Jak poinformowało GTL, „postępowanie przetargowe prowadzone będzie w trybie dialogu konkurencyjnego, opartego o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami zamówienia”.
Największa i najdroższa inwestycja Katowice Airport
Budowa nowego terminalu jest największą i najdroższą inwestycją w historii pyrzowickiego lotniska. Obiekt powstanie na wschód od istniejących terminali pasażerskich – tam, gdzie znajduje się najstarsza cywilna część lotniska, która powstawała od lat sześćdziesiątych XX wieku. Wybrany w przetargu wykonawca przygotuje dokumentację projektową dotyczącą:
- Budowy głównego terminalu pasażerskiego o przepustowości 10 mln podróżnych rocznie wraz z lotniczymi rękawami pasażerskimi.
- Przebudowy i rozbudowy strefy airside (budowa płyty postojowej dla samolotów w rejonie terminalu głównego oraz przebudowa dróg kołowania Alfa, Echo2 i Echo3).
- Budowy centrum przesiadkowego.
- Budowy tunelu łączącego główny terminal pasażerski ze stacją kolejową i centrum przesiadkowym.
- Połączenia projektu z drogą wojewódzką nr 913 oraz budowa drogi wewnętrznej i systemu parkingów.
Wykonawca ma przygotować również projekty rozbiórki budynków i przebudowy infrastruktury technicznej, która koliduje z inwestycją. W ramach umowy powstanie ponadto koncepcja budowy parkingu wielopoziomowego, centrum biurowo-kongresowego, a także projekt rozbudowy terminalu pasażerskiego o kolejne etapy – w etapie drugim terminal ma być zdolny do obsługi 12 milionów pasażerów rocznie, zaś w trzecim – roczna 15 milionów.
Nowe prognozy: 10 milionów pasażerów w 2030 roku
– Budowa głównego terminalu pasażerskiego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to najważniejsza inwestycja w historii katowickiego lotniska – podkreśla Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki zarządzającej pyrzowickim lotniskiem. – Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy dokumentacji projektowej, to pierwszy kamień milowy na drodze do realizacji tego skomplikowanego przedsięwzięcia. Bardzo zależy nam na tym, żeby projekt był doskonale przygotowany, dlatego w celu wyboru wykonawcy zdecydowaliśmy się na zastosowanie trybu dialogu konkurencyjnego, w którym proces udzielenia zamówienia oparty jest o negocjacje z potencjalnymi wykonawcami, zaś samego zamówienia udziela się nie tylko na podstawie ceny czy też kosztów, ale także kryteriów jakościowych.
Jak dodaje prezes GTL, w połowie roku spółka zweryfikowała prognozy ruchu pasażerskiego dla Katowice Airport. Obecne zakładają osiągnięcie poziomu 10 mln podróżnych rocznie już w 2030 roku, a nie jak wcześniej – w 2032. – Dlatego budowa głównego terminalu pasażerskiego jest niezbędna dla zabezpieczenia rozwoju katowickiego lotniska i utrzymania odpowiedniego standardu obsługi podróżnych – zaznacza Artur Tomasik.
Dodajmy, że nowa infrastruktura umożliwi integrację trzech rodzajów transportu – lotniczego, kolejowego i drogowego. Będzie to możliwe dzięki budowie centrum przesiadkowego, które zlokalizowane zostanie pomiędzy terminalem głównym a stacją kolejową „Pyrzowice Lotnisko” – te trzy punkty, obsługujące różne rodzaje transportu, zostaną połączone tunelem o długości około 270 metrów. W ramach przedsięwzięcia, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się parking P2, powstanie nowy układ drogowy o wysokiej przepustowości z wydzieloną strefą „Kiss & Fly”.