Po raz pierwszy w historii NOSPR dyrektorem artystycznym i I Dyrygentem tej świetnej orkiestry będzie kobieta, Marin Alsop

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, uznawana za jedną z najlepszych orkiestr w Polsce i w Europie, po raz pierwszy w historii będzie miała I Dyrygentkę. Tę funkcję, łącznie ze stanowiskiem dyrektor artystycznej, przejmie od przyszłego sezonu 2023/2024 amerykańska dyrygentka Marin Alsop. Zastąpi na tym stanowisku swojego krajana, Lawrence'a Fostera. Przypomnijmy, że dyrektor naczelną i programową NOSPR-u jest Ewa Bogusz-Moore.

Radosław Kaźmierczak/NOSPR
Marin alsop
Reklama

Katowicka Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia dzisiaj (5 czerwca 2023 r.) ogłosiła, że wraz z początkiem sezonu 2023/2024 stanowisko Dyrektor artystycznej i I Dyrygentki NOSPR obejmie pochodząca z Nowego Jorku Marin Alsop.

Pierwsza kobieta na stanowisku dyrektora artystycznego i I Dyrygenta

Po raz pierwszy Alsop dyrygowała NOSPR w lutym 2021 r. i od tego czasu poprowadziła 15 koncertów, których znaczna część odbyła się w trakcie wspólnego tournée po Japonii. Owocem współpracy NOSPR i Alsop były również trzy edycje mistrzowskich kursów dyrygenckich prowadzonych przez maestrę w siedzibie instytucji. Zaangażowanie do współpracy przy tym przedsięwzięciu dwóch stypendystek Taki Alsop Conducting Fellowship zaowocowało żywą wymianą doświadczeń między młodymi dyrygentami, a same kursy dla wielu z nich okazały się doskonałą platformą rozwoju kariery. Podczas wizyty w Katowicach w marcu 2023 r. Alsop wzięła również udział w występie młodych ukraińskich twórców w ramach programu rezydenckiego SPLOT UA dla osób z Ukrainy. Poprowadzili oni wówczas zespół złożony m.in. z muzyków Akademii NOSPR, wykonując utwór Agaty Zubel.

W nadchodzącym sezonie obecność Alsop w siedzibie NOSPR będzie naturalnie zintensyfikowana. Zadyryguje szeregiem koncertów symfonicznych NOSPR, finałowymi wydarzeniami II Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego oraz operą "Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego, która zostanie przez artystów zarejestrowana.

Reklama

- Przyjmuję tę rolę entuzjastycznie i z ekscytacją myślę o kontynuacji naszej, już wyśmienitej, współpracy - mówi Marin Alsop. - Zarówno wrześniowa trasa po Japonii, jak i bieżące projekty nagraniowe i koncertowe składają się na nową wizję orkiestry na miarę XXI wieku. Wraz z dyrektor Ewą Bogusz-Moore nie możemy się doczekać pracy w ramach tak innowacyjnych projektów, jak m.in. rzadko wykonywana „Czarna maska” Pendereckiego czy nagrania utworów wspaniałych kompozytorek, takich jak Grażyna Bacewicz i Agata Zubel. Znamienne dla NOSPR oddanie sprawie rozwoju kolejnych pokoleń muzyków i dyrygentów jest bliskie również mojemu osobistemu zaangażowaniu w przyszłość muzyki klasycznej - dodaje dyrygentka.

Entuzjazm współpracą z Alsop wyraża również Ewa Bogusz-Moore, dyrektor naczelna i programowa NOSPR. - Przez ostatnie dwa lata mieliśmy przyjemność poznawać się z Marin Alsop i jesteśmy zachwyceni tym, że dołącza do nas jako dyrektor artystyczna. Marin jest osobą inicjującą pozytywne zmiany w branży, przecierającą nowe szlaki, której praca wspiera rozpoznawanie nierówności społecznych i przeciwdziałanie ich powstawaniu. Praca z Marin przynosi naszym muzykom wiele radości. Jej technika dyrygencka i etyka pracy, charakteryzująca się dużą starannością, zapewniają artystyczną doskonałość na najwyższym poziomie. Wszyscy czekamy z niecierpliwością na bliską współpracę w nadchodzących latach - dodaje Bogusz-Moore.

Alsop pozostaje jednocześnie I Dyrygentką ORF Radio-Symphonieorchester Wien (RSO Wien).

Co w przyszłym sezonie w NOSPR? Jeszcze więcej kobiet

W nadchodzącym sezonie 2023/2024 NOSPR będzie przestrzenią eksploracji muzycznych historii opowiadanych przez kobiety – przede wszystkim za sprawą dyrygentek, takich jak Valentina Peleggi, Zoi Tsokanou i wschodząca gwiazda Anna Sułkowska-Migoń, dołączających do nowej dyrektor artystycznej, Marin Alsop. Sezon ten wypełnią również występy innych gościnnych dyrygentów światowej klasy, takich jak Christian Arming, Paul McCreesh i Leonard Slatkin, z programami sięgającymi od klasycznych arcydzieł, jak np. II Koncert fortepianowy Brahmsa (w wykonaniu Garricka Ohlssona), po ukryte skarby, takie jak Concertino na waltornię i orkiestrę Webera. Instytucja ujęła też w swoim programie muzykę współczesną, jak np. Fanfares for the Uncommon Woman Joan Tower, z których pierwsza i najpopularniejsza dedykowana jest Alsop. Ten sezon przynosi ważne rocznice związane z kluczowymi polskimi osobowościami artystycznymi, znajdującymi się w samym centrum muzycznego dziedzictwa Polski, m.in. kompozytorem Witoldem Lutosławskim (110 lat od narodzin) i Henrykiem Mikołajem Góreckim (90 lat od narodzin), jak również 80. urodziny dyrygenta Antoniego Wita i kompozytorki Marty Ptaszyńskiej.

Reklama

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, której historia sięga 1935 r., była pierwszą niezależną radiową orkiestrą symfoniczną w Polsce, a jej siedziba mieści się w Katowicach od lat 40. XX w.

Reklama
Organy NOSPR

Może Cię zainteresować:

Organy wielkie jak dom jednorodzinny. Sala NOSPR w Katowicach już kompletna. Pierwszy koncert organowy 13 stycznia 2023

Autor: Katarzyna Pachelska

11/01/2023

Tina Turner w Spodku

Może Cię zainteresować:

Tina Turner nie żyje. Królowa Rock'n Rolla zmarła w wieku 83 lat. Jej koncertu w Spodku nie zapomnimy nigdy

Autor: Redakcja

24/05/2023

David Bowie

Może Cię zainteresować:

50 lat temu David Bowie kupił sobie płytę zespołu Śląsk. To z tej płyty pożyczył potem słynną piosenkę

Autor: Marcin Zasada

03/05/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama
Reklama