Pierwsza velostrada w Katowicach oddana do użytku

2 miesiące przed planowanym terminem zakończyły się odbiory pierwszej katowickiej velostrady. Tym samym rowerzyści mogą już oficjalnie korzystać z długiej na 4,4 km drogi dla rowerów o podwyższonym standardzie. W ramach inwestycji o wartości blisko 12,5 mln zł, finansowanej przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, powstało również jej doświetlenie, miejsca odpoczynku dla rowerzystów m.in. ze stacjami napraw, a przy zjeździe w ul. Francuską zamontowano licznik rowerowy.

- Velostrada, która połączyła Brynów z Giszowcem, umożliwiając po drodze zjazd na ulicę Francuską i do Katowickiego Parku Leśnego to nowa jakość na rowerowej mapie Katowic. To pierwszy tak długi odcinek drogi rowerowej o podwyższonym standardzie w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. – O popularności tego połączenia świadczy liczba osób, które przejechały velostradą w listopadzie – ponad 6 tys. rowerzystów skorzystało z tej możliwości pomimo bardzo jesiennej, czy wręcz zimowej aury – dodaje prezydent.

Na trasie o długości 4,4 km wyznaczono 8 miejsc obsługi rowerzystów, gdzie można odpocząć w otoczeniu przyrody. Zamontowane tam ławki zostały wykonane z materiału przyjaznego środowisku. Pochodzi on z recyklingu, a jego dodatkową właściwością jest odporność na warunki atmosferyczne i długa trwałość. W ciągu trasy zamontowano dodatkowo samoobsługowe stacje napraw. Dzięki nim można na miejscu zreperować drobną usterkę roweru, by bez dalszych przeszkód kontynuować jazdę. Na trasie, przy zjeździe na ul. Francuską, zainstalowano również licznik rowerowy.

Co ważne, z velostrady można korzystać także po zmroku. Zakres prac obejmował wykonanie oświetlenia wzdłuż całej trasy, które zwiększy bezpieczeństwo podczas wieczornych przejazdów. Inwestycję dopełniły nasadzenia ponad 360 klonów i lip o wysokości powyżej 2,2 m. Dla bezpieczeństwa użytkowników velostrady, na odcinku od ul. Kolistej do ul. Francuskiej wybudowano również chodnik. Mogą z niego korzystać biegacze oraz spacerowicze, którzy od ul. Francuskiej trasę w kierunku Brynowa mogą kontynuować alejkami Katowickiego Parku Leśnego.

- Oddanie pierwszego fragmentu velostrady to dla nas powód do dumy – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Budujemy velostrady z myślą o naszych mieszkańcach, którzy chcą korzystać z roweru nie tylko rekreacyjnie, ale również w drodze na pracy czy szkoły. Już pracujemy nad przedłużeniem oddanego fragmentu w kierunku Mysłowic oraz nad kolejną velostradą w kierunku Tychów. Obie te drogi będą skomunikowane przez specjalny łącznik na katowickim Giszowcu – dodaje. Łącznie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii powstanie około 120 km velostrad.

Konsekwentny rozwój sieci katowickich dróg rowerowych

Velostrada to kolejna droga rowerowa, która została w tym roku oddana do użytku mieszkańcom. W imieniu i na zlecenie miasta zadania realizują Katowickie Inwestycje S.A. oraz Miejski Zarząd Ulic i Mostów. - Nieopodal velostrady, na terenie Giszowca, znajduje się infrastruktura prowadząca wzdłuż ul. Kolistej i Mysłowickiej o długości prawie 450 metrów i wartości 3,7 mln zł. Wśród ważnych inwestycji należy wymienić 2 etapy połączenia trasy rowerowej nr 5 z ul. Techników i al. Niepodległości, ponad 1,2 km w rejonie ul. Hallera oraz 850 m wzdłuż ul. Korczaka. Łączna wartość tych dwóch zadań to prawie 9 mln zł – mówi Agnieszka Dutkiewicz, dyrektor ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.

W ostatnim czasie mapę katowickich dróg rowerowych uzupełniły kolejne dwie trasy. Pierwsza z nich została wybudowana wzdłuż ul. Granicznej – ma prawie 750 metrów długości i kosztowała nieco ponad 1,3 mln zł. Druga, to łącznik pomiędzy ul. Kościuszki i Barbary, który ma prawie 250 metrów długości i kosztował ponad 650 tys. zł.

- W sumie w tym roku w Katowicach oddaliśmy do użytku rowerzystów ponad 8 km infrastruktury rowerowej o wartości 29 mln zł. To oznacza, że w naszym mieście rowerzyści mogą korzystać z różnego rodzaju infrastruktury im przeznaczonej o łącznej długości przeszło 200 km – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Na tym oczywiście nie koniec, ponad 24 mln zł przeznaczymy na projekty i budowę kolejnych rowerowych połączeń w 2025 r. – dodaje prezydent.

Kolejne inwestycje już w drodze

Na Os. Witosa trwa budowa ponad 200-metrowej drogi. - Będzie ona poprowadzona równolegle do ul. Kochłowickiej, od ul. Barlickiego w kierunku ul. Witosa z wyłączeniem odcinka od garaży do rejonu parkingu przy ul. Witosa 36a. Wykonawca ma zakończyć prace w grudniu, a wartość jego oferty złożonej w postępowaniu przetargowym to ponad 250 tys. zł – tłumaczy Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach.

W planach są też kolejne trasy dla rowerzystów. Katowickie Inwestycje prowadzą przetarg na wybudowanie drogi w Katowicach-Szopienicach, która połączy istniejące już okoliczne trasy. Zostanie poprowadzona wzdłuż ul. Morawa, od ul. Brynicy do ul. Sosnowieckiej i zjazdu na teren stanicy żeglarskiej, a to oznacza, że powstanie prawie kilometr nowej infrastruktury wraz z oświetleniem. Swoje oferty złożyło 10 wykonawców, a 9 z nich zmieściło się w założonym na tę inwestycję budżecie, który wynosi 5,24 mln zł.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon