Politechnika
Śląska jest jednym z pięciu ośrodków w Polsce kształcących
specjalistów lotniczych. W ramach Wydziału Transportu i Wydziału
Inżynierii Lotniczej uczelnia oferuje takie specjalności, jak
nawigacja lotnicza, mechanika i eksploatacja lotnicza, konstrukcja
statków powietrznych, napędy lotnicze i kosmiczne czy bezzałogowe
statki powietrzne. W sumie na kierunkach związanych z lotnictwem
uczy się w Gliwicach około 600 studentów, w tym ponad 100 na
kierunku pilotażu.
„Cała
nasza flota to samoloty nowe”
Politechnika
Śląska ma w swojej flocie sześć samolotów. Nowy Tecnam P2006T
jest drugą dwusilnikową maszyną uczelni.
– To jest samolot, którego nam brakowało – podkreślał podczas prezentacji maszyny dr hab. inż. Jarosław Kozuba, prof. Politechniki Śląskiej, dyrektor Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej. – Cała nasza flota to samoloty nowe, najstarszy z nich ma zaledwie 5 lat, zastosowane są w nich najnowsze technologie szczególnie te odnoszące się do systemu nadzorowania warunków nawigacyjnych, pracy silnika czy systemów pokładowych. Dzięki temu nasi studenci mają właściwe wprowadzenie w technologie stosowane w dużych samolotach transportowych.
Zakup
samolotu był możliwy dzięki finansowym wsparciu Ministerstwa Nauki
i Szkolnictwa Wyższego. Tecnam P2006T to włoski lekki samolot
szkolny i turystyczny o aluminiowej konstrukcji. Jest dwusilnikowym,
czteromiejscowym górnopłatem. Prototyp oblatany został w 2007
roku, natomiast produkcja seryjna rozpoczęła się trzy lata
później.
Gliwicka
uczelnia kupi także helikopter
Tecnam
P2006T wyprodukowano w kilku wersjach – na przykład maszyny o
oznaczeniu T2006A służą we Włoskich Siłach Powietrznych
(Aeronautica Militare). Wersja kupiona przez Politechnikę Śląską
napędzana jest przez dwa silniki Rotax 912 S3 o mocy 75 kW każdy.
Rozpiętość skrzydeł to 11,4 m, długość 8,69 m, a wysokość –
2,84 m. Masa własna samolotu to 819 kg, a startowa – 1230 kg.
Tecnam P2006T rozwija prędkość maksymalną 269 km/h, przelotową –
250 km/h i minimalną – 102 km/h. Prędkość wznoszenia wynosi 5,3
m/s, pułap 4267 metrów, a zasięg – 1204 km. Samolot posiada
przedział bagażowy o pojemności 350 litrów.
Dodajmy, ze gliwicka uczelnia zapowiada kolejne inwestycje. Jeszcze w tym roku flotę Politechniki Śląskiej powinny zasilić dwie kolejne maszyny – nie tylko samolot, ale także helikopter.

Może Cię zainteresować: