Drugi tor między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami ma powstać w ramach rządowego programu Kolej Plus. Program jest rządowy, lecz udział (także finansowy) mają w nim lokalne samorządy, a pieniądze do realizacji zadania dokłada Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia.
Umowę na realizację tego przedsięwzięcia (oraz pięciu innych, które dofinansowuje GZM) podpisano w grudniu. Teraz PKP PLK podała zaś, że ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie inwestycji.
Zgodnie z harmonogramem prace projektowe przeprowadzone mają zostaćw latach 2023 – 2026, a sama budowa w latach 2026 – 2029. W ramach zadania wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej, a także nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Ponadto przewidziana jest przebudowa stacji: Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne, gdzie zostaną dobudowane perony, uwzględniające potrzeby osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Szacowana wartość całości prac projektowych i budowlanych to ok. 460 mln zł.
Budowa drugiego toru pozwoli zwiększyć przepustowość linii. Będzie mogło kursować nią więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech. Przypomnijmy, że zgodnie z zasadami programu Kolej Plus korzystające z niego samorządy muszą zagwarantować, iż na liniach objętych programem jeździć będzie nie mniej niż cztery pary pociągów na dobę. Przedstawiciele Metropolii, która będzie płacić za ich kursowanie, zapewniają, że w rzeczywistości będzie ich więcej niż wymagane cztery pary na dobę.
Jak informuje PKP PLK do tej pory ogłoszono już przetargi na trzy inwestycje zaplanowane w ramach programu Kolej Plus na terenie woj. śląskiego – w gronie tym jest przywrócenie ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami (przez Murcki) oraz budowa łącznicy kolejowej, która usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami.
Może Cię zainteresować:
Metropolia dokłada się do inwestycji w Kolei Plus. Zapłaci też za kursowanie pociągów
Może Cię zainteresować: