Obecna dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Ewa Bogusz-Moore, od 1 sierpnia 2025 r. będzie dyrektorką Filharmonii Kolońskiej (Köln Philharmonie). Obejmie również stanowisko dyrektora zarządzającego KölnMusik Betriebs und Servicegesellschaft mbH i ACHTBRÜCKEN GmbH. Informowaliśmy o tym w czerwcu 2024 roku.
NOSPR ma nowego dyrektora
Ponieważ opuszcza Katowice, konieczne było zorganizowanie konkursu na to stanowisko. Ogłoszono go 27 grudnia 2024 roku.
Do drugiego etapu konkursu przeszli:
- Adam Balas,
- Izabela Migocz,
- Andrzej Sułek,
- Andrzej Szadejko.
Komisja konkursowa przeprowadziła rozmowy z kandydatami 14 kwietnia i ostatecznie wskazała Adama Balasa na stanowisko dyrektora Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach jako tego, który najbardziej pasuje do aktualnych potrzeb instytucji. Co ciekawe, uzyskał on aż 9 głosów "za" i jeden wstrzymujący się, podczas gdy inni kandydaci mieli zero głosów "za". Ministra kultury i dziedzictwa narodowego Hanna Wróblewska przyjęła tę rekomendację. Kolejnym etapem będą rozmowy dotyczące warunków umowy.
Komisja konkursowa obradowała w składzie:
- Donata Jaworska – przewodnicząca;
- Maciej Biskupski – reprezentant współprowadzącego NOSPR Miasta Katowice, wiceprzewodniczący komisji konkursowej;
- Paweł Majcher – reprezentant współprowadzącego NOSPR Polskiego Radia SA w likwidacji, likwidator;
- Eugeniusz Knapik – ekspert;
- Wojciech Nowak – reprezentant Zrzeszenia Filharmonii Polskich, p.o. dyrektora Filharmonii Narodowej w Warszawie, wiceprzewodniczący Zarządu Zrzeszenia Filharmonii Polskich;
- Mieczysław Kominek – reprezentant Związku Kompozytorów Polskich;
- Jolanta Sobczak-Smołka – reprezentantka Związku Artystów Wykonawców STOART;
- Krzysztof Fiedukiewicz – reprezentant Rady Orkiestry NOSPR;
- Mieczysław Krzyżowski – reprezentant Związku Zawodowego Polskich Artystów Muzyków Orkiestrowych Zakładowa Organizacja Związkowa przy NOSPR;
- Krystyna Kowalska – reprezentantka Komisji Zakładowej Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” przy NOSPR.
Kim jest Adam Balas i jaki ma pomysł na NOSPR?
Adam Balas jest menadżerem kultury z 25-letnim doświadczeniem. Od 2011 r. stoi na czele Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, gdzie odpowiada za program artystyczny, rozwój infrastruktury, zarządzanie zespołem oraz pozyskiwanie i rozliczanie środków krajowych i unijnych. Wcześniej m.in. współtworzył Orkiestrę Sinfonietta Cracovia. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie.
W przedstawionym komisji programie działania (cały dokument TUTAJ) podkreślił cztery kluczowe, jego zdaniem, priorytety:
- dalszy rozwój artystyczny orkiestry,
- umacnianie wizerunku NOSPR,
- dywersyfikacja źródeł finansowania,
- optymalizacja zarządzania zasobami.
Jako mocne strony NOSPR wskazał:
dziedzictwo instytucji obchodzącej 90-lecie istnienia,
znakomici muzycy tworzący zespół artystyczny światowego formatu,
ukształtowana organizacyjnie administracja,
unikatowy w skali międzynarodowej obiekt NOSPR - duma Katowic i polskiej kultury,
akustyka sali koncertowej umożliwiająca realizację najwyższej klasy nagrań,
ciekawy, zróżnicowany, bogaty program działalności, w tym oferta edukacyjna,
dyrektor artystyczna światowego formatu,
stabilność finansowa zapewniona przez organizatora i współprowadzących,
radiowa proweniencja instytucji, stała obecność na antenie Polskiego Radia,
potencjał artystyczny Orkiestry,
członkostwo w prestiżowej strukturze międzynarodowej,
kultura i etos pracy.
Wśród słabych stron wymienił:
- brak efektywnej aktywności w zakresie pozyskiwania sponsorów i fundraisingu,
- marketing instytucjonalny,
- niewykorzystane zasoby na rzecz pozyskiwania funduszy,
- sprzedażowe narzędzia marketingowe,
- niewystarczająca prezentacja orkiestry w przebiegu sezonu artystycznego,
- aktywność instytucji poza siedzibą,
- rak uruchomionej procedury wyboru kolejnego dyrektora artystycznego.

Może Cię zainteresować: