kontroli pojazdów. Jest również osiem przejść dla pieszych – dwa z przejazdem dla rowerów. Powstały ponadto chodniki i drogo rowerowe o łącznej długości prawie 10 kilometrów ora oświetlenie drogowe.
Na dłuższym odcinku, Lelów – Nakło, prace jeszcze trwają, między innymi przy kanalizacji deszczowej, konieczny będzie także montaż oświetlenia. Podczas prac przebudowano dziewięć skrzyżowań, jest osiem – wybudowanych bądź przebudowanych – zatok autobusowych, dwie wiaty przystankowe oraz miejsce kontroli pojazdów. Wyznaczono osiem przejść dla pieszych, powstały także chodniki i drogi rowerowe o długości prawie 9 km.
DK46 w województwie śląskim: kiedy koniec prac?
Początkowo zakończenie prac planowano na wrzesień (Lelów – Nakło) i listopad (Janów – Lgoczanka) 2024 roku, jednak w lipcu zeszłego roku nawałnice zniszczyły część wykonanych już prac. Trzeba było je wykonać po raz kolejny. – Z uwagi na niekorzystne warunki atmosferyczne, które uniemożliwiły prawidłowe wykonanie robót niezależny konsultant – inżynier kontraktu – uznał roszczenie terminowe wykonawcy – wyjaśnia GDDKiA.
Ustalono więc nowe terminy zakończenia inwestycji – 30 kwietnia dla odcinka Lelów – Nakło i 7 maja dla odcinka Janów – Lgoczanka.