Druga niedziela grudnia to tradycyjnie dzień wejścia w życie nowego rozkładu jazdy na kolei. Rozkład ten w trakcie roku czekać będzie jeszcze kilka korekt (najbliższa w marcu), ale to właśnie grudniowa zmiana wyznacza ramy tego, jaką ofertę przez najbliższe dwanaście miesięcy przewoźnicy proponować będą pasażerom.
10 par pociągów dziennie na linii lotniskowej
Na „naszym podwórku” najważniejszą informacją w kontekście nowego rozkładu jazdy jest uruchomienie połączenia kolejowe przez lotnisko w Pyrzowicach. Przez lotnisko, a nie do lotniska, gdyż port w Pyrzowicach nie jest tu stacją końcową – pociągi kursować będą na linii Tarnowskie Góry – Częstochowa przez Miasteczko Śląskie, Pyrzowice, Mierzęcice, Siewierz i Zawiercie. Przejazd z Tarnowskich Gór do Pyrzowic ma zająć 17 minut, a podróż z Pyrzowic do Częstochowy ma trwać ok. godziny.
Obsługę
tego połączenia realizować będą Koleje Śląskie. Jak informuje
przewoźnik przejazd w specjalnej „Taryfie lotniskowej” do
Pyrzowic z Tarnowskich Gór będzie kosztował 8,50 zł, z Zawiercia
10,40 zł, a z Częstochowy 19,80 zł (Najważniejsze informacje ze Śląska i z Zagłębia. Zapisz się i bądź na bieżąco – https://www.slazag.pl/newslett...).
Pociągi na linii lotniskowej będą odjeżdżać:
- z Częstochowy o godzinie: 0.15; 3.01; 5.05; 7.34; 10.30; 13.22; 15.17; 17.26; 18.59; 21.20.
- z Tarnowskich Gór o godzinie: 0.11; 2.09; 5.26; 7.40; 9.13; 12.00; 15.24; 17.25; 19.06; 21.28.
- z Pyrzowic w stronę Tarnowskich Gór o godzinie: 1.15; 4.00; 6.05; 8.31; 11.27; 14.20; 16.15; 18.30; 19.58; 22.19.
- z Pyrzowic w stronę Częstochowy o godzinie: 0.28; 2.28; 5.44;
7.58; 9.31; 12.19; 15.42; 17.43; 19.24; 21.47.
Jedne przesiadki znikają, inne się pojawiają. Nie wszędzie wejdziesz do pociągu
Nowością w nowym rozkładzie jazdy będzie uruchomienie bezpośrednich połączeń z Katowic do czeskiego Bohumina, o czym szerzej pisaliśmy już kilka dni temu (połączenia z przesiadką działały od czerwca).
Od 23 grudnia do 7 stycznia oraz od 27 stycznia do 11 lutego w soboty, niedziele i święta KŚ uruchamiać będą przyśpieszony pociąg „Sprinter” z Katowic do Zakopanego. Przyśpieszony oznacza w tym przypadku jadący nieco ponad 5 godzin (choć spółka zwraca uwagę, że i tak czas przejazdu się skróci dzięki temu, że pociąg nie będzie się już zatrzymywał na stacji Chabówka).
Od 10 grudnia znika bezpośrednie połączenie między Rybnikiem a Oświęcimiem. Podróżujących między tymi miastami czeka przesiadka w Katowicach
W związku z modernizacją katowickiego węzła kolejowego relacja w rozkładzie jazdy zabraknie bezpośredniego połączenia relacji S41 Tychy Lodowisko – Częstochowa. Jak podają KŚ pociągi tej linii zostaną skierowane do/z Gliwic w ramach relacji S1 Gliwice - Częstochowa (Najważniejsze informacje ze Śląska i z Zagłębia. Zapisz się i bądź na bieżąco – https://www.slazag.pl/newslett...).
Ze względu na przebudowę pociągi nie będą zatrzymywać się na stacji Będzin (do pociągu będzie można wejść na stacji Będzin Miasto). Do odwołania pociągi nie będą zatrzymywać się na przystanku Bielsko-Biała Północ (z powodu trwającej budowy wiaduktu). Do pociągu będzie natomiast wejść na nowych przystankach Wodzisław Śląski Centrum i Pawłowice Śląskie Centrum.
Do Gliwic (przez Knurów) zostanie wydłużony pociąg Sprinter Salmopol kursujących dotychczas pomiędzy Rybnikiem a Żywcem.
Tradycyjnie już podróżni muszą brać poprawkę na wszelkiego rodzaju remonty i modernizacje, które mają wpływ na organizację ruchu na kolei. Np. Do 22 grudnia trwać będzie remont wiaduktu w Świętochłowicach, co skutkować będzie prowadzeniem ruchu jednotorowo na odcinku Chorzów Batory – Ruda Chebzie, a modernizacja linii na odcinku Kobiór – Czechowice-Dziedzice i ograniczenie ruchu do jednego toru powodować będzie dla niektórych pociągów wydłużenie postojów na stacji Pszczyna ze względu na konieczność oczekiwania do przyjazdu pociągu z drugiego kierunku.
Może Cię zainteresować:
PKP Intercity przedstawiło nowy rozkład jazdy. Nowy pociąg do Berlina i omijanie Katowic
Może Cię zainteresować: