Peron 1 dworca głównego Katowice wyłączony z ruchu. Remont węzła kolejowego dotarł też na dworzec

Od 3 października 2024 r. z czterech głównych (bo piątego nie liczymy) peronów dworca PKP Katowice w użyciu będą tylko trzy. Peron 1 jest zamknięty dla podróżnych. To kolejny etap wielkiej przebudowy katowickiego węzła kolejowego.

Modernizacja węzła kolejowego dotarła i na sam główny katowicki dworzec kolejowy. Widać na nim od kilku dni plakaty obwieszczające:

"Uwaga! W związku z przebudową stacji Katowice od dnia 3.10 2024 r. Peron I zostanie zamknięty".

Peron 1 dworca PKP Katowice będzie nieczynny przez kilka miesięcy

Z tego peronu zwykle odjeżdżały pociągi w kierunku Chorzowa Batorego, Gliwic czy Tychów.

- Od przebudowy peronu 1 rozpoczynamy prace na stacji Katowice. W pierwszej kolejności wykonane będą roboty rozbiórkowe. Zaplanowano demontaż ścianek peronowych i nawierzchni. Po tym etapie rozpocznie się budowa nowego, dłuższego peronu - informują przedstawiciele PKP PLK.

Obiekt zostanie wydłużony do ok. 300 m, głównie w stronę ul. św. Jana. Dzięki temu przy jednym peronie będą mogły zatrzymywać się dwa pociągi, co ma zwiększyć przepustowość stacji Katowice.

Wyposażenie obiektu obejmie nowe:

  • ławki,
  • tablice informacyjne,
  • oświetlenie,
  • nagłośnienie.

Stacja zostanie dostosowana do obsługi wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację ułatwią nowe windy.

Tunel dla pieszych pod peronem 4 zostanie wydłużony i połączony bezpośrednio z ul. św. Jana. Pozostałe przejścia pod torami pozostaną bez zmian. Wiata nad czterema peronami nie będzie przebudowywana. Nowe zadaszenie zyska peron 5, który PKP PLK odbuduje i wyposaży w pochylnię i windę.

Na początku 2025 roku, po zakończeniu prac i udostępnieniu części peronu 1, prace rozpoczną się na sąsiednim obiekcie, czyli peronie nr 2.

Efekty zamknięcia peronu 1 na czas modernizacji odczują oczywiście nie tylko przewoźnicy dalekobieżni, ale też regionalni. Już wcześniej zresztą przedstawiciele PLK oceniali, że przepustowości stacji Katowice dla ruchu pociągów ma spaść nawet o przeszło 20 proc. „przy najbardziej trudnych fazach” przebudowy tutejszego węzła.

- Prosimy podróżnych o śledzenie informacji na wyświetlaczach oraz o słuchanie komunikatów głosowych - apeluje PKP PLK.

Wielka modernizacja torów, przystanków i stacji w Katowicach za 7 mld zł

Przypomnijmy, że 2 września PKP PLK rozpoczęło przebudowę linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice (to część wielkiej inwestycji na szlaku Będzin-Katowice Piotrowice). W pierwszej fazie prace obejmą przebudowę torów na katowickich stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota.

- Zamontujemy rozjazdy oraz przystosujemy tory i sieć trakcyjną do potrzeb inwestycji – umożliwi to prowadzenie prac i utrzymanie ruchu pociągów - informuje PKP.

PKP PLK zleciło w pierwszej fazie wyburzenie i budowę 6 nowych wiaduktów drogowo-kolejowych w Katowicach.

Zamknięto lub ograniczono ruch na razie na 3 wiaduktach:

  1. drogowym w ciągu ul. Bagiennej na DK79 Katowice-Mysłowice (zawężenie jezdni do jednego pasa w każdym kierunku),
  2. kolejowym nad ul. Graniczną w śródmieściu Katowic
  3. kolejowym nad ul. Kłodnicką w Ligocie

W kolejce czekają wiadukty:

  1. kolejowy nad ul. Mikołowską (planowane zamknięcie 7 października)
  2. kolejowy nad ul. Załęską na granicy Starej Ligoty i Brynowa (planowane zamknięcie w listopadzie)
  3. kolejowy nad linią kolejową przy ul. Przodowników na granicy Starej Ligoty i Brynowa (planowane zamknięcie w listopadzie)

Cała inwestycja ma potrwać około 3-4 lat i kosztować ok. 7 mld złotych, jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Wiadukt nad ul. Kłodnicką w Katowicach zamknięty

Może Cię zainteresować:

Trzeci wiadukt kolejowy w Katowicach idzie do rozbiórki. Od 30 września nie można przejechać pod wiaduktem przy ul. Kłodnickiej w Ligocie

Autor: Katarzyna Pachelska

30/09/2024

Katowice Stacja PKP

Może Cię zainteresować:

Przed nami całe lata rozkopanych Katowic. W imię czego mamy to znosić? No dobra, oto sześć powodów

Autor: Michał Wroński

30/08/2024

Wizualizacja kwartal dworcowa 1

Może Cię zainteresować:

Katowice. Wkrótce start przebudowy kamienic kolejowych w Kwartał Dworcowa z hotelami i biurami. Inwestycja za 300 milionów złotych

Autor: Katarzyna Pachelska

01/10/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon