Niespodzianka na budowie DK94 między Pyskowicami a Zabrzem. Czy termin oddania do użytku będzie dotrzymany?

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, rozbudowa blisko 12 km trasy pomiędzy Pyskowicami a Zabrzem osiągnęła 87 proc. zaawansowania. Jednak nie wiadomo, czy trasa zostanie ukończona na czas, bo pojawiła się pewna niespodzianka.

Droga Krajowa nr 94, zwana też "starą czwórką", biegnie wzdłuż autostrady A4 od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami.

Rozbudowa DK94 między Pyskowicami a Zabrzem gotowa w 87 proc., ale może ją opóźnić pewna niespodzianka

Jej fragment między Pyskowicami a Zabrzem jest właśnie rozbudowywany. Inwestycja ma już opóźnienie. Wykonawca miał zakończyć pracę do 31 października 2024 r. Teraz nowy termin to maj 2025 r.

Jak informuje GDDKiA, inwestycja jest zaawansowana w 87 proc. i prace idą pełną parą mimo zimy. Obecnie wykonawca prowadzi budowę muru oporowego w Wieszowej oraz prace brukarskie na chodnikach na całym odcinku. Trwają również prace wykończeniowe przy moście w Karchowicach.

Jednak nie wiadomo, czy termin majowy zostanie dotrzymany, bo w trakcie robót pojawiła się niespodzianka. W przypadku budowy - ta z gatunku niezbyt miłych.

W trakcie robót w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach odkryto pod jezdnią DK94, w starorzeczu rzeki Dramy, niezinwentaryzowany most z początku XX w. 14 lutego 2025 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z wykonawcą aneks do umowy i wkrótce rozpocznie się jego rozbiórka, przy utrzymaniu przejezdności DK94.

Po zakończeniu rozbiórki oraz wzmocnieniu podłoża nasypu możliwa będzie kontynuacja robót drogowych w Pyskowicach na odcinku od długości około 110 m od ulicy Gliwickiej w kierunku Toszka.

Termin zakończenia umowy może się jeszcze bardziej opóźnić

Umowa na rozbudowę DK94 z firmą STRABAG Infrastruktura Południe została podpisana 31 marca 2023 r. Wykonawca miał zakończyć prace do 31 października 2024 r. Jednak wykonawca tak skutecznie przekonał inwestora, że w trakcie prac wystąpiły wyjątkowo niekorzystne warunki klimatyczne (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r. oraz lipiec i wrzesień 2024 r.), że ten zgodził się na podpisanie aneksów do umowy, zmieniających termin ukończenia zadania na maj 2025 r.

Dziś GDDKiA podaje, że ze względu na:

  • konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej,  
  • ujawnienie pod jezdnią w Pyskowicach niezinwentaryzowanego obiektu mostowego,

ostateczny termin umowny zakończenia inwestycji może ulec zmianie.

- Dopuszczenie ruchu na rozbudowanym odcinku DK94 nastąpi po ukończeniu przez wykonawcę robót budowlanych, wdrożeniu docelowej organizacji ruchu, zgłoszeniu zakończenia robót budowlanych do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz uzyskaniu przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie, jak również dopełnieniu wszelkich formalnych i kontraktowych procedur umożliwiających przejęcie przez GDDKiA wykonanych prac - dodają urzędnicy z GDDKiA.

Podstawowe parametry techniczne DK94 po rozbudowie:

  • długość odcinka: 11,8 km
  • klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP)
  • liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
  • szerokość poboczy gruntowych: min. 1,5 m
  • minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m
  • obciążenie nawierzchni: 11,5 ton/oś
Ekspresówka GDDKiA

Może Cię zainteresować:

Droga S11: w Lublińcu nie chcą wariantu D ekspresówki, a RDOŚ nie wyda decyzji środowiskowej dla wariantu C. GDDKiA szuka kompromisu

Autor: Grzegorz Lisiecki

20/02/2025

Postęp prac przy obwodnicy Poręby i Zawiercia

Może Cię zainteresować:

Z Siewierza do Kromołowa nową DK78? GDDKiA poinformowała o terminie oddania części obwodnicy Poręby i Zawiercia

Autor: Aleksandra Szlęzak

21/02/2025

S1 węzeł Pogoria

Może Cię zainteresować:

10 kilometrów drogi, niemal 490 milionów złotych. Wkrótce rozpocznie się budowa kolejnego odcinka S1

Autor: Grzegorz Lisiecki

11/02/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama