Wielki debiut Turkish Airlines na trasie z Pyrzowic do Stambułu miał nastąpić w ubiegły piątek (3 marca 2023 r.). Miał, ale nie nastąpił. Na kilka dni przed oficjalną inauguracją połączenia służby prasowe Katowice Airport przekazały, że przewoźnik podjął decyzję o przesunięciu pierwszego startu z Pyrzowic na 1 maja. Powód? Brak zatwierdzenia przez Urząd Lotnictwa Cywilnego letniego (tj. na okres od 26 marca do 28 października) rozkładu lotów dla Turkish Airlines.
70 dni czekania i nic. Trzeba było przesunąć datę inauguracji
Owszem, turecki przewoźnik ma zatwierdzony rozkład lotów
na sezon zimowy, ale ten kończy się 25 marca, więc gdyby
połączenie zostało uruchomione, to – w świetle aktualnie
obowiązujących decyzji – mogłoby być realizowane tylko przez
trzy tygodnie.
- Na zatwierdzenie rozkładu letniego nasz kontrahent czeka już ponad 70 dni, tj. od 20 grudnia 2022 roku i to pomimo prawomocnej decyzji administracyjnej ULC, zezwalającej na obsługę trasy Stambuł – Katowice – Stambuł – informuje w wydanym komunikacie Katowice Airport.
Rozkład lotów wciąż nie „klepnięty”, bo nad Bosfor chciałby kursować też LOT
Zapachniało międzynarodowym afrontem, bo turecki przewoźnik to światowy potentat, a lotnisko w Stambule dokąd miały latać jego samoloty było w 2022 roku pod względem liczby obsłużonych pasażerów trzecim największym portem lotniczym na świecie (po Dallas i Atlancie). Tymczasem „wywołany do tablicy” Urząd Lotnictwa Cywilnego podkreśla, że nie wydał odmowy zatwierdzenia letniego rozkładu lotów dla Turkish Airlines, ale nadal go rozpatruje. Zwraca przy tym uwagę, że zgodnie z umową między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (podpisanej w 1967 r.) a Rządem Republiki Turcji o transporcie lotniczym przewoźnicy lotniczy strony tureckiej i strony polskiej muszą dokonać ze sobą uzgodnień w zakresie realizowanych przewozów w danym sezonie rozkładowym.
I o ile w sezonie zimowym Polskie Linie Lotnicze LOT nie zgłosiły zastrzeżeń do wykonywania przez Turkish Airlines lotów na trasie Stambuł-Katowice, to w kontekście sezonu letniego sprawy mają się inaczej.
- Polskie Linie Lotnicze LOT w piśmie z dnia 12 stycznia 2023 r. poinformowały ULC, że są zainteresowane rozpoczęciem lotów na trasie z Katowic do Stambułu. W związku z tym, zgodnie ze wspomnianą umową, w sezonie Lato 2023 obaj przewoźnicy muszą uzgodnić ze sobą rozkład lotów pomiędzy Polską a Turcją – przekazał w swoim oświadczeniu ULC.
Jak dodaje, z informacji otrzymanych z PLL LOT 28 lutego wynika, że rozmowy pomiędzy centralą PLL LOT i centralą Turkish Airlines w Stambule są już na „końcowym etapie”.
- Dopiero po uzyskaniu informacji o ostatecznym uzgodnieniu planów przewozowych obu przewoźników możliwe będzie podjęcie decyzji o zatwierdzeniu rozkładu Turkish Airlines na sezon letni na loty z i do Polski. Wierzymy, że centrale obu przewoźników zakończą rozmowy niezwłocznie, tak aby decyzja w sprawie zatwierdzenia rozkładu Turkish Airlines przez ULC, mogła zostać podjęta jak najszybciej – stwierdza ULC.
Komunikat ULC wywołał nie lada konsternację w Pyrzowicach. Bo o tym, że LOT ma plany uruchomienia połączenia do Stambułu przedstawiciele portu dowiedzieli się ze wspomnianego komunikatu.
- PLL LOT zupełnie nie informował nas o tym zamiarze. Nie mieliśmy żadnej informacji o tym, że chce uruchomić połączenie do Stambułu – mówi nam Piotr Adamczyk z biura prasowego Katowice Airport.
Połączenia do Stambułu poprawią wyniki w czarterach i sektorze cargo
Przypomnijmy, że na początek Turkish Airlines miał latać z Pyrzowic raz dziennie przez pięć dni w tygodniu (w poniedziałek, środę, czwartek, piątek i sobotę). Docelowo – jak można usłyszeć – latać codziennie. W zależności od dnia loty odbywać się będą o różnych godzinach (ma to umożliwić przesiadki w różnych kierunkach), a podróż nad Bosfor ma zajmować 2 godziny i 20 minut. W Pyrzowicach liczą, że bezpośrednie połączenie nad Bosfor będą chciały wykorzystać biura podróży dla lotów czarterowych. Przedstawiciele portu są też przekonani, że turecki przewoźnik pozwoli jeszcze bardziej wyśrubować wynik uzyskiwany w segmencie przewozów cargo.
Dla LOT-u uruchomienie połączeń z Pyrzowic do Stambułu nie byłoby debiutem na tutejszym lotnisku. Obecnie narodowy polski przewoźnik obsługuje w ruchu regularnym połączenia Katowice Airport – Lotnisko Chopina w Warszawie. Należącym do LOT-u szerokokadłubowym Boeingiem 787-8 „Dreamliner” obsługiwanych jest ponadto sześć dalekodystansowych tras czarterowych z Katowice Airport.
Może Cię zainteresować: