Nowy element taryfy biletowej ZTM nosi nazwę „Podróż Start/Stop”. Dostępny będzie dla pasażerów w ramach aplikacji mobilnej i portalu Transport GZM. ZTM zapowiada, że będzie to pierwszy element nowego systemu sprzedaży biletów, który zostanie uruchomiony w ciągu najbliższych tygodni.
- Korzyści dla pasażerów w nowej opcji jest wiele. Przede wszystkim, w ramach funkcjonalności „Podróż Start/Stop” aplikacja sama naliczy opłatę za przejazd, wybierając najkorzystniejsze dla pasażera rozwiązanie. Jedyne, co pasażer będzie musiał zrobić rozpoczynając podróż, to zarejestrować wejście do pojazdu poprzez zeskanowanie kodu QR lub wpisanie odpowiedniego kodu, znajdującego się w pojeździe - wyjaśnia Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.
Jak informuje ZTM w opcji „Podróż Start/Stop” pojawią się nowe przedziały czasowe: 5-cio-, 10-cio i 15-stominutowe, krótsze niż dla obecnych biletów jednorazowych/krótkookresowych.
Cena przejazdu? W opcji do 5 minut docelowo będzie wynosiła 2 zł, ale w początkowym okresie (do 31 marca 2023 r.), w ramach promocji, zostanie obniżona do 1 zł. Przejazd trwający od 5 do 10 minut kosztował będzie 3 zł, a od 10 do 15 minut – 3,50. Biley ulgowe będą oczywiście o połowę tańsze.
Jak informuje ZTM wybór opcji „Podróż Start/Stop” sprawi, że pasażer za wszystkie przejazdy w ciągu dnia nie zapłaci więcej, niż wartość biletu „dziennego”. Obecnie wynosi ona 12 zł w opcji normalnej. Będzie to możliwe dzięki agregacji opłat – system pod koniec dnia zsumuje wszystkie opłaty wniesione przez pasażera w ciągu tego dnia i jeśli ich suma przekroczy wartość biletu „dziennego”, wówczas anuluje wyliczane w ciągu dnia opłaty i za cały dzień pobierze opłatę w wysokości ceny biletu dziennego.
Przy wyliczaniu najkorzystniejszej dla pasażera opłaty, w ramach opcji „Podróż Start/Stop” system uwzględni nie tylko czasy poszczególnych przejazdów, ale również ewentualne przesiadki, trwające nie dłużej niż 30 minut. Wówczas system, pod koniec dnia, rozliczy tę kolejną podróż jako kontynuację czasu z poprzedniego pojazdu. Aby z tego skorzystać, pasażer będzie musiał za pomocą aplikacji zarejestrować swoje wyjście z pojazdu, a następnie wznowić podróż w ciągu 30 minut.
- Możliwość tę wprowadzamy z myślą o pasażerach, którzy w trakcie jednej podróży muszą się przesiadać. Dzięki temu mechanizmowi będą mogli spokojnie zmienić linię płacąc wyłącznie za czas podróżowania autobusem, trolejbusem czy tramwajem – wyjaśnia Grzegorz Kwitek.
Może Cię zainteresować: