Orlen dostał dotację na nowe stacje ładowania „elektryków”. Oto lokalizacje na Śląsku

Orlen wybuduje w Katowicach stację ładowania pojazdów elektrycznych. Podobna stację uruchomić ma również w Wieszowej na terenie powiatu tarnogórskiego, a także w Górze św. Anny w woj. opolskim.

pixabay.com
Pojazd z napędem elektrycznym

Na postawienie 40 ogólnodostępnych, wielostanowiskowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych w 33 miejscowościach całej Polski Orlen otrzymał 63 miliony złotych dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Głównym celem inwestycji jest promocja elektromobilności, której rozwój – jak to określono - przyczynia się do zmniejszenia liczby pojazdów emitujących CO2 i tlenki azotu, a tym samym poprawy jakości powietrza. Stacje mają zostać wybudowane do końca grudnia 2027 r. Trzy z nich na Górnym Śląsku - w Katowicach, Wieszowej oraz w Górze św. Anny (woj. opolskie).

Jak zwracają uwagę branżowe media Orlen to na razie jedyny podmiot, który uzyskał dofinansowanie z NFOŚiGW na budowę stacji ładowania „elektryków”, choć nabór do programu „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” rozpoczął się już półtora roku temu. Tymczasem plany zakładały, że program, którego budżet opiewał na 870 mln zł (złożone wnioski opiewają na ponad 450 mln zł) pozwoli wybudować w całym kraju 17 tys. punktów ładowania pojazdów elektrycznych i 20 stacji wodoru.

Na polskich drogach kilkadziesiąt tysięcy "elektryków"

Z danych, jakie przedstawia Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych pod koniec czerwca po polskich drogach jeździły ponad 80,2 tys. samochodów osobowych z napędem elektrycznym, przy czym tylko nieco ponad połowę z nich stanowiły pojazdy w pełni elektryczne. Liczba dostawczych i ciężarowych „elektryków” wynosiła 4459, zaś elektrycznych motorowerów i motocykli na koniec czerwca było niespełna 17,9 tys. Flota elektrycznych autobusów nieznacznie przekraczała 900.

Jeśli idzie o infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych, to pod koniec czerwca w całej Polsce funkcjonowało 2885 ogólnodostępnych stacji ładowania (5709 punktów). Mniej niż 1/3 (31 proc.) z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Jak podało PSPA w czerwcu uruchomiono 49 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (112 punktów).

- W pierwszej połowie 2023 r. łączna liczba nowo uruchomionych ładowarek wzrosła tylko nieznacznie, o 7 proc. rok do roku, za to w segmencie stacji szybkich wzrost był już bardzo wyraźny – wyniósł prawie 150 proc. rok do roku. To dobra wiadomość, natomiast gorsza wiadomość jest taka, że żadna stacja w Polsce nadal nie jest przystosowana do obsługi elektrycznych samochodów ciężarowych – komentuje Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Autobus wodorowy

Może Cię zainteresować:

GZM chce kupić autobusy wodorowe. Obsługiwać będą trzy linie w regionie

Autor: Michał Wroński

27/12/2022

Autobus elektryczny

Może Cię zainteresować:

Pierwsze elektryczne autobusy w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Trafiają już do zajezdni PKM w Katowicach, Sosnowcu, Gliwicach i Świerklańcu

Autor: Michał Wroński

04/06/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon