Odnowiono zabytkową polichromię w Mazańcowicach
Zakończyły się prace przy konserwacji zabytkowej polichromii w kościele parafialnym św. Marii Magdaleny w Mazańcowicach (gmina Jasienica, powiat bielski). Malowidło zachowało się na ścianach i sklepieniach nawy oraz prezbiterium. Charakteryzuje się bogatą ornamentyką geometryczną i dekoracją
roślinną. Utrzymane jest w stylu młodopolskiej szkoły krakowskiej, z dużym wpływem ornamentyki ludowej i secesyjnej.
- W prezbiterium znajdują się dwie duże sceny „Zwiastowanie” i „Przemienienie na Górze Tabor”, a na łuku tęczowym przedstawienia aniołków adorujących Agnus Dei. Natomiast na chórze podziwiać można przedstawiania związane z muzyką tj. centralnie umieszczoną postać anioła ze skrzypcami oraz flankujące go przedstawienia patronki organistów św. Cecylii i króla Dawida z harfą - informuje Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Katowicach.
W części centralnej poszczególnych przęseł sklepienia nawy znajdują się rozbudowane dekoracje ornamentalne. Najlepiej zachowały się realistycznie przedstawione główki aniołów. Po usunięciu wtórnych przemalowań wykonano rekonstrukcję nawiązującą do zachowanych warstw oryginalnych.
Anioły wśród ornamentów
Prace poprzedziły badania konserwatorskie stratygraficzne oraz kwerenda archiwalna. Dzięki analogiom do innych zachowanych malowideł oraz archiwalnym zdjęciom udostępnionym przez parafian, udało się zrekonstruować fragmenty dekoracji malarskiej ścian zamalowane w latach 70. XX w.
Ks. dr Szymon Tracz, diecezjalny konserwator zabytków i sztuki sakralnej dodaje, że dzięki przeprowadzonym
pracom dywanowe dekoracje - utworzone ze stylizowanych partii ornamentalnych pokrywających płaszczyzny ścian, charakterystyczne dla tego rodzaju polichromii - ponownie zajaśniały festiwalem barw i kolorów.
- Na tle błękitnego nieba rozpostartego na neogotyckim sklepieniu na nowo wirują wśród ornamentów uskrzydlone główki aniołków. Ponadto odczyszczono i usunięto późniejsze przemalowania na łuku tęczowym oraz wielobarwnych przedstawieniach w prezbiterium, gdzie ukazano Zwiastowanie NMP oraz Przemienienie Chrystusa, wzorowane na słynnej pracy watykańskiej Rafaela. Podobnie stało się na chórze, gdzie widnieją król Dawid, św. Cecylia i majestatyczny anioł - wylicza ks. dr Tracz, z wykształcenia historyk sztuki.
Przy okazji prac konserwatorskich przeprowadzono też remont instalacji elektrycznych i zmodernizowano oświetlenie. Wnętrze kościoła zyskało walory estetyczne, dzięki czemu lepiej prezentują się m.in. podświetlone stacje jerozolimskiej drogi krzyżowej. W tym roku planowane są jeszcze prace konserwatorskie przy ołtarzu głównym. Kościół św. Marii Magdaleny jest wpisany do rejestru zabytków województwa śląskiego.
Twórcą polichromii uczeń Jana Matejki
Warto nadmienić, że dekoracja malarska w kościele św. Marii Magdaleny powstała w latach 1929-1934, w późnym okresie Młodej Polski. Stworzył ją zespół pod kierunkiem Adama Giebułtowskiego, artysty malarza i ucznia Jana Matejki.
Giebułtowski, przez większość życia związany z Oświęcimiem, jest autorem także innych polichromii zachowanych do dziś w obiektach sakralnych na terenie diecezji bielsko-żywieckiej, m.in. w Głębowicach, Porębie Wielkiej i Czańcu.
Może Cię zainteresować:
Renowacja zabytkowego kościoła w Brzezinach Śląskich. Komisja parafii wybrała wykonawcę
Może Cię zainteresować: