PKP zamknie wszystkie wiadukty w Katowicach na pół roku? Prezydent Katowic mówi o takiej groźbie

Prezydent Katowic Marcin Krupa przekazał na dzisiejszej konferencji prasowej, że PKP PLK poinformował nieoficjalnie miasto, że by przyspieszyć przebudowę linii kolejowej w Katowicach, chce zamknąć na raz wszystkie katowickie wiadukty kolejowe i drogowo-kolejowe na pół roku.

Na dzisiejszej konferencji prasowej prezydent Katowic Marcin Krupa i pierwszy wiceprezydent Bogumił Sobula poinformowali, że PKP PLK, inwestor przebudowy linii kolejowej biegnącej przez miasto, przekazał miastu nieoficjalnie, że najlepiej byłoby dla inwestycji, by zamknąć na pół roku raz wszystkie kluczowe wiadukty kolejowe i drogowo-kolejowe w Katowicach, a nie tylko sześć, jak do tej pory. Przejezdny miałby być tylko wiadukt na Damrota i na Bagiennej, jeśli wykonawca zdąży z przebudową tego miejsca.

PKP PLK zamknie na raz wszystkie wiadukty kolejowe w Katowicach?

To miałoby sprawić, że inwestycja przebudowy linii kolejowej mogłaby się zakończyć w ciągu 4 lat, jak było obiecywane na początku. W innym przypadku wykonawca może nie zdążyć w tym czasie zakończyć tej przebudowy.

- Dla wykonawcy łatwiej jest remontować czy budować od nowa wszystkie wiadukty na raz niż połowę z nich a potem kolejną. My się absolutnie na to nie zgadzamy - podkreśla prezydent Katowic. - Wiemy, że PKP jest pod presją czasu, bo za pieniądze unijne trzeba budować zgodnie z umową i zdążyć w określonym czasie, ale to nie może sprawić, by doszło do armaggeddonu drogowego w Katowicach - dodaje Marcin Krupa.

- PKP sonduje, czy nie zamknąć - oprócz wiaduktu kolejowego nad ul. Mikołowską, również wiaduktu nad ul. św. Jana, gdzie dziś jest poprowadzony objazd zamkniętej Mikołowskiej - mówi pierwszy wiceprezydent Katowic Bogumił Sobula. - Chcą ewentualnie puścić ruch na każdym z tych obiektów chwilowo, w ograniczonym zakresie. Jest też mowa o zamknięciu wiaduktów na ul. Dobrego Urobku, ul. Lwowskiej czy ul. Ligockiej przy stacji Shella. Tego typu sygnały pojawiają się na naradach, oficjalnych dokumentów nie dostaliśmy - dodaje Sobula.

- Domyślamy się, że za tymi działania PKP PLK idzie presja ze strony wykonawcy inwestycji, który mówi: Jak tego nie wywalczycie z miastem, nie zdążymy w ciągu czterech lat - dodaje Sobula. - My jako miasto stoimy na stanowisku, że o tym trzeba było pomyśleć wcześniej.

- Nie ma żadnej wojny miasta z PKP - dodaje prezydent Marcin Krupa. - My tylko chcemy komfortu mieszkańców. Nikt nie bierze pod uwagę, jak taki paraliż wpływa na gospodarkę miasta. To nie jest inwestycja, w której biorą udział lokalne przedsiębiorstwa. To inwestycja z zewnątrz. Realizator jeśli nie czuje klimatu Katowic, jedzie z koksem do przodu i nic go nie interesuje. Jakby to były firmy z Katowic, może myślałyby bardziej przyszłościowo. My nie machamy szabelką. Mogę prosić PKP, mogę żądać, ale nie mam możliwości nakazywania PKP czegokolwiek - wyjaśnia Marcin Krupa.

- Skutki gospodarcze wyłączenia miasta na pół roku mogą być kolosalne. Jeśli duzi gracze dowiedzą się, że u nas jest taki armaggeddon, nikt dziś nie podejmie decyzji o inwestycjach w Katowicach w ciągu następnych kilku lat - dopowiada prezydent Krupa. - Chcę, byśmy w przyszłości mogli sobie powiedzieć, że zrobiliśmy wszystko, by zadbać o miasto w trakcie inwestycji realizowanych przez podmioty zewnętrzne.

Przebudowa katowickiego węzła kolejowego zaczęła się w 2024 r.

Przypomnijmy, że przebudowa węzła kolejowego Katowice zaczęła się na początku września 2024 r. Do przebudowy poszło na razie sześć wiaduktów.

  • Wiadukt drogowy, Bagienna, Katowice - wiadukt zapewniający dojazd do stolicy województwa m.in. mieszkańcom Mysłowic czy Jaworzna został zamknięty połówkowo, co oznacza, że ruch jest zachowany, ale kierowcy mają do dyspozycji po jednym pasie w każdą stronę.
  • Wiadukt kolejowy, Graniczna, Katowice - przejazd w okolicach zamkniętego wiaduktu w ciągu ul. Granicznej zapewnia m.in. pobliski wiadukt w ciągu ul. Damrota. Piesi mogą korzystać z kładki nad torami w rejonie ul. Paderewskiego.
  • Wiadukt kolejowy, Mikołowska, Katowice - kierowcy korzystający dotychczas z wiaduktu w ciągu ul. Mikołowskiej jeżdżą pod wiaduktem ul. św. Jana. Piesi mogą korzystać również ze znajdującego się w obrębie stacji Katowice przejścia podziemnego łączącego pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej z halą dworca kolejowego.
  • Wiadukt kolejowy, Kłodnicka, Katowice - znajdujący się obok stacji PKP Katowice Ligota wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy, szerszy wiadukt z chodnikami oraz ścieżką rowerową.
  • Wiadukt kolejowy, Przodowników, Katowice - wiadukt ważny przede wszystkim dla ruchu kolejowego. Jego przebudowa ma zapewnić bezpieczny i sprawny przejazd pociągów.
  • Wiadukt kolejowy, Załęska, Katowice - powstanie tu nowy wiadukt z jezdnią i szerokimi chodnikami. Będzie wyższy, co ułatwi przejazd większym pojazdom.

Według zapowiedzi PKP PLK, po zakończeniu remontów/budowy na nowo pierwszej puli wiaduktów, do modernizacji pójdą kolejne, w tym nad ul. św. Jana, ul. Damrota.

Silesia City Center Katowice wnetrze

Może Cię zainteresować:

Nowy właściciel Silesia City Center: Polem do usprawnień jest dojazd do centrum. Atuty SCC to rozpoznawalność, lokalizacja i portfolio najemców

Autor: Katarzyna Pachelska

20/01/2025

Wiadukt na Granicznej

Może Cię zainteresować:

Dziewięć problemów Katowic. Miejsca, które rozwścieczyły katowiczan w 2024 roku

Autor: Tomasz Borówka

29/12/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon