Uzasadnienie podwyżki jest takie jak zawsze: inflacja, wzrosty cen paliw i energii oraz wzrost kosztów pracy i stawek dla przewoźników.
-
Staraliśmy się te ceny utrzymywać tak długo, jak to możliwe.
Teraz musimy je „urealnić”. Ceny biletów, których w większości
dotyczy korekta, były niezmienne od kwietnia 2021 roku, a więc od
ponad 3 lat. Inflacja w tym czasie to prawie 32 proc. – wylicza
Łukasz Zych, rzecznik prasowy Górnośląsko-Zagłębiowskiej
Metropolii.
Po staremu ceny Metrobiletów i biletów pakietowych, a także kary dla gapowiczów
Przedstawiciele GZM podkreślają, że podwyżka (zwana przez nich dyplomatycznie „korektą”) dotyczyć będzie tylko niektórych biletów. Ceny pozostałej części nie zmienią się. I tak, utrzymane zostaną dotychczasowe ceny:
- najtańszych jednorazowych biletów papierowych – 20 i 40 minutowych;
- biletów pakietowych (20-to, 40-to i 80-przejazdowych);
- Metrobiletów, uprawniających do podróżowania nie tylko komunikacją miejską, ale i pociągami Kolei Śląskich i PolRegio.
Utrzymana została zasada, że ceny biletów jednorazowych w wersji elektronicznej pozostają niższe niż papierowych.
Dodajmy, że nie
zmienią się także kary dla gapowiczów, jazdę bez dokumentu
potwierdzającego prawo do ulgi czy też spowodowanie,
bez uzasadnionej przyczyny, „zatrzymania,
opóźnienia lub zmiany trasy” przejazdu
(czyt. wywołanie awantury zakończonej wezwaniem policji lub
podjazdem przed komisariat).
Więcej zapłacimy natomiast za:
- jednorazowy / krótkookresowy bilet 90-minutowy (jest: 6,6 zł za bilet papierowy i 6 zł za e-bilet, będzie 7 zł za bilet papierowy i 6,6 zł za e-bilet)
- jednorazowy e-bilet 20-to i 40-minutowy (jest 4 zł i 5 zł, będzie 4,2 zł i 5,2 zł)
- bilet grupowy (jest 13 zł za bilet papierowy i 11,8 zł za e-bilet, będzie 13,8 zł za bilet papierowy i 12,8 zł za e-bilet)
- przejazdy rozliczane według taryfy czasowej w opcji „Podróż Start/Stop”
- bilet dzienny (jest 12 zł, będzie 13 zł)
- bilet 90-dniowy na jedno i dwa miasta (jest 260 i 359 zł, będzie 300 i 380 zł)
- bilet 90-dniowy na całą sieć (jest 399 zł, będzie 460 zł)
- bilet Sieć 7 (jest 55 zł, będzie 60 zł)
- bilet sieciowy, 180-dniowy (jest 550 zł, będzie 600 zł)
- bilet Sieć 7 Okaziciel (jest 55 zł, będzie 63 zł)
- bilet Sieć 30 Okaziciel (jest 210 zł, będzie 230 zł)
-
bilet
długookresowy
roczny
imienny
(jest 260 zł, będzie 300 zł)
Jak
informuje GZM bilety długookresowe zakupione przed 1 października
zachowują ważność, natomiast dla zakupionych wcześniej
jednorazowych biletów papierowych przygotowane zostaną bilety
uzupełniające.
Pasażerowie nie zapłacą za przesiadki z przymusu
Miesiąc wcześniej, bo już od 1 września, wchodzą w życie zapisy mające łagodzić utrudnienia związane z przebudową katowickiego węzła kolejowego. Dzięki nim pasażer jadący z biletem jednorazowym (papierowym) lub pakietowym, który będzie musiał zmienić trasę podróży z powodu przebudowy (czy to poprzez konieczność przesiadki, zmiany środka transportu, zmianę lokalizacji przystanku, czy skrócenie linii) będzie mógł kontynuować podróż w granicach czasu obowiązywania biletu lub na podstawie przejazdu dostępnego w bilecie pakietowym, na tej samej lub innej linii kursującej w tym samym kierunku. W przypadku biletów jednorazowych czas ich ważności wydłużony będzie o czas oczekiwania na przesiadkę oraz czas dojścia do przystanku w celu kontynuowania podróży.
Może Cię zainteresować: