NOSPR ma nowego szefa. Adam Balas dyrektorem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach to instytucja podlegająca pod Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W konkursie ogłoszonym przez ministerstwo komisja najlepiej oceniła kandydaturę Adama Balasa. Zastąpi on na stanowisku Ewę Bogusz-Moore, która będzie szefować niemieckiej instytucji kulturalnej.

Adam Balas nowy szef NOSPR 2

Obecna dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Ewa Bogusz-Moore, od 1 sierpnia 2025 r. będzie dyrektorką Filharmonii Kolońskiej (Köln Philharmonie). Obejmie również stanowisko dyrektora zarządzającego KölnMusik Betriebs und Servicegesellschaft mbH i ACHTBRÜCKEN GmbH. Informowaliśmy o tym w czerwcu 2024 roku.

NOSPR ma nowego dyrektora

Ponieważ opuszcza Katowice, konieczne było zorganizowanie konkursu na to stanowisko. Ogłoszono go 27 grudnia 2024 roku.

Do drugiego etapu konkursu przeszli:

  • Adam Balas,
  • Izabela Migocz,
  • Andrzej Sułek,
  • Andrzej Szadejko.

Komisja konkursowa przeprowadziła rozmowy z kandydatami 14 kwietnia i ostatecznie wskazała Adama Balasa na stanowisko dyrektora Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach jako tego, który najbardziej pasuje do aktualnych potrzeb instytucji. Co ciekawe, uzyskał on aż 9 głosów "za" i jeden wstrzymujący się, podczas gdy inni kandydaci mieli zero głosów "za". Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Hanna Wróblewska przyjęła tę rekomendację. Kolejnym etapem będą rozmowy dotyczące warunków umowy.

Komisja konkursowa obradowała w składzie:

  1. Donata Jaworska – przewodnicząca;
  2. Maciej Biskupski – reprezentant współprowadzącego NOSPR Miasta Katowice, wiceprzewodniczący komisji konkursowej;
  3. Paweł Majcher – reprezentant współprowadzącego NOSPR Polskiego Radia SA w likwidacji, likwidator;
  4. Eugeniusz Knapik – ekspert;
  5. Wojciech Nowak – reprezentant Zrzeszenia Filharmonii Polskich, p.o. dyrektora Filharmonii Narodowej w Warszawie, wiceprzewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich;
  6. Mieczysław Kominek – reprezentant Związku Kompozytorów Polskich;
  7. Jolanta Sobczak-Smołka – reprezentantka Związku Artystów Wykonawców STOART;
  8. Krzysztof Fiedukiewicz – reprezentant Rady Orkiestry NOSPR;
  9. Mieczysław Krzyżowski – reprezentant Związku Zawodowego Polskich Artystów Muzyków Orkiestrowych Zakładowa Organizacja Związkowa przy NOSPR;
  10. Krystyna Kowalska – reprezentantka Komisji Zakładowej Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” przy NOSPR.

Kim jest Adam Balas i jaki ma pomysł na NOSPR?

Adam Balas jest menadżerem kultury z 25-letnim doświadczeniem. Od 2011 r. stoi na czele Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, gdzie odpowiada za program artystyczny, rozwój infrastruktury, zarządzanie zespołem oraz pozyskiwanie i rozliczanie środków krajowych i unijnych. Wcześniej m.in. współtworzył Orkiestrę Sinfonietta Cracovia. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie.

W przedstawionym komisji programie działania (cały dokument TUTAJ) podkreślił cztery kluczowe, jego zdaniem, priorytety:

  • dalszy rozwój artystyczny orkiestry,
  • umacnianie wizerunku NOSPR,
  • dywersyfikacja źródeł finansowania,
  • optymalizacja zarządzania zasobami.

Jako mocne strony NOSPR wskazał:

dziedzictwo instytucji obchodzącej 90-lecie istnienia,

znakomici muzycy tworzący zespół artystyczny światowego formatu,

ukształtowana organizacyjnie administracja,

unikatowy w skali międzynarodowej obiekt NOSPR - duma Katowic i polskiej kultury,

akustyka sali koncertowej umożliwiająca realizację najwyższej klasy nagrań,

ciekawy, zróżnicowany, bogaty program działalności, w tym oferta edukacyjna,

dyrektor artystyczna światowego formatu,

stabilność finansowa zapewniona przez organizatora i współprowadzących,

radiowa proweniencja instytucji, stała obecność na antenie Polskiego Radia,

potencjał artystyczny Orkiestry,

członkostwo w prestiżowej strukturze międzynarodowej,

kultura i etos pracy.

Wśród słabych stron wymienił:

  • brak efektywnej aktywności w zakresie pozyskiwania sponsorów i fundraisingu,
  • marketing instytucjonalny,
  • niewykorzystane zasoby na rzecz pozyskiwania funduszy,
  • sprzedażowe narzędzia marketingowe,
  • niewystarczająca prezentacja orkiestry w przebiegu sezonu artystycznego,
  • aktywność instytucji poza siedzibą,
  • rak uruchomionej procedury wyboru kolejnego dyrektora artystycznego.
Projekty konkursowe NOSPR Katowice z 2008 r.

Może Cię zainteresować:

NOSPR, którego nie było. Bryła węgla, bryła lodu, brutal, podróbka muzeum z Bilbao. Zobaczcie odrzucone projekty katowickiego NOSPR

Autor: Katarzyna Pachelska

05/10/2024

Budowa nospr

Może Cię zainteresować:

Tomasz Konior o gmachu NOSPR: 10 lat temu przekonaliśmy się, jak brzmi architektura

Autor: Katarzyna Pachelska

06/10/2024

Ewa bogusz moore

Może Cię zainteresować:

Szefowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Ewa Bogusz-Moore, zostanie nową dyrektorką Filharmonii Kolońskiej w Niemczech

Autor: Katarzyna Pachelska

04/06/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama