Zhejiang Leapmotor Technologies Ltd. to chiński producent pojazdów EV, z siedzibą w Hangzhou, który działa od 2015 roku. Początkowo miał produkować pojazdy wyłącznie na rynek wewnętrzny. W październiku zeszłego roku międzynarodowy koncern motoryzacyjny Stellantis kupił 21-procentowy pakiet akcji Leapmotor o wartości około 1,6 miliarda euro. Powstała spółka joint-venture o nazwie Leapmotor International (z 51-procentowym udziałem Stellantisa), po czym poinformowano, że od 2024 roku rozpocznie się sprzedaż samochodów chińskiej marki zarówno w Europie, jak i na rynkach światowych.
Tani „elektryk” dla każdego?
Początkowo rozważano uruchomienie produkcji jednego z modeli Leapmotor w zakładzie w turyńskim Mirafiori (z docelową roczną produkcją 150 000 pojazdów), ostatecznie jednak wybór padł na Tychy i T03. Według Reutersa, produkcja małego samochodu może zostać uruchomiona jeszcze przed końcem czerwca i ma być to montaż SKD (semi-knocked-down) – gotowych, dużych podzespołów pojazdu. Źródło, na które powołuje się Reuters, podkreśla, że tyski zakład zapewni niskie koszty produkcji, co z kolei oznacza, że ten niewielki pojazd będzie „przystępny cenowo dla szerokiego grona klientów”. (Interesujesz się Śląskiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter).
Leapmotor T03 to elektryczny, miejski samochód produkowany od 2020 roku. Ten niewielki, 5-drzwiowy hatchback miał być odpowiedzią na inne chińskie konstrukcje, takie jak na przykład Ora Black Cat. T03 ma akumulator o pojemności 36,5 kWh, osiągający 70 kW. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi ok. 280 kilometrów. T03 w 2022 roku trafił na rynek francuski – sprowadzane z Chin modele kosztują około 20 tysięcy euro, ale za to na rynku chińskim ich cena to ok. 9 tys. euro. Z kolei już wkrótce w Niemczech, Francji, Włoszech i Hiszpanii ma się rozpocząć sprzedaż modelu C10, SUV-a zaprojektowanego specjalnie na rynki zagraniczne.
Coś się kończy, coś zaczyna…
Przypomnijmy, że w tyskiej fabryce produkuje się Jeepa Avengera i Fiata 600e, a wkrótce z taśm montażowych zjeżdżać będą także sprzedażowe wersje Alfy Romeo Milano. Z kolei dla Fiata 500 kończy się niedługo europejska homologacja, zaś nowy model Lancii Ypsilon produkowany będzie w hiszpańskiej Saragossie. „Zwolniło” się więc miejsce dla montażu T03.