Pierwsze Impulsy 2 zasiliły flotę Kolei Śląskich. Kiedy reszta zamówionych składów za 1,5 mld zł?

Trzy pierwsze pojazdy Impuls 2 wyjechały na tory województwa śląskiego. Łącznie do floty Kolei Śląskich ma trafić jeszcze 28 składów. Łączna wartość inwestycji to niemal 1,5 mld zł. Wykonawca pociągów jest nowosądecki Newag, który zobowiązał się wykonać całość zamówienia do 2027 roku. - W słowniku firmy Newag nie ma takiego słowa jak spóźnienie – mówił prezes firmy Zbigniew Konieczek.

Koleje Śląskie przewożą dziś 22 mln pasażerów rocznie, dla porównania Koleje Mazowieckie wożą 60 milionów. Śląska spółka to obecnie trzeci przewoźnik regionalnym w Polsce pod względem wolumenu obsługi pasażerskiej.

Dzięki świeżo podpisanym umowom flota naszego przewoźnika zwiększy się o połowę. Łącznie do Kolei Śląskich z Nowego Sącza trafi 31 pojazdów. 26 zamówiło Województwo Śląskie, 5 Koleje Śląskie.

Dwa spośród 5 nowych składów zostały dziś zamówione przez regionalnego przewoźnika za kwotę 73,8 mln zł w ramach prawa opcji zawartego w umowie z Newagiem.

- Tylko w tym roku planowany jest odbiór sześciu pojazdów kolejowych wraz z pakietem naprawczym, na co w budżecie województwa zabezpieczona jest kwota 224,5 mln zł, co też odzwierciedla jak ważnym aspektem jest dla nas komunikacja pomiędzy miastami regionu - Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Ekologia i komfort

Na pokładzie każdego z trzech nowych Impulsów 2 jest 400 miejsc dla pasażerów, w tym 192 siedzących. Do tego strefa dla 10 rowerów, a także specjalne miejsce dla rodzin z dziećmi z interaktywną grą edukacyjną ze śląskim motywem.

Pociągi mogą poruszać się z maksymalną prędkością do 160 km/h. Każdy z nowych Impulsów 2 posiada również dodatkowe udogodnienia dla osób niedosłyszących w postaci pętli indukcyjnych, a także nowoczesną informację pasażerską wyświetlającą dane o podróży w trzech językach. W pojazdach zastosowano także energooszczędne oświetlenie LED.

Wartość umowy zawartej pomiędzy Województwem Śląskim, Kolejami Śląskimi a Newagiem to 1,5 mld zł. Niemal połowa tej kwoty, czyli 645 mln zł pochodzi ze środków Unii Europejskiej, z programu “Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027”.

Nowe Impulsy 2 od poniedziałku, 24 lutego kursują na linii S7 łączącej Katowice z Raciborzem i S71 Katowice – Bohumin. W dni robocze i wolne będą obsługiwać kolejno 12 i 18 połączeń.

Efekty zagęszczenia siatki połączeń dopiero po remoncie dworca w Katowicach

Powiększenie taboru pozwoli w przyszłości na rozwój siatki połączeń i stworzenie prawdziwej metropolitalnej kolei, czyli gęstej siatki połączeń z pociągami odchodzącym z największych stacji co 15 minut.

Jednak, jak przyznaje w rozmowie ze Ślązagiem prezes Kolei Śląskich, dziś dogęszczanie połączeń jest niemożliwe, a spółka przygotowuje się na to tuż po remoncie węzła przy katowickim dworcu: - Niestety nie możemy jeździć częściej, ponieważ nie pozwala nam na to przepustowość na dworcu w Katowicach. Ale przygotowujemy się na to, żeby po przebudowie dworca jeździć jako kolej regionalna - przyznaje Krzysztof Klimosz, prezes zarządu Kolei Śląskich.

Orszulik miniatura6

Może Cię zainteresować:

Bartosz Orszulik w ŚLĄZAQ o kolei CPK do granicy z Czechami: Jesteśmy wkurzeni tą bezsensowną inwestycją. Czujemy się oszukani przez rząd i polityków KO

Autor: Katarzyna Pachelska

24/02/2025

Biletomat Kolei Slaskich

Może Cię zainteresować:

Koleje Śląskie z nową aplikacją mobilną Kaeśka. Testujący ją pasażerowie mogą kupić bilet z rabatem

Autor: Michał Wroński

02/01/2025

Slazag ilustracje artykulowe zguby 2

Może Cię zainteresować:

Robot kuchenny, obój i... sztuczna szczęka, czyli co znaleziono w pociągach Kolei Śląskich w 2024 roku. Gdzie szukać zagubionych przedmiotów?

Autor: Arkadiusz Szymczak

20/02/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama