Nowy samolot Politechniki Śląskiej. Szkoleniowy Tecnam P2006T kosztował 3,5 miliona złotych. Teraz czas na helikopter

Około 3,5 miliona złotych kosztował nowy samolot szkoleniowy kupiony przez Politechnikę Śląską. Włoski Tecnam P2006T to drugi dwusilnikowy samolot i szósty, który zasilił flotę gliwickiej uczelni. Władze Politechniki zapowiadają kolejne inwestycje.

Politechnika Śląska jest jednym z pięciu ośrodków w Polsce kształcących specjalistów lotniczych. W ramach Wydziału Transportu i Wydziału Inżynierii Lotniczej uczelnia oferuje takie specjalności, jak nawigacja lotnicza, mechanika i eksploatacja lotnicza, konstrukcja statków powietrznych, napędy lotnicze i kosmiczne czy bezzałogowe statki powietrzne. W sumie na kierunkach związanych z lotnictwem uczy się w Gliwicach około 600 studentów, w tym ponad 100 na kierunku pilotażu.

„Cała nasza flota to samoloty nowe”

Politechnika Śląska ma w swojej flocie sześć samolotów. Nowy Tecnam P2006T jest drugą dwusilnikową maszyną uczelni.

– To jest samolot, którego nam brakowało – podkreślał podczas prezentacji maszyny dr hab. inż. Jarosław Kozuba, prof. Politechniki Śląskiej, dyrektor Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej. – Cała nasza flota to samoloty nowe, najstarszy z nich ma zaledwie 5 lat, zastosowane są w nich najnowsze technologie szczególnie te odnoszące się do systemu nadzorowania warunków nawigacyjnych, pracy silnika czy systemów pokładowych. Dzięki temu nasi studenci mają właściwe wprowadzenie w technologie stosowane w dużych samolotach transportowych.

Zakup samolotu był możliwy dzięki finansowym wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Tecnam P2006T to włoski lekki samolot szkolny i turystyczny o aluminiowej konstrukcji. Jest dwusilnikowym, czteromiejscowym górnopłatem. Prototyp oblatany został w 2007 roku, natomiast produkcja seryjna rozpoczęła się trzy lata później.

Gliwicka uczelnia kupi także helikopter

Tecnam P2006T wyprodukowano w kilku wersjach – na przykład maszyny o oznaczeniu T2006A służą we Włoskich Siłach Powietrznych (Aeronautica Militare). Wersja kupiona przez Politechnikę Śląską napędzana jest przez dwa silniki Rotax 912 S3 o mocy 75 kW każdy. Rozpiętość skrzydeł to 11,4 m, długość 8,69 m, a wysokość – 2,84 m. Masa własna samolotu to 819 kg, a startowa – 1230 kg. Tecnam P2006T rozwija prędkość maksymalną 269 km/h, przelotową – 250 km/h i minimalną – 102 km/h. Prędkość wznoszenia wynosi 5,3 m/s, pułap 4267 metrów, a zasięg – 1204 km. Samolot posiada przedział bagażowy o pojemności 350 litrów.

Dodajmy, ze gliwicka uczelnia zapowiada kolejne inwestycje. Jeszcze w tym roku flotę Politechniki Śląskiej powinny zasilić dwie kolejne maszyny – nie tylko samolot, ale także helikopter.

Budowa Gliwickiego Centrum Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej

Może Cię zainteresować:

Przy gliwickim lotnisku powstaje inwestycja za 73 miliony złotych. Co kosztuje aż tyle?

Autor: Grzegorz Lisiecki

18/02/2025

Politechnika slaska wydzial budownictwa WRAZIDLOK

Może Cię zainteresować:

80. urodziny Politechniki Śląskiej! Z tej okazji seria 4 wycieczek po Wydziale Budownictwa. Pierwsza już 23 marca 2025 roku

Autor: Arkadiusz Szymczak

17/03/2025

Premiera bolidu SW-05e w Gliwicach

Może Cię zainteresować:

W 3,4 sekundy do „setki”. Oto nowy, elektryczny bolid z Politechniki Śląskiej. Studenci budowali go przez dziesięć miesięcy. Zobaczcie zdjęcia

Autor: Grzegorz Lisiecki

15/07/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama