Odcinek dwujezdniowej drogi długości 16,6 kilometra otwarto w piątek, 25 kwietnia 2025 roku. Trasa łączy obwodnicę Siewierza z drogą wojewódzką nr 791 w Zawierciu i stanowi fragment nowego przebiegu drogi krajowej nr 78. W budowie jest dalsza cześć obwodnicy, która docelowo dobiegać ma do Żerkowic.

Obwodnica Poręby i Zawiercia dla ruchu tranzytowego
Wszyscy liczą na to, że nowa obwodnica zwiększy bezpieczeństwo na tamtejszych drogach oraz usprawni komunikację poprzez skrócenie czasu przejazdu i poprawę wygody podróżowania. Dzięki możliwości ominięcia centrum Zawiercia powinna zmniejszyć się liczba zdarzeń drogowych oraz poprawić płynność ruchu. Kierujący będą mogli skorzystać z dwóch węzłów drogowych:
- Kuźnica (skrzyżowanie z DW796);
- Kromołów (skrzyżowanie z DW791).

Nowy odcinek obwodnicy pozwala ominąć:
- 16,1 km „starej” drogi krajowej,
- 36 skrzyżowań lokalnych,
- 5 skrzyżowań znacznie obciążonych ruchem (w tym jedno rondo),
- 30 przejść dla pieszych,
- 8 sygnalizacji świetlnych,
- przejazd kolejowy z rogatkami.
W efekcie czas przejazdu tym fragmentem powinien skrócić się prawie o połowę w stosunku do dotychczasowej sytuacji.
Spokojniej, bezpieczniej i wygodniej w Zawierciu oraz Porębie
Przeniesienie ruchu tranzytowego z centrum Poręby i Zawiercia na nową trasę powinno poprawić jakość życia w obu miastach. Chodzi zarówno o zmniejszenie liczby korków, jak i zdarzeń drogowych, hałasu, zanieczyszczenia powietrza spalinami oraz poprawę bezpieczeństwa mieszkańców. Rowerzyści powinni także poczuć poprawę jakości przemieszczania się po ulicach tych miast, które dotąd musieli dzielić z dużą liczbą ciężarówek przejeżdżających tam tranzytem.

Bezpieczeństwo na nowym fragmencie DK78
Wzdłuż obwodnicy zamontowano oświetlenie w technologii LED, w obszarze każdego węzła drogowego, wszystkich przejść dla pieszych a także na skrzyżowaniu z ulicą Oleśnickiego w Siewierzu. W sumie ponad 200 punktów świetlnych w energooszczędnej i wydajnej technologii.
Dwa etapy budowy obwodnicy
Budowę obwodnicy Poręby i Zawiercia podzielono na dwa etapy:
Odcinek I – od Siewierza do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów
Umowę z Grupą Mirbud na projekt i budowę odcinka o długości 16,6 km za blisko 415 milionów zł podpisano 23 grudnia 2019 roku. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) uzyskano 28 lutego 2022 roku, a prace w terenie rozpoczęto w marcu 2022 roku.

Odcinek II – od Kromołowa do Żerkowic
Umowę
na realizację tego niemal 7,5-kilometrowego odcinka za ponad 234
miliony zł podpisano 18 listopada 2024 roku z firmą Polaqua z
Piaseczna. 12 stycznia 2024 roku wydano decyzję ZRID. Trasa zaczynać
się będzie na węźle Kromołów (budowanym w ramach pierwszego
etapu obwodnicy). Zakończy się rondem w Żerkowicach, które
powstanie w ramach budowanej, sąsiedniej obwodnicy Kroczyc.
Wykonawca zakończył już wycinkę drzew i rozpoczął prace ziemne.
Termin oddania całej obwodnicy to wiosna 2028 roku.
O planach dotyczących obwodnicy informowaliśmy również tutaj oraz tutaj.

Może Cię zainteresować: