Nieprędko zobaczymy nowe tramwaje na torowiskach w miastach Górnego Śląska i Zagłębia.
Tramwaje chciały kupić nowe pojazdy, ale okazuje się, że ich nie stać
Po trwającym od czerwca postępowaniu, mającym na celu wyłonienie dostawcy co najmniej 50 nowych pojazdów dla Tramwajów Śląskich, spółka wciąż znajduje się w punkcie wyjścia. Stało się tak, choć przewoźnik ogłosił i doprowadził do końca dwa przetarg:
- dotyczący zakupu 40 nowych pojazdów (30 jednokierunkowych i 10 dwukierunkowych) z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 25 wagonów jednokierunkowych,
- dotyczący kupna 10 pojazdów jednoczłonowych.
Otwarcie ofert nastąpiło pod koniec lipca 2024 r. I wtedy okazało się, że w każdym z postępowań wpłynęła tylko jedna oferta. W przetargu na 40 pojazdów złożyła je bydgoska spółka PESA, a w przetargu na 10 wagonów – poznańskie zakłady Modertrans. Okazało się również, że obie oferty znacznie przekraczają założony przez TŚ budżet na te zakupy – w przypadku mniejszego z postępowań tramwajarze chcieli wydać niespełna 64 mln zł, a tymczasem oferta opiewała na 101,7 mln zł, w przypadku większego z postępowań TŚ miały w puli nieco ponad 897 mln zł, a potencjalny dostawca chciał 1 miliarda i 136 mln zł.
Za nowe tramwaje trzeba by wydać ponad 270 mln zł więcej niż zakładano
W sumie różnica między
tym, co tramwajarze byli gotowi wydać na zakup nowego taboru
(podkreślmy, że spółka
zamierzała
skorzystać z unijnego dofinansowania),
a cenami z ofert wynosiła
ok. 276,5 mln zł.
Dziś już wiadomo, że Tramwaje Śląskie tych brakujących pieniędzy nie zamierzają szukać. W poniedziałek (5 sierpnia) spółka ogłosiła, że podjęła decyzję o unieważnieniu obu postępowań, tłumacząc to właśnie faktem, że złożone oferty przekraczają budżet zamówienia. Nie podano, jakie będą dalsze kroki i jaki wpływ anulowanie obu przetargów będzie miało na plany zakupowe przewoźnika.
Wedle ostatnich (datowanych na początek marca) statystyk Tramwaje Śląskie posiadały 293 różnego rodzaju wagonów – blisko 100 z nich stanowią zakupione w ciągu ostatnich kilkunastu lat nowe pojazdy PESA i Modertrans, ale najwięcej jest wagonów z serii 105N (wprowadzano je do eksploatacji na Górnym Śląsku od roku 1975), z których część poddano w XXI w. modernizacji.
Może Cię zainteresować: