W 2026 roku na zabrzańskich torowiskach pojawią się tramwaje niskopodłogowe, które są częścią nowego taboru zamówionego przez Tramwaje Śląskie S.A.
Nowe tramwaje na ulicach Zabrza już w 2026 roku
Miasto zapowiada, że nowoczesne, niskopodłogowe i wysokopojemne wagony nie tylko będą sukcesywnie zastępować przestarzały tabor, ale również umożliwią mocniejsze oparcie komunikacji miejskiej w Zabrzu o ekologiczny transport tramwajowy.
- Tramwaje Śląskie podpisały umowę na dostawę 50 tramwajów niskopodłogowych. Nowe wagony będą produkowane w polskich zakładach bydgoskiej Pesy oraz poznańskiego Modertransu. Rozpoczęcie zamówionych dostaw planowo rozpocznie się w drugim kwartale 2026 roku i potrwa do 2027 – wyjaśnia Bolesław Knapik, prezes Tramwajów Śląskich.
Dzięki zarówno modernizacji taboru kolejowego, jak i inwestycjom w infrastrukturę, tramwaje w Zabrzu mają jeździć częściej. Na głównych ciągach komunikacyjnych, jak ulica Wolności tramwaj pojedzie co 7 minut zamiast co 10, na na ulicy 3 Maja co 15 minut, a nie jak dotychczas co 20 minut.
Tramwaje Śląskie S.A. pracują także nad pozyskaniem dodatkowych środków finansowych na dalszą rozbudowę taboru tramwajowego. Efektem tych starań ma być zakup kolejnych 25 niskopodłogowych pojazdów.
Modernizacja zabrzańskich torowisk
W Zabrzu zmodernizowano już pod kątem tramwajów ulicę Wolności. Już mogą tamtędy jeździć tramwaje niskopodłogowe. Obecnie działania prowadzone są wzdłuż ul. Przystankowej, gdzie prace mają poprawić bezpieczeństwo przejazdu przez mijankę tramwajową. W ramach przyszłych inwestycji własnych spółka Tramwaje Śląskie S.A. planuje również modernizację toru od wiaduktu kolejowego do mijanki w technologii bezpodsypkowej (tor w jezdni).
Podobną technologię zastosują na przejazdach drogowo- tramwajowych wzdłuż ulicy Wolności (skrzyżowanie ulic Wolności i Galla oraz Wolności i Słowackiego). Roboty te zostaną zrealizowane planowo w trakcie tegorocznych wakacji.
Tramwaje Śląskie przy współpracy z Miastem Zabrze pracują także nad pozyskaniem środków finansowych na ukończenie prac na ul. Wolności od ulicy Torowej do placu Słowiańskiego, które mają być uzupełnieniem prowadzonych w tym rejonie aktualnie działań.
W ciągu ul. 3 Maja planowana jest również inwestycja w tzw. przystanki typu wiedeńskiego, czyli takie, gdzie jezdnia zostaje zrównana do wysokości tramwaju. Takie rozwiązanie umożliwia łatwiejsze dojście i wsiadanie do tramwaju oraz spowalnia ruch i zwiększa bezpieczeństwo pieszych.
- Jestem przekonana, że inwestycje wykonywane w naszym mieście również przez Tramwaje Śląskie będą codziennie służyć mieszkańcom naszego miasta, ułatwiając korzystanie z komunikacji zbiorowej ze szczególnym wyróżnieniem komunikacji tramwajowej. Wszyscy widzimy, jak duża jest potrzeba i chęć tego, żeby mieszkańcy poruszali się po miastach nie tylko na rowerach i przy pomocy samochodów, ale także komunikacją zbiorową – mówi Agnieszka Rupniewska, prezydent Zabrza.
Mieszkańcy w trakcie spotkań z miejskimi urzędnikami wielokrotnie zwracali uwagę, że oczekują inwestycji w komunikację publiczną. W trakcie tworzenia Zabrzańskiej Mapy Potrzeb wskazywali m.in. na potrzebę zakupu taboru niskopodłogowego, który znacznie ułatwia codzienne podróżowanie po mieście i metropolii. O takiej potrzebie mówili nie tylko ludzie starsi i osoby z niepełnosprawnościami, ale także młodzi rodzice, którzy chcieliby sprawnie poruszać się po mieście.
- Tramwaje jeżdżą w dużych miastach, a takim miastem niewątpliwie jest Zabrze, w którym widzimy duże pole do współpracy. Pani prezydent ma mocne plany rozwojowe w dzielnicy Makoszowy i mam nadzieję, że my jako Tramwaje Śląskie będziemy mogli w ramach tych planów modernizować naszą infrastrukturę- mówi Marcin Michalik, członek zarządu Tramwajów Śląskich S.A.

Może Cię zainteresować: