W grudniu 2024 r. doszło do sprzedaży Silesia City Center w Katowicach, największego centrum handlowego w województwie śląskim. Obiekt został przejęty przez spółkę giełdową NEPI Rockcastle, która zapłaciła za niego 405 milionów euro. W SCC już nastąpiły zmiany, centrum handlowe ma nową panią dyrektor. Co jeszcze szykuje nowy właściciel Silesia City Center? Jego przedstawiciel wyjaśnia w rozmowie ze ŚLĄZAGIEM.
Rozmowa z Tomaszem Górskim, Regional Asset Managerem NEPI Rockcastle (Polska i Węgry)
Dlaczego NEPI Rockcastle zdecydowała się na zakup właśnie Silesia City Center w Katowicach?
Naszym celem jest zwiększenie obecności NEPI Rockcastle w Polsce i od kilku lat konsekwentnie ten plan realizujemy. Jako długoterminowy inwestor koncentrujemy się na dominujących, doskonale zlokalizowanych centrach handlowych, z dużą rozpoznawalnością na regionalnym rynku. Takim obiektem jest Silesia City Center. Bezpośredni obszar oddziaływania centrum obejmuje ponad 280 000 osób (w promieniu 15 minut jazdy) i niemal 2,2 miliona osób w ujęciu regionalnym (w promieniu 45 minut jazdy). To wysokiej jakości, nowoczesne centrum handlowe, w jednym z największych miast Polski. Katowice to również nowoczesne centrum usług biznesowych, badań i rozwoju z obecnością zaawansowanych technologicznie firm. W takich miejscach chcemy inwestować.
Jakie spółka widzi plusy tego centrum handlowego?
Silesia City Center ma silny wizerunek i jest jednym z najlepszych centrów handlowych w Polsce. Atutem jest m.in. lokalizacja obiektu, ale również portfolio najemców – w tym m.in. Zara, TK Maxx, Reserved, Primark, Half Price, H&M, Kaufland, Media Markt a także Cinema City.
A jakie minusy?
Polem do usprawnień pozostaje dojazd do centrum.
Jaki nowy zarządca ma pomysł na to centrum handlowe? Czy będziecie państwo utrzymywać taki sam zestaw najemców, jaki jest dziś czy planujecie zmiany?
Jako NEPI Rockcastle mamy duże doświadczenie w szybkim dodawaniu wartości do przejmowanych obiektów poprzez aktywne zarządzanie aktywami. Dysponujemy dużą liczbą danych na temat wszystkich naszych aktywów i wiemy, gdzie można poprawić wyniki operacyjne, w jakim kierunku rozwijać obiekt, co sprawdza się w codziennym działaniu. Obecnie jesteśmy właścicielem 16 centrów handlowych w Polsce i 57 w Europie. Po integracji Silesia City Center z naszym, największym w Europie Środkowo-Wschodniej portfelem nieruchomości handlowych, będziemy w stanie zapewnić długoterminowy, dalszy wzrost jej wartości i umocnienie dominującej pozycji na rynku. Szczegółowe plany są na etapie tworzenia.
A jeśli chodzi o najemców? Będą zmiany?
Silesia oferuje klientom dostęp do bardzo wielu różnorodnych marek i usług, ale zawsze widzimy potencjał do rozwoju – zarówno w obszarze nowych formatów sprzedażowych, jak również obecności nowych marek – rynek jest bardzo dynamiczny w tej kwestii. Dążymy do tego, żeby oferta w naszych centrach była jak najszersza, żeby każdy mógł znaleźć coś dla siebie i aby galerie miały miejski charakter. Dbamy o to, żeby klienci chcieli wracać do naszych centrów, bo jednego dnia mogą zrobić zakupy w sklepie spożywczym, innego dnia skorzystać z wizyty u dentysty czy wybrać się pupilem do weterynarza, a trzeciego pójść do kina. Chodzi o to, żeby ta oferta była zbalansowana i dostosowana do lokalnego rynku.
Jakie pomysły czy doświadczenia z zarządzania innymi centrami handlowymi NEPI Rockcastle zamierza wykorzystać w zarządzaniu Silesia City Center?
Nasze doświadczenia i wyniki biznesowe jasno pokazują, że nieruchomości handlowe na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej oferują znaczny potencjał dalszego wzrostu, przewyższający ten dostępny w Europie Zachodniej. Jako NEPI Rockcastle zawsze byliśmy zainteresowani kupowaniem i budowaniem dominujących centrów handlowych, które mają potencjał wzrostu. To, co nas wyróżnia, to fakt, że potrafimy wydobyć wartość z takich obiektów. Inwestujemy w to nie tylko środki, ale także naszą wiedzę z różnych obszarów takich jak rozwiązania energetyczne, nowoczesne systemy zarządzania obiektami etc. Stale obserwujemy też zmiany jakie zachodzą w preferencjach i zachowaniach naszych klientów i staramy się na nie odpowiadać. To przekłada się nie tylko na ofertę w centrach, ale również na dobór wydarzeń i inicjatyw, w które się angażujemy. Ważnym dla nas celem jest także wspieranie naszych najemców w dopasowywaniu się do zmian rynku i oczekiwań klientów. Te doświadczenia będziemy stopniowo wprowadzać w Silesii.
Czy nazwa Silesia City Center zostanie czy spółka planuje zmianę nazwy centrum handlowego?
Nie przewidujemy zmiany nazwy.
Czy NEPI Rockcastle ma plany ewentualnej rozbudowy SCC czy to centrum handlowe już osiągnęło docelowy metraż i nie ma potrzeby takiej inwestycji?
Jak przy wielu naszych obiektach, zapewne będziemy rozważali taki scenariusz, ale jest zdecydowanie za wcześnie na tego typu deklaracje.
W tym roku minie 20 lat od otwarcia SCC. Czy są planowane jakieś atrakcje z tej okazji?
Finalizujemy plany na ten rok, ale na pewno nie zabraknie ciekawych i angażujących wydarzeń dla naszych klientów.