To była największa inwestycja drogowa ostatnich lat w powiecie bielskim. Budowa blisko 130-metrowego, stalowego mostu w Porąbce kosztowała ponad 43 miliony zł, z czego ok. 38 mln zł stanowiło dofinansowanie z dwóch rządowych programów („Mosty dla regionów” oraz Programu Inwestycji Strategicznych).
Nowy most nad rzeką Sołą powstał szybciej niż planowano
Nowa konstrukcja zastąpiła „tymczasową kładkę”, którą postawili żołnierze w miejscu mostu zniszczonego przez powódź. Prowizorka przetrwała ponad trzy dekady, choć obowiązywały na niej ograniczenia w tonażu i ruchu, ale jej dalsze funkcjonowanie stanęło pod znakiem zapytania.
- Ostatnie badania pokazały, że przy większej powodzi kładka może „popłynąć” z rzeką, a gmina zostanie podzielona na pół bez komunikacji. Problem byłby też z ruchem tranzytowym od Żywca. Stąd decyzja, by przejąć most od gminy i starać się o pieniądze z zewnątrz – mówił Andrzej Płonka, starosta bielski.
Inwestycję prowadził Zarząd Dróg Powiatowych w Bielsku-Białej. Prace rozpoczęły się w kwietniu 2023 roku od rozbiórki starej kładki (stąd konieczne stały się objazdy). Planowo miały zakończyć się 1 listopada 2024 roku, ale już kilka miesięcy temu zaczęły pojawiać się doniesienia o możliwym przyśpieszeniu terminu ukończenia robót.
- Jeśli zima nie wróci, to jest to realne – zastrzegał pod koniec marca 2024 r. Andrzej Płonka.
A że zima wiosną już nie wróciła, więc drogowcy mieli wolną drogę do tego, aby uwinąć się z robotą wcześniej. Efekt poznaliśmy w poniedziałek, 22 lipca. Wtedy to właśnie nowy most w Porąbce oficjalnie otwarto dla ruchu.
Obiekt ma 129 m długości i 8-metrową jezdnię z 2-metrowymi chodnikami po obu stronach. Zaprojektowano go na najwyższą klasę obciążenia, tak więc znikną dotychczasowe ograniczenia w ruchu. W ramach inwestycji przebudowano zjazdy, zajęto się odwodnieniem i oświetleniem drogowym. Most zyskał oświetlenie iluminacyjne.
Może Cię zainteresować:
Zaczął się remont elektrowni na górze Żar. Obiekt zamknięto dla zwiedzających
Może Cię zainteresować: